کد خبر: ۳۲۲۸۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
 

برای نخستین بار گونه «جغد طلایی» در استان هرمزگان مشاهده و ثبت شد .

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان، دوربین‌های تله‌ای که برای پایش فصلی منابع آبی در زیستگاه‌های شمال شهرستان بندرلنگه توسط کارشناسان و همیاران پروژه حفاظت از قوچ‌ و میش لارستان کارگذاری شده ‌بودند، این‌ بار حضور پرنده‌ای را ثبت کردند که تاکنون در استان هرمزگان مشاهده نشده بود.

این دوربین‌ها در یکی از آبشخورهای این منطقه، از یک جغد طلایی عکس‌برداری کردند. این پرنده تاکنون تنها سه‌بار در ایران مشاهده شده بود که با این ثبت، چهارمین مشاهده این گونه جغد نیز رقم خورد .

«حسن پیشوایی» کارشناس موسسه حیات وحش میراث پارسیان در این باره می گوید: نخستین مشاهده این پرنده مربوط به مشهد بوده و پس از آن در شهرستان جم استان بوشهر و «کلوت سرخابی» در نزدیکی شهرستان مهریز استان یزد مشاهده شده است .

محلی که این پرنده مشاهده شده، منطقه‌ای در شمال شهرستان بندرلنگه در غرب استان هرمزگان است. این منطقه یکی از زیستگاه‌های مهم گوسفند وحشی لارستان است که توسط مردم محلی، موسسه حیات وحش میراث پارسیان و تشکل‌های زیست‌محیطی محلی و با نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان تحت حفاظت قرار دارد. این دوربین‌گذاری نیز با هدف پایش فصلی منابع آبی مورد استفاده و مطالعه گونه های همزیست قوچ‌ومیش لارستان در این منطقه انجام شده است .

جغد طلایی با نام علمی  Strix butleri جثه‌ای نسبتا کوچک دارد و چشمان آن زرد نارنجی دیده می‌شوند. سر این پرنده نسبتا گرد و در حالت پرواز شبیه جغد جنگلی است. صفحه صورت نیز سفید چرکی با نوار تیره‌ای در وسط پیشانی است با زیر تنه‌ای به رنگ سفید نخودی با رنگ نامشخص گل اخرایی و روتنه و بال‌ها شبیه جغد جنگلی است و روی دم و بالای آن رگه‌های کمرنگ طلایی دیده می‌شود. این پرنده، شب‌ها فعال است و زیستگاه اصلی آن را مناطق بیابانی تشکیل می‌دهند .

وی در ادامه گفت: نکته جالب درباره دو مشاهده اخیر این پرنده آن است که هر دو مشاهده در استان یزد و هرمزگان در مناطقی انجام شده که خارج از مناطق حفاظت‌شده سازمان حفاظت محیط‌زیست بوده‌اند و با مشارکت جامعه محلی و ادارات کل حفاظت محیط‌زیست استان‌ها حفاظت می‌شده‌اند. از طرف دیگر هر دو مشاهده نیز توسط دوربین‌های تله‌ای به ثبت رسیده‌اند .

پیشوایی افزود: دوربین‌های تله‌ای با ورودشان به عرصه مطالعات حیات‌وحش، کمک‌های فراوانی به متخصصان کرده‌اند. بررسی گونه‌هایی که مشاهده مستقیم آنها دشوار است، بررسی رفتار برخی گونه ها و ثبت حضور گونه‌های مختلف در یک منطقه از جمله اطلاعاتی است که به وسیله دوربین‌های تله‌ای به دست می‌آیند و در برنامه‌ریزی‌های حفاظت از گونه‌ها و زیستگاه‌ها نقشی حیاتی دارند .
 
   
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۸
0
0
ممنون از کارى که کردىد و ما را با جغد ها آشنا کردىد
نظر شما
ادامه