کد خبر: ۳۲۱۵۴
تعداد نظرات: ۹ نظر
پانل انکولوژی ششمین کنگره ملی دامپزشکی حیوانات کوچک برگزار شد:
پانل انکولوژی در کنگره دامپزشکی حیوانات خانگی با موضوع مهم گایدلاین‌نویسی برگزار شد ...

حکیم مهر - پانل انکولوژی در کنگره دامپزشکی حیوانات خانگی با موضوع مهم گایدلاین‌نویسی برگزار شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از مرکز مجازی ترویج دامپزشکی (مِتُد)، در این پانل که ریاست آن را دکتر فرهنگ ساسانی، استاد پاتولوژی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران به عهده داشت، دکتر احد محمدنژاد، فلوشیپ سرطان و مدیر مرکز بیولوژی انستیتو کانسر بیمارستان امام خمینی (ره) درباره ضرورت تدوین گایدلاین‌های بومی تشخیص سرطان حیوانات خانگی به ارائه سخنرانی پرداخت.

وی با برشمردن دلایل افزایش سرطان در حیوانات خانگی گفت: با همگرایی و تشکیل کارگروه و کمیته‌ای متشکل از متخصصان بالینی و آزمایشگاهی باید وحدت‌رویه‌ای در تشخیص و درمان سرطان‌های حیوانات خانگی ایجاد کرد.

این دامپزشک و متخصص پاتولوژی با اشاره به ضرورت نمونه‌برداری درست و ارسال آن به آزمایشگاه آسیب‌شناسی افزود: گایدلاین‌ تشخیص و درمان باید مانند آنچه در پزشکی انجام می‌شود مبتنی بر شواهد (Evidence - based) باشد.

رئیس این پانل هم با بیان آنکه هفته‌ای نیست که نمونه سرطانی در آزمایشگاه دریافت می‌کند، از جمع‌آوری مجموعه‌ای ارزشمند از نمونه‌های تشخیص‌داده شده که مورد توجه مجامع خارجی هم هست خبر داد و گفت: دامپزشکان و جراحان ما باید بیش از پیش به اهمیت پاتولوژی آگاه باشند و هر ضایعه‌ای هرچند کوچک را مانند پزشکی از دست ندهند و به آن از بُعد پاتولوژی توجه نمایند.

وی از دست‌اندرکاران فضای مجازی به خصوص سایت حکیم مهر و مِتُد خواست به این مسأله و اطلاع‌رسانی پیرامون آن بیشتر اهمیت دهند.

مدیرمسئول مرکز مجازی ترویج دامپزشکی (مِتُد) نیز در این پانل گفت: با توجه به تجربه کاری که روی سرطان‌های انسان انجام داده‌ام، حس می‌کنم در زمینه تدوین گایدلاین و تشخیص سرطان در حیوانات خانگی حداقل از پزشکی ده سال عقب‌تر هستیم و باید سرعت کار را افزایش دهیم.

دکتر محمد لطفی‌زاده افزود: از دست‌اندرکاران این کنگره باید تشکر کنیم که این پانل را تشکیل دادند و امیدواریم در آینده نزدیک چنین پانل‌هایی با جمعیت انبوهی از متخصصان بالینی و جراحان در کنار پاتولوژیست‌ها برگزار شود.

وی با بیان اینکه همه توان خود را برای اطلاع‌ رسانی و پیشبرد این بخش صرف خواهد نمود گفت: ما تشخیص و درمان حیوانات خانگی را ویترین حرفه دامپزشکی می‌دانیم و باید روی معرفی این بخش به عموم جامعه به خوبی کار کرد.

لطفی زاده همچنین با انتقاد از نحوه آموزش دامپزشکان اظهار کرد: متأسفانه روند بازنگری دروس و آموزش دامپزشکی به رغم تبلیغات پیرامون آن کافی و کارآمد نیست و به همین دلیل دانشجو به صورت جزیره‌ای، سرطان‌ها را آموزش می‌بیند اما وقتی به بازار کار وارد می‌شود، دست وی به لحاظ علمی و مهارت در این زمینه پر نیست.

