کد خبر: ۳۲۱۸۲
تعداد نظرات: ۱۲ نظر
انتقاد «دکتر محمد لطفی‌زاده» از الزام دامپزشکان به اخذ بیمه مسئولیت حرفه‌ای:
کدام مجوز به سازمان نظام دامپزشکی اختیار می‌دهد دامپزشکان را مجبور به اخذ بیمه‌نامه نماید؟
 

حکیم مهر - «دکتر محمد لطفی زاده» در مرکز مجازی ترویج دامپزشکی (متد) نوشت:

رئیس سازمان نظام دامپزشکی به تازگی در نامه‌ای به کلیه استانها ابلاغ کرد، ارائه بیمه‌نامه مسئولیت حرفه‌ای برای دامپزشکان هنگام تمدید یا صدور پروانه فعالیت الزامی است.

 

در این راستا و با عنایت به بندهای 3، 5 و 7 اهداف تأسیس مرکز مجازی ترویج دامپزشکی، نکات زیر جهت تنویر افکار عمومی و به امید آنکه مسئولین محترم، اصلاحات مناسب را معمول نمایند، تقدیم مخاطبین ارجمند می‌گردد:

1- اساساً رئیس محترم سازمان نظام دامپزشکی بر اساس کدام قانون مجاز به وضع یک ابلاغیه قانونی در پی عقد یک تفاهم نامه با بیمه ایران و افزودن یک رویه جدید به روند صدور پروانه دامپزشکان است؟

2- کدام مجوز به سازمان نظام دامپزشکی اختیار می‌دهد (برای رونق‌بخشیدن به بازار بیمه) - آنطور که در نامه یادشده بالا آمده - دامپزشکان را مجبور به اخذ بیمه‌نامه نماید؟

3- در این نامه به ماده 9 قانون نظام جامع دامپروری استناد شده است. ابتدا این ماده را با هم مرور کنیم:

(کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی اعم از دولتی، تعاونی و خصوصی که اقدام به سرمایه‌گذاری در امور دام می‌نمایند، موظفند بر اساس قوانین و ضوابط موجود، نسبت به برقراری بیمه دام، نهاده‌ها، ابنیه، تجهیزات، تولیدات و شاغلین (اعم از دائم و موقت) دامداری‌های خود اقدام کنند)

پرواضح است که موضوع این قانون همانطور که در مقدمه آن آمده و نیز توضیح بعدی در تبصره ذیل این ماده، تأسیس دامداری و واحدهای پرورش و تولید دام است و نه مطب و شاغلین دامداری هم به معنای تعمیم آن به دامپزشکان شاغل در واحدهای بسته‌بندی و نظایر آن و یا مؤسسین و شاغلین مطب و بیمارستان و داروخانه نمی‌باشد.

هرچند پرورش دام و اشتغال در این عرصه بسیار باارزش و برای هر فرد شاغل در این زمینه سبب افتخار است اما آیا شأن دامپزشکانی که به طبابت اشتغال می‌ورزند این است که مطب و بیمارستان آنها با دامداری یکی فرض شود؟

4- اگر مسئولین محترم سازمان نظام دامپزشکی دغدغه امنیت شغلی دامپزشکان را هم دارند، قاعدتاً باید به جای الزام همکاران خود به ارائه بیمه‌نامه، برابر ماده 9 قانون نظام جامع دامپروری، مؤسسان دامداری‌ها را ملزم به بیمه‌نمودن مسئولین بهداشتی در اختیار نمایند (البته اگر بتوانند!)

نکته پایانی این که مسئولین سازمان نظام دامپزشکی در شرایطی که هنوز تعارض مطب یک دامپزشک با شهرداری اصلی‌ترین مخاطره شغلی محسوب می‌شود، می‌توانند دغدغه با ارزش تأمین امنیت شغلی را به طریق بهتری پیگیری نمایند و به جای آنکه روند صدور و تمدید پروانه را دچار پیچیدگی‌های بیشتر کنند، شایسته است شجاعانه نامه یادشده را لغو و ضمن اصلاح، در صدد رفع موانع و بازکردن فضای رقابت و کیفی ساختن این عرصه باشند.

