کد خبر: ۳۲۱۳۳
 

رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور گفت: پرورش تیلاپیا در جهان که سابقه ۵ هزار ساله دارد، ۱۴۰ کشور دنیا انواع تیلاپیا را پرورش می دهند و دانش فنی تولید تیلاپیا در کشور بومی سازی شده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایانا، پورکاظمی در نشست علمی تخصصی بررسی روند توسعه و چالش های پرورش ماهی تیلاپیا در ایران که در تالار امام خمینی (ره) دانشکده منابع طبیعی پردیس کشاورزی دانشگاه تهران واقع در کرج برگزار شد، در خصوص دلیل انتخاب ماهی تیلاپیا برای توسعه آبزی پروری در کشور اظهار داشت: رشد سریع، مقاومت در برابر شرایط سخت زیست محیطی، سازگار با محیط زیست، تطبیق با دیگر سیستم های کشاورزی، تکنولوژی تولید ساده و کم هزینه، هم آوری محدود و قابل کنترل، تغذیه ارزان و عدم نیاز به پودر ماهی، بازار مصرف متنوع، هزینه تولید پائین، سود آورترین آبزی پروری از جمله مهمترین دلایل انتخاب این گونه برای پرورش بوده است.

وی افزود: ماهی تیلاپیا گیاه خوار و همه چیزخوار با نیاز غذایی کم است و قابل تلفیق با فرایندهای کشاورزی (مصرف کود کم ) است، قابلیت پرورش با تعویض آب کم و تراکم بالا بوده و شکارچی قابلی نیست و در تولید آن از مواد شیمیائی و آنتی بیوتیک استفاده نمی شود.

رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور با اشاره به تاریخچه پرورش تیلاپیا در جهان که سابقه ۵ هزار ساله دارد تصریح کرد: تیلاپیا دومین آبزی پرورشی جهان پس از کپورماهیان است و ۱۴۰ کشور دنیا در حال تولید این آبزی هستند.

پورکاظمی در پاسخ به این پرسش که آیا تیلاپیا در فهرست گونه های مهاجم IUCN  قرار دارد گفت: در این فهرست ماهی کپور در ردیف ۳۰، گامبوزیا در ردیف ۳۹، قزل آلا در ردیف ۶۳ و تیلاپیای موزامبیک در ردیف ۶۶ قرار دارد و این در حالی است که ما قصد توسعه پرورش ماهی تیلاپیای موزامبیک را نداریم، بلکه هدف ما توسعه آبزی پروری ماهی تیلاپیای نیل است.

رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور به طرح های تحقیقاتی محققین موسسه در ۸ سال گذشته در خصوص ماهی تیلاپیا اشاره کرد و گفت: از جمله این طرح ها می توان به معرفی به صنعت تکثیر و پرورش آب های داخلی مناطق مرکزی ایران، مطالعات وضعیت سازگاری ، رشد و بازماندگی، تکثیر و تولید بچه ماهیان نورس، تولید تک جنس نر، تعیین مناسب ترین جیره غذایی، ارزیابی اثرات زیست محیطی، بررسی اقتصادی پرورش، بهینه سازی جیره غذایی، تولید تیلاپیای ابر نر، اپتیم های تکثیر، تراکم بهینه پرورش، پرورش در قفس، پرورش در سامانه آکواپونیک، اثر عوامل محیطی بر پرورش لارو، پایش شرایط بهداشتی و عوامل بیماریزا اشاره کرد.

وی تصریح کرد: اثرات زیست محیطی پرورش تیلاپیا در استان یزد نیز ارزیابی شده است و شرایط مناسب برای پرورش این ماهی در مناطق مرکزی ایران فراهم است.

پورکاظمی گفت: ۱۴۰ کشور دنیا انواع تیلاپیا را پرورش می دهند. به ویژه تمام همسایه های ایران (ترکیه، عراق، کویت، عربستان، امارات، عمان، پاکستان، افغانستان، روسیه در جوار رودخانه ولگا).

وی تناژ تولید جهانی تیلاپیا در سال را ۲,۴ میلیون تن اعلام کرد و افزود: ۱۲ هزار تن ماهی تیلاپیا به ارزش ۲۰ میلیون دلار در سال به کشور وارد می شود در حالی که دانش فنی تولید تیلاپیا در کشور بومی سازی شده و ده ها مناطق مساعد پرورش تیلاپیا در کشور (آب شور) وجود دارد و اصول، ضوابط و معیارهای زیست محیطی این گونه کاملا رعایت شده و می شود.

 
 
نظر شما
ادامه