کد خبر: ۳۲۰۹۷
خبرگزاری فارس: امحای 17 تن عسل و 620 تن برنج تقلبی در اردبیل
 

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل با بیان اینکه سال گذشته 17 تن عسل تقلبی در استان امحا شد، افزود: در تولید این عسل‌ها زنبور عسل نقشی نداشته و با استفاده از برخی مواد افزودنی غیرمجاز عسل نامناسبی تولید و روانه بازار می‌شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، «دکتر سید حجت‌ خلیل‌‌اللهی» در گرامیداشت روز جهانی غذا در نشست مطبوعاتی با جمعی از اصحاب رسانه در اردبیل اظهار کرد: سالانه 11 هزار نمونه‌برداری از مواد غذایی در استان اردبیل انجام می‌شود که 50 هزار مورد آزمایش‌ نیز در این باب به انجام می‌رسد.

خلیل‌اللهی با بیان اینکه سال گذشته 17 تن عسل تقلبی در استان اردبیل کشف و امحا شد، افزود: در تولید این عسل‌ها زنبور عسل نقشی نداشته و با استفاده از برخی مواد افزودنی غیرمجاز عسل نامناسبی تولید و روانه بازار مصرف می‌شد که ما جلوی این کار را گرفتیم.

وی در مورد توزیع برنج‌های تاریخ مصرف گذشته هندی و کشف 200 هزار تن برنج از این نوع در کشور بیان کرد: در استان اردبیل نیز 620 تن برنج هندی تاریخ مصرف گذشته کشف شد و ما 23 استان اول کشور بودیم که با همکاری تعزیرات موفق به کشف برنج‌های تاریخ مصرف گذشته در این استان شدیم.

خلیل‌اللهی با بیان اینکه در برخی از استان‌ها با همکاری دامپزشکی مجوز مصرف دامی به این برنج‌ها داده نشد، اضافه کرد: جالب است در برخی از استان‌ها حکم به مصرف صنعتی برنج‌های تقلبی داده شد اما ما اجازه ندادیم تا این برنج‌ها وارد چرخه مصرف صنعتی شود.

 

مدیر غذای معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل نیز در این نشست مطبوعاتی گفت: دو کامیون حاوی گندم‌های آلوده که قصد مخلوط کردن با گندم‌های بذری را داشتند، توقیف شد و اجازه ندادیم این گندم‌ها وارد چرخه مصرف شود.

«دکتر عبدالرسول ادیب» در مورد احتمال ورود گندم‌های آلوده و غیر قابل مصرف انسانی به سیلوها و انبار ذخیره کارخانه‌های آردسازی ادامه داد: ما امسال با یک مراقبت محسوس سعی کردیم اجازه ندهیم این اتفاق بیفتد به طوری که دو کامیون گندم‌های آلوده که حتی قصد مخلوط کردن آن را با گندم‌های بذری داشتند، جلوگیری کرده و اجازه ندادیم این گندم‌ها وارد چرخه مصرف شود.

وی با یادآوری اینکه به هیچ وجه گندم غیرقابل مصرف انسانی وارد چرخه آردسازی نشده است، افزود: ما حتی چندین بار آزمایش‌های مستمری را در این زمینه انجام دادیم تا اجازه ورود این گندم‌های آلوده را به چرخه مصرف انسانی ندهیم.

ادیب بیان کرد: ‌هر گندمی که در سیلو و یا انبار استاندارد نگهداری نشود، قابلیت مصرف ندارد، و ما حتی با همکاری دامپزشکی اجازه ندادیم تا این گندم‌های آلوده به مصرف حیوانی نیز برسد چرا که امکان خطر و آسیب در این چرخه نیز ورود داشته است.

 
 
نظر شما
ادامه