کد خبر: ۳۲۱۱۸
 

مدیر کل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: اجرای طرح تضمین سلامت شیر خام نیازمند 35 میلیارد ریال اعتبار است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان، «دکتر علیرضا رفیعی پور» مدیرکل این مجموعه اظهار داشت: خراسان جنوبی در سال 93 در زمینه بیماری تب مالت انسانی رتبه یک کشور را به خود اختصاص داد که این میزان سه برابر نرم کشوری بود.

وی با اشاره به اینکه در سال   جاری اقدامات مناسبی در راستای کاهش این بیماری در استان انجام شد، تصریح کرد: عامل اصلی این بیماری میکروب است که در بدن دام تولید و به صورت آزادانه شیوع پیدا می کند.

مدیر کل دامپزشکی خراسان جنوبی با تأکید بر اینکه اقدامات بهداشتی در زمینه شیر خام منجر به هویت دار شدن 95 درصد شیر خام تولیدی استان شد، اذعان داشت: در سراسر استان 64 واحد لبنیاتی فعال است که از شیر جوشیده شده استفاده می کنند.

دکتر رفیعی‌پور از تولید روزانه 130 تن شیر خام در استان خبر داد و افزود: 95 درصد این شیر تولیدی در مکان های قانونی و مراکز تحت نظر به عموم مردم عرضه می شود.

وی با بیان اینکه طرح عملیاتی توسعه مبارزه با بیماری تب مالت در خراسان جنوبی سال گذشته ارائه شد که تمام اعتبارات اجرایی این طرح را از سازمان مدیریت برنامه‌ ریزی درخواست کردیم که محقق نشد، ادامه داد: اگر بخواهیم موضوع سلامت شیر به یک نقطه تضمین برسد باید این طرح اجرایی شود.

مدیر کل دامپزشکی خراسان جنوبی از تصویب طرح عملیاتی توسعه مبارزه با بیماری تب مالت در خراسان جنوبی در کارگروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی استان خبر داد و اعلام کرد: در صورت تأمین اعتبار این طرح در یک بازه سه ساله از سال 95 تا 98 انجام می‌شود.

دکتر رفیعی‌پور اظهار داشت: با اجرای این طرح تمامی دام‌ها تست می‌شوند و دام‌های بیمار از چرخه خارج می‌شوند و این امر سبب کاهش بیماری تب مالت می شود.

وی نرم کشوری کاهش بیماری تب مالت را 50 درصد و در استان بالای 70 درصد ذکر کرد و بیان داشت: این اتفاق خوبی است که در استان اتفاق افتاده است و باید این امر ادامه داشته باشد تا عوامل اصلی این بیماری را از بین ببریم.

مدیر کل دامپزشکی خراسان جنوبی با بیان اینکه تاکنون 400 هزار رأس بره مولد علیه بیماری تب مالت واکسینه شدند، خاطرنشان کرد: وقتی دام سالم باشد شیر تولیدی نیز سالم است بنابراین باید در فصل زایش و دویش دام ها که در بهار هر سال است دام ها واکسینه شوند.

دکتر رفیعی‌پور از کاهش 75 درصدی ابتلای انسانی تب مالت در استان خبر داد و بیان داشت: در زمینه ایمن‌سازی دام‌ها 100 درصد دام‌ها در فصل مذکور و به موقع واکسینه شدند که این امر سبب کاهش بیماری تب مالت در استان شده است.

 
 
نظر شما
ادامه