کد خبر: ۳۲۲۸۰
 

مدیرکل دامپزشکی خوزستان از تداوم ممنوعیت صادرات دام زنده سبک از بنادر خوزستان به کشورهای حوزه خلیج فارس خبر داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از مانا، «دکتر مصطفی کنارکوهی» افزود: از چهار ماه پیش و در پی شیوع بیماری کشنده تب برفکی در استان، کشورهای حوزه خلیج فارس بخصوص کویت واردات دام زنده از بنادر خوزستان را ممنوع کردند.

وی گفت: بدلیل این ممنوعیت، تجار و بازرگانان ایرانی هیچگونه تمایلی به صادرات دام زنده از بنادر خوزستان ندارند.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان با اشاره به اینکه بنادر آبادان، چوئبده، شادگان و هندیجان از بنادر فعال در صادرات دام زنده به کشورهای حوزه خلیج فارس بوده اند، ابراز امیدواری کرد با رفع موانع از سوی کشورهای حوزه خلیج فارس، صادرات دام زنده از بنادر استان خوزستان به این کشورها از سرگرفته شود.

دکتر کنارکوهی با بیان اینکه مجوز صادرات دام زنده از بنادر خوزستان به صورت خود باقی است، افزود: گفت: مجوز وزارت جهادکشاورزی برای صادرات دام زنده از بنادر خوزستان تا پایان سال جاری اعتبار دارد.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان با اشاره به اینکه صادرات دام زنده از بنادر خوزستان از دو دهه قبل دارای مزیت نسبی خوبی بوده است، افزود:با توجه به اینکه بیماری تب برفکی در خوزستان به طور کامل مهار شده است، دلیلی برای ممنوعیت واردات دام زنده از سوی کشورهای حوزه خلیج فارس وجود ندارد.

ممنوعیت واردات دام زنده از سوی کشورهای حوزه خلیج فارس از اوایل سال جاری اعمال شد و همین عامل سبب کاهش حجم تجارت بازرگانان ایرانی با کشورهای حوزه خلیج فارس شد.

کشورهای حوزه خلیج فارس به صورت سنتی از مشتریان اصلی دام زنده ایران بوده اند.

گفته می شود فشار عربستان سعودی در محدودیت تجارت با ایران در تصمیم کشورهای حوزه خلیج فارس در ممنوعیت واردات دام زنده از ایران بسیار موثر بوده است .
 
 
نظر شما
ادامه