وی همچنین گفت: تدوین گایدلاین از مطب‌های زیرپله‌ای درنمی‌آید و باید ضمن توجه به ثبت صحیح سرطان در روند تأسیس مطب‌ها به شأن حرفه دامپزشکی و بهره‌برداری از اقدامات بالینی توجه کرد.

لطفی‌زاده در پایان بر پیشنهاد چند ساله خود هم تأکید کرد و افزود: اگر می‌خواهیم در گایدلاین نویسی و بومی کردن آن موفق باشیم چاره‌ای جز متوقف کردن افزایش قارچ‌گونه دانشکده‌های دامپزشکی و تبدیل حداقل نیمی از دانشکده‌های موجود به پژوهشکده و ثبت صحیح سرطان و پژوهش کاربردی پیرامون آن نداریم.

گفتنی است ششمین کنگره دامپزشکی حیوانات کوچک، هفته آخر مهرماه سال جاری در مرکز همایش‌های بین المللی رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد.
 
 
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
مصطفی قلاوند
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۹
1
1
من یک سوال میکنم، چرا وقتی استادی تحقیقی انجام میدهد که میتواند از آن به پول برسد ولی نمیتواند آن را تجاری سازی کند دلیلش چیست ؟
روی این سوال تفکر بفرمایید

ریشه مساله ما همینجاست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۹
1
5
برو آقا. خدا خیرتون بده.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۳۰
0
6
من شناخت عمیقی از بخش پاتولوژی دانشگاه تهران دارم و وقتی به اساتید انجا فکر میکنم تا مدت ها دلم به حال وطنم میسوزد
پاسخ ها
مصطفی قلاوند
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۳۰
وقتی به رئیس دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران نامه ای ارسال میشود که برای همکاری و بهبود وضع دامپزشکی اعلام آمادگی میکنیم، زحمت پاسخ به نامه را نمی کشند (شماره تلفن هم ذکر شده بود) چه انتظاری میتونیم داشته باشیم...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۳۰
0
2
سلام.اتفاقا بخش پاتولوژی دانشگاه ................ هم خلاصه میشه در عذاب دادن دانشجویان با چندین لام رنگ امیزی شده که نه به درد این دنیای ما دانشجویان خورد نه به درد ان دنیای اساتید خواهد خورد،بدون تعارف حیفه به بعضی ها گفت استاد .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۳۰
0
1
در تجربه ای که در کار بالینی دارم ما در کلینیک ها خیلی مواقع تومورها را وقتی تشخیص میدیم نمیدانیم چیکار باید بکنیم.در ضمن وقتی در دامپزشکی صحبت از سرطان میشه همه به اشتباها تنها یاد گروه پاتولوژی میفتند در حالیکه این گروه صرفا تشخیص دهنده است نه درمان کننده
پاسخ ها
مصطفی قلاوند
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۳۰
جناب دکتر اهمیت پاراکلینیک رو نباید فراموش کرد و اگر برای درمانی بخواهیم اقدام کنیم ، پاتولوژیست در نوک تیم قرار میگیرد
محمود احمد آبادی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۷
0
1
باید قدر اساتید پاتولوژی را بدانیم. حقا" که اساتید با سوادی هستند.مقدمات تشخیص بیماریها و همین سرطان شناسی و کالبد شناسی تشخیصی بیماری ها را با همت می آموزند
ناشناس
|
Germany
|
۱۱:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
0
2
با سلام
حقا پاتولوژیست های بسیار علمی و توانمند همچون دکتر محمد نژاد سرمایه علمی ایران هستند و من شخصا از این استاد بزرگ بسیار آموخته و به وجود ایشان مباهات می کنم.
نظر شما
ادامه