کد خبر: ۳۲۱۸۹
 

معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد گفت: این سازمان در زمینه ایمنی و سلامت مردم با کسی تعارف و شوخی ندارد و مقهور هیچ گونه فشار، تهدید و لابی نمی شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «جهانبخش سنجابی شیرازی» روز یکشنبه در آئین معرفی و تجلیل واحدهای نمونه استاندارد قزوین با اشاره به فشار برخی متخلفان از طریق تهدید و انجام برخی لابی ها برای اینکه کارشناسان استاندارد از انجام وظایف قانونی خود صرف نظر کنند، افزود: سازمان ملی استاندارد هیچ گاه از انجام وظائف قانونی خود کوتاه نمی آید.

برخی قوانین مرتبط به حوزه استاندارد نیازمند بازنگری هستند

این مقام مسئول برخی از قوانین مرتبط با حوزه استاندارد را نیازمند بازنگری دانست و اظهارکرد: در برخی موارد موازی کاری دستگاهها در یک موضوع موجب بروز مشکل شده است.

سنجابی شیرازی با اشاره به فروش فله ای برخی مواد لبنی در سطح فروشگاه ها، گفت: به دلیل خلاء قانونی در این زمینه امکان رسیدگی به وضع تولید و عرضه این گونه مواد و همچنین شیرینی هایی که در کارگاه های سنتی و خانگی تهیه می شوند را نداریم.

وی اظهارکرد: در زمینه رفع خلاء های قانونی پیش روی سازمان ملی استاندارد باید نمایندگان مجلس ورود پیدا کنند.

سنجابی شیرازی در بخش دیگری از صحبت های خود با تشریح اهمیت و ضرورت استاندارد، با بیان اینکه جهان بدون استاندارد قابل تحمل نیست، اظهارکرد: نخستین استانداردها توسط خداوند متعال تعیین شده و از احکام الهی باید به عنوان یک استاندارد برای زندگی بشر نام برد.

وی با اشاره به قدمت 91 ساله فعالیت سازمان ملی استاندارد، گفت: این دستگاه در هرجا که ایمنی و سلامت مردم در میان باشد، ماموریت کاری پیدا می کند.

این مقام مسئول از استانداردسازی، مدیریت کیفیت و رقابت پذیری به عنوان سه شاخص مهم برای رشد و توسعه کشورها یاد کرد و افزود: در سیاست های اقتصاد مقاومتی ابلاغی مقام معظم رهبری نیز به این موارد اشاره و تاکید شده است.

وی با بیان اینکه گسترش پوشش استاندارد و ترویج آن به عنوان یکی از اهداف اقتصاد مقاومتی ترسیم شده است، اظهارکرد: تحقق این مهم در دستور کار جدی سازمان ملی استاندارد می باشد.

معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد با بیان اینکه پس از گذشت 74 سال از تاسیس سازمان جهانی استاندارد یا همان ایزو شاهد تدوین 20 هزار استاندارد بین المللی بوده ایم، افزود: 90 درصد این تدوین ها با رویکردهای تجاری تهیه شده اند.

سنجابی شیرازی اضافه کرد: براساس نظر سازمان جهانی استاندارد، تعداد مورد نیاز تدوین های بین المللی استاندارد 84 هزار مورد است که فعلا 20 هزار فقره از آنها تهیه شده اند.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود از استاندارد به عنوان حافظ منافع و حقوق مصرف کننده یاد کرد و گفت: به تعبیری باید از استاندارد به عنوان سوخت موتور توسعه تجارت یاد کرد.

تشکیل کمیته صدور پروانه استاندارد حلال در پنج استان کشور

سنجانبی شیرازی همچنین با اشاره به صدور پروانه کاربرد استاندارد حلال برای صنایع غذایی کشور به ابتکار سازمان ملی استاندارد و با همکاری نمایندگی ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی و سازمان دامپزشکی گفت: کمیته صدور استاندارد حلال هم اکنون در پنج استان کشور فعال شده است.

وی، گردش مالی کالاهای با برند حلال در جهان را سالیانه دو هزار و 500 میلیارد دلار عنوان کرد و گفت: 500 میلیارد دلار از این میزان سهم صنایع غذایی است.

معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد گفت: اگر برای دستیابی به بازار محصولات با برند حلال برنامه ریزی کرده و طی یک برنامه ریزی چند ساله 10 درصد بازار این حوزه را از آن خود کنیم، از صادرات نفت بی نیاز خواهیم شد.

این مقام مسئول با بیان اینکه برای تقویت و توسعه صادرات کالاهای غیرنفتی راهی جز ارتقای کیفیت کالاهای تولیدی داخل وجود ندارد، افزود: در دولت تدبیر و امید با وجود برخی تنگناها، به دستاوردهای بزرگی در حوزه استاندارد دست یافته ایم.

معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد ادامه داد: یکی از این دستاوردها پذیرش گواهی کیفیت محصول توسط آزمایشگاه های همکار استاندارد ایران در 132 کشور است که بستری برای تقویت صادرات به شمار می رود.

سنجابی شیرازی اضافه کرد: دستاورد دیگر پذیرش آزمون کالاها توسط آزمایشگاه های داخلی در کشورهای مختلف است که تعداد آنها تا سه ماه آینده به 33 کشور و در پایان امسال به 130 کشور خواهد رسید.

در این مراسم علاوه بر معرفی و تجلیل از واحدهای نمونه استاندارد در سال 95، از مدیرعامل نخستین واحد تولیدی با برند حلال در قزوین و دومین در کشور تجلیل شد.

 
 
نظر شما
ادامه