کد خبر: ۳۲۰۸۶
 

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماریهای دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: 21 هزار دز واکسن آنفلوانزا در استانهای خراسان شمالی، خراسان رضوی و خراسان جنوبی توزیع شده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر محمدجعفر صادقی» افزود: هشت هزار دز از این واکسن برای خراسان رضوی و بقیه جهت استانهای خراسان جنوبی و خراسان شمالی در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: طبق هماهنگی ها چهار هزار دز دیگر واکسن آنفلوانزا برای استان خراسان رضوی هفته جاری تحویل گرفته می شود.

او گفت: پزشکان، پرستاران و کارکنان شاغل در بیمارستانها و مراکز درمانی بخش دولتی، دامپزشکان، محیط بانان، زنان باردار پرخطر و برخی افراد در معرض خطر بطور رایگان واکسن را آنفلوانزا را دریافت می کنند.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماریهای دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: امسال برای نخستین بار زنان باردار پرخطر بطور رایگان واکسن آنفلوانزا را دریافت می کنند.

وی ادامه داد: افراد در معرض ابتلا می توانند با مراجعه به داروخانه ها واکسن آنفلوانزا را از طریق بخش خصوصی تهیه کنند.

صادقی گفت: تزریق سالیانه واکسن آنفلوانزا برای کودکان زیر پنج سال و افراد بالای 60 سال، افراد دچار بیماریهای مزمن مانند نارسایی کبد، کلیه، دیابت، قلب و عروق و زنان باردار توصیه می شود.

وی بهترین زمان تزریق واکسن آنفلوانزا را مهر ماه هر سال ذکر و بیان کرد: واکسن آنفلوانزا پس از تزریق حدود دو تا سه هفته زمان می برد تا فرد را در برابر بیماری ایمن سازد و دوره اثرش بین شش تا هفت ماه است.

آنفلوانزا بیماری ویروسی شایعی است که ابتلا به آن از ابتدای فصل پاییز آغاز شده و همه گروههای سنی را در برمی گیرد. آنفلوانزا یکی از شایعترین بیماریهای فصل سرما است که منشا آن ویروسی بوده و دستگاه تنفسی را با عفونت شدید مواجه می کند. تب و لرز، سردرد، دردهای عضلانی و استخوانی از جمله کمردرد، ضعف، خستگی و کوفتگی، سرفه های خشک گاهی همراه با خلط ، گلو درد، خشونت صدا و آبریزش بینی از شایعترین علائم این بیماری است که بین دو تا هفت روز طول می کشد.
 
 
نظر شما
ادامه