کد خبر: ۳۲۲۶۶
تعداد نظرات: ۲ نظر
 

روز گذشته خبری رسانه های گوناگون منتشر شد مبنی بر اینکه یک پلنگی وارد روستای قرطاول مراغه شده و سه نفر از اهالی مظلوم این روستا را مجروح و روانه بیمارستان نموده و همچنان نیز درون روستا حضور دارد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران، از آنجایی که اصل خبر با واقعیت های موجود در مورد تقابل حیات وحش و جوامع محلی در کشور ما مطابقت نداشت (تقریباً در تمام موارد تقابل جانوران وحشی و انسان طی سال های اخیر در کشور ما انسان ها بوده اند که به حریم و حق حیات حیات وحش تعرض نموده اند)، برای روشن شدن ابعاد واقعی موضوع با رییس اداره نظارت بر حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی تماس گرفتیم.

«مهندس محمدرضا مسعود» در این باره به خبرنگار دیده بان گفت: بر خلاف گمانه زنی ها، اغراق گویی ها و کم لطفی های رسانه های مختلف، پلنگ مظلوم شهرستان مراغه به هیچ عنوان وارد روستا نشده بود بلکه سه نفر از چوپانان در بیرون از روستا با تحریک سگ های گله به پلنگ حمله کرده و قصد کشتن پلنگ را داشته اند.

وی گفت: ساعت ۱۶ بعد از ظهر مورخ چهارم آبان یک پلنگ در سه الی چهار کیلومتر خارج از روستای قرطاول که در یک دره خلوت مشغول استراحت بوده، توسط سگ های گله شناسایی و سپس با تحریک چوپانان سگ ها با پلنگ درگیر می شوند.

در نتیجه این عمل حیوان ستیزانه، سه نفر از چوپانان و تعدادی از سگ ها و خود پلنگ زخمی می شوند.

 

دره ای که پلنگ در آن مشغول استراحت بوده و حدود چهار کیلومتر با روستای قرطاول فاصله دارد

حدود ساعت ۱۷ عصر جریان به اداره مراغه اطلاع داده می شود که آقایان کاردان و پیغامی ضمن حرکت به سمت محل حادثه مدیر کل محیط زیست استان را در جریان گذاشته و پرسنل معاونت محیط طبیعی آقای دکتر قمی معاون محیط طبیعی، بنده و آقایان مهندسین غنی پور، بهزادیان و آقای فائق فرمانده یگان به طرف محل حادثه حرکت نمودیم اما بدلیل تاریک شدن هوا و عدم امکان ارزیابی وضعیت حیوان بدلیل نامناسب بودن شرایط توپوگرافی و امکان حمله حیوان در اثر پرتاب دارت بیهوشی و تلف شدن آن تا روشن شدن هوا صبر کردیم.

دیروز (چهارشنبه) بعد از روشن شدن هوا با همکاری جوانان روستا و دو قلاده سگ تا ظهر به جستجو ادامه دادیم که خوشبختانه موفق به پیدا کردن حیوان نشدیم و این بدین معنا که پلنگ بعد از استراحت و ذخیره انرژی توانسته است از محل دور شود. البته این جستجو در حال حاضر نیز ادامه دارد و در روزهای آینده نیز توسط پرسنل اداره مراغه ادامه خواهد یافت.

نکته عجیب اینکه جوانانی که در این ماجرا شرکت داشتند همگی به شدت تشنه خون پلنگ بودند و عجیب تر اینکه هیچکدام در زندگی خود حتی یک بار هم پلنگ را ندیده بودند. حتی تعدادی هم اصرار داشتند که این یوزپلنگ هست، اما سبب اینهمه دشمنی و تشنه خون حیوان بودن یعنی چه؟!

بنده کلی با آنها صحبت کردم که این حیوان بی آزاری هست و بشدت از انسان می ترسد و برای شما حکم گربه خانگی دارد که شر موش ها را از سر شما کم می کند، چون با تغییر الگوی کشت در منطقه و توسعه باغات که سبب افزایش حیوان زیانکاری مثل گراز شده و پلنگ آنها را شکار می کند، پس برای شما کار می کند.

با این همه، پائین بودن سطح سواد و عدم وجود آموزش های زیست محیطی بطور آزار دهنده ای دردناک می باشد که باید مورد توجه تشکل های محترم قرار گیرد.

عجیب تر اینکه این مردم حتی حق دفاع هم برای این بیچاره قائل نیستند و این در حالیست که خودشان اعتراف میکنند که اول ما شروع به تحریک حیوان کردیم.

تنها نکته مثبت این ماجرا تلاش های جناب آقای امیر فرهنگ از اعضای سازمان مردم نهاد محیط زیستی همای سبز مراغه می باشد که قرار است امروز بعد از نماز جماعت در مسجد قرطاول مردم را در مورد پلنگ آگاه کنند که جای تقدیر و تشکر دارد.

در واقع سه جوانی که تصویر آنها به عنوان مجروحین این حادثه در بیمارستان منتشر شده است، عاملین حمله به پلنگ بوده و قصد کشتن حیوان را داشته اند و پلنگ تنها از خودش دفاع کرده است.

در فیلم منتشر شده از این حادثه یکی از افراد محلی با زبان آذری می گوید: با سنگ نمی شود این پلنگ را کشت، باید اسلحه بیاوریم!
 
 
برچسب ها: پلنگ، مراغه،
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۷
0
1
دوست ندارم این را بگم اما واقعیت این است که حقشون بود آسیب ببینند!!!
حسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۳۰
0
1
با سلام
کاشکی پلنگه خورده بودشون مریضا رو
نظر شما
ادامه