کد خبر: ۳۲۱۸۸
سگ ولگرد
 

رئیس مرکز بهداشت شهرستان گنبدکاووس با اشاره به گزش ۲ هزار نفر در گنبدکاووس توسط سگ‌های ولگرد گفت: در حال حاضر پیشگیری و مبارزه با سگ‌های هار در یک بلاتکلیفی قرار دارد و واکسیناسیون سگ‌های صاحب‌دار در کنار حذف سگ‌های ولگرد نتیجه‌بخش است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از تسنیم، «دکتر فرهاد بدیعی» ظهر امروز در جلسه اتلاف و جمع‌آوری سگ‌های ولگرد اظهار داشت: یکی از برنامه‌های مرکز بهداشت واکسیناسیون بیماری هاری است که باتوجه به تعداد مثبت موارد دام‌ها در این نوع بیماری باید پیگیر این مسئله بود تا نگرانی شهرستان افزایش نیابد.

وی افزود: در سال گذشته تعداد یک‌هزار و 700 نفر جمعیت روستایی و 300 نفر جمعیت شهری مورد گزش سگ قرار گفتند که به تناسب زمان مراجعه 3 تا 5 نوبت واکسینه شدند که در بار نخست شخص مراجعه و در بارهای بعد ما خود به محل سکونت فرد مراجعه و واکسن را انجام می‌دهیم.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان گنبدکاووس ادامه داد: بر اساس هر روستا و شهر نسخه جدا برای سگ‌های ولگرد باید پیچیده شود و ما در نظر داریم استراتژیک بستن سگ‌های صاحب‌دار را در روستاها نیز اجرا کنیم.

بدیعی تصریح کرد: باتوجه به افزایش جمعیت سگ‌ها از طرفی و پروتکل استاندارد خدمات از طرف دیگر، ممکن است در ارائه خدمات دچار مشکل شویم و باید سازوکاری داشته باشیم که بتوانیم یا زنده‌گیری کرده و نگه داریم و یا آنان را تلف کنیم اما با توجه به حاد بودن مسئله باید یک راهکار اساسی در نظر گرفته شود.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان گنبدکاووس اظهار کرد: اگر افزایش جمعیت سگ‌ها به همین منوال پیش رود، سال آینده دچار بحران می‌شویم.

رئیس دامپزشکی گنبدکاووس هم در این جلسه گفت: بیماری هاری یک بیماری ویروسی و مشترک بین انسان و دام است که اگر دیر رسیدگی شود درمان ندارد و ممکن است سگ هار چند دام یا انسان را مورد گزش قرار دهد.

نادر گوکلانی افزود: در حال حاضر پیشگیری و مبارزه با سگ‌های هار در یک بلاتکلیفی قرار دارد و واکسیناسیون سگ‌های صاحب‌دار در کنار حذف سگ‌های ولگرد نتیجه‌بخش است.

وی تصریح کرد: در 6 ماه نخست سال‌جاری 12 راس دام از نوع گاو به این بیماری دچار شدند که 6 راس یعنی 50 درصد دام‌ها از یک روستا بوده است.

رئیس دامپزشکی گنبدکاووس ادامه داد: اکیپ دامپزشکی چند روز در روستای حاجی قوشان برای درمان و پیشگیری مستقر شد و از آنجایی که سگ‌ها به صورت گله‌ای مشاهده شد، واکسیناسیون سگ‌ها را شدت داده و در 6 ماه نخست، 5 هزار قلاده سگ را علیه این بیماری واکسینه کردیم.

معاون فرماندار ویژه شهرستان گنبدکاوس هم در این جلسه گفت: با توجه به شیوع بیماری هاری و مبارزه با سگ‌های ولگرد که در حال حاضر متوقف شده، باید تدابیری اندیشیده شود.

فرهاد شیبک افزود: نگرانی ما از افزایش جمعیت سگ های ولگرد است که در ماه‌های گذشته تماس‌های مکرر از شهر و روستا برای گزش این حیوان داشتیم.

وی اظهار کرد: آمار نشان می‌دهد که افزایش در حد هشدار قرار گرفته و در کنار گزش و بیماری باید امنیت روانی مسئله هم در نظر گرفته شود و باتوجه به ظرفیت متناسب شهرستان، باید سریع‌ترین، کم هزینه‌ترین و با رعایت دستورالعمل موجود، راهکار در نظر گرفته شود و در جلسه فردا شورای امنیت بررسی می شود.

معاون شهردار گنبدکاوس گفت؛ طرح زنده‌گیری سگ‌ها در این شهرستان نیاز به اعتبار ویژه دارد و تنها برای مکان آن 300 میلیون تومان نیاز است.

هوشنگ ابراهیگ بیگی افزود: ما اسلحه و گلوله بی‌هوشی را تهیه کردیم و نگهداری و تغذیه این سگ‌ها هزینه زیادی دارد.

بخشدار مرکزی گنبدکاوس گفت: در فرهنگ اسلام سگ نجس شناخته شده و همچنین تردد سگ‌های ولگرد سبب سلب امنیت روانی خانواده‌ها شده است.

وی ادامه داد: باتوجه به کمبود بودجه زنده‌گیری سگ ها نیاز به هزینه دارد که تخصیص این هزینه بعید به نظر می‌رسد.

مدیرعامل موسسه سبزگامان بسکی در این جلسه گفت: براساس دستورالعمل اجرای زنده‌گیری سگ‌های ولگرد، قرار بود شهرداری فضا و مکانی را در اختیار این سازمان مردم نهاد برای نگهداری سگ‌ها قرار دهد.

رویا کاوه افزود: اگر این مکان در اختیار ما قرار گیرد در مدت 2 ماه آماده شده و هزینه عقیم‌سازی، واکسن و تهیه غذا نیز به عهده ما است.
 
 
نظر شما
ادامه