کد خبر: ۳۲۲۱۱
 

 «مجتمع پژوهشی البرز» در گروه پژوهشی دامپزشکی، علوم دامی و آبزیان با هدف انجام پژوهش‌های کاربردی در سی و پنجمین نمایشگاه دستاوردهای صنعت هسته‌ای کشور در دانشگاه بیرجند حضور یافت.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا منطقه خراسان‌جنوبی، «مجتمع پژوهشی البرز» در گروه پژوهشی دامپزشکی، علوم دامی و آبزیان در غرفه‌ای با هدف انجام پژوهش‌های کاربردی به منظور پاسخ‌گویی به چالش‌های موجود در دامپزشکی و علوم دامی کشور با تاکید بر بهره‌گیری از تکنیک‌های هسته‌ای در این نمایشگاه حضور یافت.

این گروه با استفاده از فناوری هسته‌ای در قالب پرتوهای یون‌ساز و ایزوتوپ‌ها قادر به انجام فعالیت‌های تشخیص پیشگیری و کنترل، بهبود ارزش غذایی خوراک دام، طیور و آبزیان، ارزشیابی کیفی خوراک دام، طیور و آبزیان، بهبود صفات مطلوب دام، کاهش آلودگی مواد غذایی با منشاء دامی و بهبود کیفی است.

دستاوردهای این گروه شامل؛ دانش فنی تولید "رادیوواکسن" بیمارهای مختلف دامی شامل سل دامی، سالمونلا، لپتوسپیرا، بیماری تب برفکی، بیماری ویروسی لکه سفید در میگو، بیماری انگلی لکه سفید در ماهی قزل‌آلای رنگین کمان و دانش فنی تولید کیت تشخیصی "رادیو ایمنواسی" برای تشخیص بیماری بروسلوز دامی است.

همچنین استفاده از پرتو در عقیم‌سازی به منظور کنترل بیماری اسکروورم در دام‌ها، کاربرد فناوری هسته‌ای برای بهبود خصوصیات کمی ماهیان، استفاده از پرتو گاما به منظور افزایش باروری اسپرم خروس، استفاده از پرتو تابی برای کاهش آلودگی های میکروبی گوشت قرمز، ماهی، میگو، شترمرغ، مرغ و سوسیس با حفظ خواص شیمیایی و حسی، استفاده از پرتو گاما و الکترون برای حذف عوامل ضد تغذیه‌ای، افزایش زیست فراهمی مواد مغذی خوراک دام، طیور و آبزیان است.

 
 
نظر شما
ادامه