کد خبر: ۳۲۰۹۳
 

نشست هماهنگی ارائه خدمات دامپزشکی به عشایر منطقه مراوه تپه استان گلستان، با حضور مدیران کل دامپزشکی خراسان شمالی و گلستان، هم چنین مدیران کل امور عشایری این دو استان، در بجنورد برگزار شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی، مدیرکل دامپزشکی این استان در این جلسه با اشاره به نقش با اهمیت عشایر در اقتصاد کشاورزی و تولید ملی و نیز تبعات شیوه زیست مبتنی بر کوچ آن ها، ضرورت برنامه ریزی برای ارائه خدمات مطلوب به این قشر را یادآور شد و گفت: این جلسه به منظور ساماندهی امور عشایر و خدمات رسانی بهینه به آنان در دو استان همسایه و متعاقب جلسه بهمن ماه گذشته در گلستان، برگزار شده است.

دکتر سید محمدمهدی احمدی خاطرنشان کرد: سال گذشته با هماهنگی های دو استان و اعزام اکیپ های کمکی مایه کوب از خراسان شمالی به استان گلستان، کمترین تلفات ناشی از تب برفکی در عشایر مستقر در منطقه مراوه تپه مشاهده شد.

وی هم چنین رونمایی از سامانه الکترونیکی و کارت هوشمند اطلاعات و آمار واکسیناسیون دام (سواد) در خراسان شمالی را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: از این سامانه که در حال حاضر به شکل پایلوت در شهرستان فاروج پیاده سازی شده، می توان برای طرح ریزی ارائه خدمات مناسب به دامداران عشایر بهره گرفت.

این مقام مسئول با ذکر چند نمونه از مشکلاتی که در حال حاضر در زمینه ارائه خدمات دامپزشکی به دام های عشایر کوچرو در دو استان خراسان شمالی و گلستان به چشم می خورد، پیشنهادهایی برای غلبه بر آن ها ارائه و تأکید کرد: اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی این آمادگی را دارد که به عنوان استان معین گلستان، در مواقع لزوم همکاری همه جانبه داشته باشد تا این قبیل مشکلات به حداقل ممکن برسد.

از جمله مشکلات موجود در روند خدمات رسانی به دامداران عشایر که مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی در این جلسه به آن ها اشاره داشت، همکاری ضعیف برخی عشایر با اکیپ های دامپزشکی و نیز ضرورت مدیریت زمان کوچ برای تکمیل عملیات مایه کوبی دام ها بود.

دکتر احمدی خطاب به مدیران کل امور عشایری دو استان حاضر در نشست گفت: گاهی عشایر برای واکسیناسیون دام ها همکاری خوبی با نیروهای دامپزشکی ندارند و این مسئله به ویژه در مورد تب برفکی و بروسلوز بیشتر مشهود است. وی ادامه داد: سال گذشته به دلیل همین مسائل شاهد بودیم که با آغاز کوچ عشایر و در مسیر حرکت آنان، بیماری های تب برفکی و لمپی اسکین شایع شد.

ورود 400 هزار رأس دام عشایر به گلستان

مدیرکل دامپزشکی استان گلستان نیز در این جلسه با اشاره به ورود سالانه 400 هزار رأس دام عشایر به این استان گفت: اگرچه به اهمیت وجودی عشایر و لزوم خدمات رسانی به آنان اعتقاد جدی داریم، اما باید پذیرفت که این امر مخاطراتی برای این استان به همراه دارد؛ بنابراین باید با اتخاذ تمهیدات لازم شرایطی فراهم شود که سطح ایمنی دام عشایر در مبدأ و مقصد افزایش یابد.

دکتر محمودرضا وفایی با افزودن این که در سال های اخیر شاهد ورود 2 بیماری آبله و طاعون نشخوارکنندگان کوچک با ورود عشایر به این استان بودیم، اضافه کرد: در حالی که پیش از آن، استان گلستان از این بیماری ها عاری بود.

وی ضمن قدردانی از تلاش های سال گذشته اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی در خدمت رسانی به دامداران عشایر مستقر در مراوه تپه، همکاری تنگاتنگ ادارات کل دو استان را برای سال جاری و سنوات آتی خواستار شد و تصریح کرد: از استانداری خراسان شمالی هم می خواهیم اداره کل دامپزشکی را به لحاظ اعتباری و تأمین نهاده های دامپزشکی و اعزام اکیپ های فنی یاری برساند.

آمادگی امور عشایری دو استان برای همکاری با دامپزشکی

مدیرکل امور عشایر استان گلستان نیز در این نشست با بیان این که عشایر 1.5 درصد جمعیت کشور ولی بین 25 تا 30 درصد جمعیت دام سبک را دارا هستند، لزوم توجه بیشتر به خدمت رسانی این قشر را مورد تأکید قرار داد.

رضا علیپوری گفت: تجربه تلخ سال گذشته در شیوع تب برفکی خیلی زود جای خود را به خاطره خوب مهار سریع آن به همت دامپزشکی این دو استان داد که جای قدردانی دارد. وی ضمن اعلام آمادگی مجموعه تحت مدیریت خود برای کمک به اعزام اکیپ های فنی مایه کوب و برگزاری کلاس های آموزشی و ترویجی در مناطق استقرار عشایر، پیشنهادهایی در این خصوص ارائه کرد.

مدیرکل امور عشایر استان خراسان شمالی هم با تأکید بر ضرورت تعامل بیشتر ادارات کل دو استان و اشاره به این موضوع که به دلیل سرمای زودرس، امسال کوچ عشایر زودتر از همیشه و به احتمال زیاد اوایل آبان ماه آغاز می شود، گفت: گلستان نسبت به خراسان شمالی استانی قدیمی تر محسوب می شود؛ بنابراین انتظار کمک بیشتری از دامپزشکی این استان داریم.

جلیل رمضانی افزود: طبیعی است که دامپزشکی استان گلستان امکانات و نیروی فنی بیشتری نسبت به خراسان شمالی داشته باشد؛ لذا پیشنهاد می شود اکیپ های آن استان هم در مواقع لزوم به کمک خراسان شمالی بیایند؛ به ویژه این که در میان بندها نسبت به محل استقرار ییلاق و قشلاق، امکان دسترسی بهتری به دام عشایری هست.

معاون دفتر امور اجتماعی استانداری خراسان شمالی هم که در این جلسه حاضر بود، از آمادگی فرمانداری ها برای هرگونه کمک رسانی در این زمینه خبر داد و کفت: تلاش می شود در بودجه استان هم سهم مناسبی به دامپزشکی اختصاص داد شود.

حاج زاده ابراز امیدواری کرد: در سال اقتصاد مقاومتی با تلاش های روزافزون دامپزشکی خراسان شمالی و گلستان و حمایت امور عشایر دو استان یادشده، حداکثر رضایتمندی را در این قشر تولیدکننده شاهد باشیم.

این جلسه با جمع بندی موارد مطرح حضار و اتخاذ تصمیماتی برای افزایش سطح خدمت رسانی به دام عشایری منطقه پایان یافت.

 
نظر شما
ادامه