کد خبر: ۳۲۲۴۴
 

مدیرکل دامپزشکی استان همدان گفت: برخی از کیست‌های خطرناک در نتیجه معاشرت با سگ در نقاط حساس بدن مانند کبد و مغز تشکیل می‌شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «دکتر محمودرضا رسولی» اظهار کرد: یک نوع انگل در روده سگ زندگی می‌کند که تخم‌هایش را رها کرده و این تخم‌ها از راه مدفوع خارج می‌شود.

وی تصریح کرد: تخم‌های حاصل از این انگل که از راه مدفوع سگ خارج شده می‌تواند از راه نوازش سگ و ارتباط با انسان به دست‌های او بچسبد و وارد دستگاه گوارش شود سپس وارد خون شده و منجر به تشکیل کیست‌های خطرناک در نقاط حساسی از بدن مانند مغز و کبد شود.

بیشتر گازگرفتگی‌ها مربوط به سگ‌های خانگی است

رسولی عنوان کرد: بر خلاف تصور مردم که خیال می‌کنند گازگرفتگی‌های ناشی از سگ توسط سگ‌های ولگرد انجام می‌شود، باید گفت که بیشترین آمار گازگرفتگی مربوط به سگ‌های صاحب‌دار است.

وی اظهار کرد: هاری از شایع‌ترین بیماری‌هایی است که از سگ به انسان منتقل می‌شود چرا که سیستم عصبی بیمار را مورد حمله قرار می‌دهد و در صورتی‌که اقدامات به موقع و درمان صورت نگیرد می‌تواند منجر به مرگ بیمار شود.

رسولی خاطرنشان کرد: ریختن آب دهان سگ بر روی زخم نیز می‌تواند منجر به بروز انواع بیماری‌ها در انسان شود بنابراین حتما باید نسبت به واکسیناسیون حیوانات به ویژه سگ‌ها اقدام کرد.

برای سگ‌ها شناسنامه صادر می‌شود

مدیرکل دامپزشکی استان همدان با بیان اینکه برای سگ‌ها شناسنامه صادر می‌شود، تأکید کرد: این شناسنامه‌ها زمانی دارای اعتبار است که واکسیناسیون آن‌ها به موقع انجام شود.

وی یادآور شد: واکسیناسیون «هاری» سالی دو تا سه مرتبه در کلینیک‌های دامپزشکی انجام می‌شود تا از انتقال آن به انسان پیشگیری شود.

رسولی گفت: از آنجا که نوع انگل و میکروب‌های حیوانات با انسان متفاوت است بنابراین برخی موادی که در پوست حیوانات و موهای آن وجود دارد می‌تواند منجر به بروز حساسیت‌های جدی و بیماری در انسان شود.

از آوردن حیوانات به منزل خودداری کنید

مدیرکل دامپزشکی استان همدان توصیه کرد: محل زندگی حیوانات با انسان باید از یکدیگر جدا باشد و از آوردن حیوانات به داخل منزل جدا خودداری شود.

وی افزود: برای حفظ سلامتی خود و خانواده بهتر است از ترکیب زندگی حیوان و انسان جلوگیری شود و در صورتی‌که در حیاط و یا مکانی نزدیک محل زندگی خود از حیوانات نگهداری می‌کنید باید نسبت به واکسیناسیون به موقع و دادن داروهای انگلی اقدام شود.

 
 
نظر شما
ادامه