کد خبر: ۳۲۲۸۱
کوسه
 

محققان اسپانیایی جنین کوسه دو سر بسیار نادری را کشف کرده‌اند که در محیط آزمایشگاهی رشد یافته است .

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از Sciencealert ، این اولین باری است که محققان موفق شده‌اند ویژگی دو سر بودن را در کوسه داخل تخم مشاهده کنند. محققان پیش از این هم خبر از کشف کوسه‌های دو سر داده بودند اما آنها متعلق به گونه‌هایی بوده‌اند که از حیوانات زنده متولد شده‌اند.

محققان در حال حاضر در تلاشند اطلاعات بیش‌تری از این کوسه‌های یافت‌شده به دست آورند و این کشف جدید دید خوبی درباره این جهش ژنتیکی مرموز به محققان می‌دهد که منجر به دو سر شدن کوسه‌ها یا «دیسفالی» می‌شود.

این کوسه دو سر کشف‌شده، جنین نوعی گربه کوسه دم اره‌ای اقیانوس اطلس بود که محققان دانشگاه مالاگای اسپانیا آنها را برای مطالعه سیستم قلبی و عروقی آن جمع‌آوری کردند. این گونه کوسه در معرض خطر انقراض قرار دارد.

از 797 جنین کوسه‌ای که پژوهشگران جمع‌آوری کرده بودند، یکی از آنها متفاوت بود و دارای دو سر بود. هر سر این کوسه دارای یک دهان، دو چشم، یک مغز، چیزی شبیه ستون مهره‌ها و پنج دهانه آبششی در هر طرف بود. بدن این کوسه همچنین دارای دو قلب، دو معده و دو کبد بود اما تنها یک روده و یک جفت کلیه و یک اندام تناسلی داشت.

این اولین باری نیست که دانشمندان موفق به کشف کوسه‌های دو سر می‌شوند بلکه پیش از این هم گاوکوسه‌های دو سر را نیز مشاهده کرده بودند. علاوه بر این، هفت گزارش دیگر از کشف کوسه دو سر در دنیای علم وجود دارد. اما تمام این کوسه‌های دو سر از حیوانات زنده متولد شده بودند در حالی که این گربه کوسه حاصل تخم‌گذاری این گونه از کوسه‌هاست که منجر به بروز حالت «دیسفالی» یا عارضه دوسری شده است.

گفتنی است که در طبیعت، بروز چنین حالتی بسیار نادر است. تاکنون گزارش‌ها از عارضه دو سری، در مورد کوسه‌ها، گربه‌ها و انسان‌ها اشاره شده است.

به گفته محققان استرالیایی، این موجودات دو سر ممکن است بعد از تولد زنده بمانند اما مدت آن بسیار کوتاه است و به زودی جان خود را از دست می‌دهند. همچنین مشخص نیست این قبیل جانوران قادر به شنا یا شکار کردن باشند و آیا اندام‌های داخلی به درستی عمل می‌کنند یا نه.

علت اصلی بروز «دیسفالی» عوامل ژنتیکی است و آلودگی هوا در این میان نقشی ندارد. محققان اعلام کرده‌اند که در مخازنی که جنین این کوسه دو سر را رشد داده‌اند، هیچ نمونه دیگری از نقص مادرزادی مشاهده نشده است.

 
نظر شما
ادامه