 
 
انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۱
0
3
همانند گذراندن دوره های بی خاصیت و کسب امتیاز
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۱
0
2
به نظر می رسه که تا بدنه نیمه جان بخش خصوصی به طور کامل نابود نشه ,سازمان دامپزشکی با قوانین مترقی مطروحه .............. و متاسفانه نظام دامپزشکی که باید حافظ منافع بخش خصوصی باشه , به زدن لگد هاشون. ادامه میدن
واقعا جای تعجب داره که این اقایان برای تامین امنیت شغلی در اجرای ماده 19, در مقابل کارفرمایان اینگونه منفعلانه عمل میکنند. ولی برای رونق بیمه. اینگونه خودشون رو به آب و آتیش میزنند . و از بخش خصوصی دامپزشکی مایه میگذارن.
دامپزشك
|
United States of America
|
۲۲:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۱
0
3
داشتن بيمه مسوليت مساله به صورت اجباري و انهم تنها با يك شركت بيمه خاص و معين كه در اين زمينه رقيب كاري ندارد و كليه دامپزشكان مجبور به تهيه بيمه از يك بيمه گزار معين را دارند .........................................، اميدوارم كه اشتباه كنم.
نا شناس
|
United States of America
|
۲۳:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۱
0
2
مگه نظام پروانه میده که اینگونه الزامات رو میاره.نظام بجای حمایت فقط از پای بخش خصوصی میکشه.حق عضویت،کلاس های بی خاصیت برای ...................... جیب خالی ی دامپزشکان و الان هم بیمه مسئولیت.آقا ما نظام رو نخواهیم به کی باید بگیم؟
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۲
0
3
از حکیم مهر به خاطر بیان موضوعات مرتبط دامپزشکی بدون جانبداری از گروه خاص و همچنین به ویژه از آقای دکتر لطفی زاده که از سردلسوزی نقد های مستدل ارائه می کنند صمیمانه تشکر می کنم.
دکتر دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۲
0
4
من بعد از 12 سال واریز حق عضویت به سازمان نظام دامپزشکی هنوز فلسفه وجودی این نظام را درک نکرده ام...
فقط پول پول پول
تمام تشکیلات نظام هم از تعاونی مسکن گرفته تا رفا و ... همش واریز پول پول پول
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۲
0
2
از دقت نظر واقدام بموقع آقای دکتر لطفی زاده قدردانی می نماییم
واقعا از آقای دکتر صفری که از مدیران شایسته کشور می باشند امضاء چنین نامه ایی که محتوای غیر قانونی دارد بعید بنظر می رسد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۲
0
2
واقعا که ....
دیگه دامپزشکی رو از اینی که هست خرابتر نکنید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۳
0
1
با سلام بالاخره اقای دکتر لطف زده چشمش روی واقعیت بازکرد (خدا را شاکریم) ...................................
.................. به روز کردن بدهی همکاران برای عضویت سالهای قبل
و قانون چند ماده ای برای انتخابات و عدم حق رای برای بدهکاران
عدم شفافیت مالی حاصل از درامد صدور و تمدید پروانه های دامداری مرغداری و.................................
و حالا قرداد با بیمه ........................ چرا که هرکس احساس کند لازم است بیمه می شود و لزومی به اجبار نیست .........................
همکار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۳
0
1
با سلام و خسته نباشید از آقای دکتر لطفی زاده عزیز کمال تشکر را دارم واقعا دید تیزبینی به مشکلات صنفی دارند این تصمیم و مخصوصا اجباری بودن بیمه جز رونق بخشیدن به بازار بیمه سودی به حال دامپزشکان ندارد الان افراد با مدرک کاردانی و زیر کاردانی سالیان سال دامهای این روستاییارو با درمان هاشون از بین میبرن و هیچ مشکلی واسشون ایجاد نمیشه کاش نظام بجای ایجاد مشکل برای دامپزشکان یه کم به فکر جمع آوری افراد غیر مجاز از درمان و فروش بدون نسخه دارو میکرد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۳
0
1
ضمن تشکر از اقای دکتر لطفی زاده حتی پزشکان که مسول جان بیمار و یک انسان هستند اجباری به بیمه کردن خودشون ندارن .......... این مدلی ندیده بودیم
حمید رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۳
0
2
بعد از گذشت 10 سال، تنها رابطه ای که با نظام دامپزشکی داشتم، واریز پول به حساب این ارگان غیر انتفاعیه، خدمات و حمایت هم در حد صفر و یا حتی زیر صفر ..... واقعا جای تأسف داره
نظر شما
ادامه