کد خبر: ۳۲۲۲۶
 

در همایش تهدیدات نوین زیستی که در سازمان جهاد کشاورزی استان برگزار شد مدیر کل دامپزشکی استان تهدیدات زیستی در حوزه ی دامپزشکی را عنوان کرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان چهارمحال و بختیاری، مدیر کل دامپزشکی استان ضمن تشکر از سازمان جهاد کشاورزی به خاطر برگزاری این همایش در ابتدای همایش تعریفی از تهدیدات زیستی در حوزه ی دامپزشکی را عنوان کرد و گفت: مجموعه ای از اقدامات که شامل رصد و پایش، آشکارسازی، هشداردهی، تشخیص، تصمیم و عملیات، کنترل، حفاظت و پیشگیری، امداد و نجات، درمان، بازیابی و بازتوانی منابع و محدود سازی و رفع آلودگی در برابر تهدیدات زیستی که موجب حفاظت از سرمایه ملی و کاهش آثار و عواقب ناشی از آنها است اطلاق می شود.

مدیر کل دامپزشکی استان در ادامه افزود: چنانچه بر اثر عوامل زیستی به واسطه حوادث طبیعی، اقدامات بیوتروریستی و یا حمله زیستی توسط کشورهای متخاصم سرمایه انسانی و سرمایه های ملی زیستی دچار خسارت و آسیب شوند و ترس و وحشت بر جامعه تحمیل شود به نحوی که بر طرف کردن آن نیازمند انجام اقدامات اضطراری فوق العاده باشد، بحران زیستی رخ داده است.

وی تروریسم زیستی را عنوان کرد و گفت: استفاده عمدی و سوء از عوامل زیستی مثل باکتری‌ها، ویروس‌ها، قارچ‌ها و  برای آسیب زدن، تخریب و از بین بردن سرمایه‌های انسانی و منابع ملی برای حصول موفقیت‌های سیاسی و اجتماعی می باشد.

دکتر نجاتی بیوتروریسم یا تهدیدات بیولوژیک را بسیار گسترده و خطرناک خواند و گفت: کشورهای متخاصم جهت تضعیف کردن کشورهای جهان سومی از میکروب هایی مثل شاربن یا سیاه زخم و... استفاده می کنند.

این مقام مسئول اذعان داشت از مجموعه 1709 بیماری شناخته 832 مورد آن مشترک بین انسان و دام می باشد که تعدادی از آنها شامل سل، بروسلوز، مشمشه، هاری، شاربن و آنفلوانزای فوق حاد پرندگان می باشد.

وی ادامه داد و گفت: ایران به دلیل تولید بالای ماهی قزل آلا در آبهای شیرین که حدود 140 هزار تن می باشد اولین تولید کننده ماهی قزل آلا در آب های شیرین دنیاست. بنابر این جلوگیری از این تولید برای کشورهای بیگانه می تواند مورد تهدید قرار بگیرد و تولید کاهش یابد.

وی گفت: پس باید تهدید و عوامل زیستی را شناسایی و تشخیص داد و سریعا چاره اندیشیده شود و نگذاریم اجرام بیماری زا توسط این تهدیدات وارد منطقه و در مناطق حساس باعث آلودگی شوند.

 
نظر شما
ادامه