کد خبر: ۳۲۳۲۸
تعداد نظرات: ۱۱ نظر
لزوم دقت بیشتر در مکاتبه با سایر نهادهای خارج از خانواده دامپزشکی:
شایسته است چنانچه اعضای جامعه دامپزشکی کشور نقدی بر وضعیت موجود دارند، آن را در درون خانواده دامپزشکی مطرح نموده و از کشاندن آن به سایر نهادها که مسلماً خیرخواه دامپزشکی نیستند، اجتناب نمایند ...
 

حکیم مهر - روز گذشته نامه سرگشاده دكتر قمريان خطاب به «دکتر رسول دیناروند» منتشر شد که در این نامه نویسنده با اشاره به برخی از وظايف مغفول مانده سازمان غذا و دارو درخصوص نظارت بر سلامت مواد غذایی و آشاميدنی، خواستار ورود سازمان غذا و دارو به موضوع پایش کارآیی و کیفیت داروهای مورد مصرف در دامپزشکی و همچنین ارزیابی باقیمانده ترکیبات دارویی در فرآورده های با منشاء دامی و بازنگری سازمان غذا و دارو در بخش نظارت بر بهداشت و سلامت مواد غذایی شده بود.

ذکر چند نکته در مورد این نامه ضروری است:

1- هر چند طی سال هایی که سازمان دامپزشکی کشور به عنوان سازمانی زیرمجموعه وزارت جهاد کشاورزی مشغول به فعالیت بوده است، خیری از این وزارتخانه نصیب حوزه دامپزشکی کشور نشده است و همواره از بی توجهی این وزارتخانه به سازمان دامپزشکی کشور نیز بسیار لطمه خورده ایم، ولی وزارت بهداشت و به خصوص سازمان غذا و دارو نیز هیچ گاه به عنوان خیرخواه دامپزشکی عمل نکرده است.

تجربه سال های اخیر نشان داده است که وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو در صورت امکان از هیچ فرصتی برای دست اندازی به حوزه فعالیت سازمان دامپزشکی و دامپزشکان مضایقه نکرده و چنانچه شرایط برایشان فراهم گردد، همین حوزه اختیارات محدود باقیمانده سازمان دامپزشکی را به همراه اعتبارات و فرصت های شغلی مربوطه، از آن خود خواهند کرد.

در اینجا می توان به عنوان مثال از نامه ای که «دکتر رسول دیناروند» رئیس سازمان غذا و دارو به رئیس سازمان دامپزشکی در آبان ماه سال گذشته نوشته بود یاد کرد که در آن بر لزوم جذب داروسازان به عنوان مسئول فنی شرکت‌های تولیدکننده داروهای دامی تاکید نموده بود (اینجا).

همکاران قدیمی تر به خاطر دارند که در سالیان نه چندان دور گذشته یکی از مهمترین فرصت های شغلی دامپزشکان، اشتغال به عنوان مسئول فنی بهداشتی در صنایع مختلف فرآورده های گوشتی و صنایع لبنی بود و بسیاری از دانش آموختگان این رشته بلافاصله پس از فارغ التحصیلی جذب این صنایع می شدند و عملکرد قابل قبولی نیز داشتند. ولی متاسفانه در سال های اخیر فارغ التحصیلان سایر رشته ها بتدریج این فرصت های شغلی را از دامپزشکان سلب نموده و حضور دامپزشکان در این عرصه ها بسیار کمرنگ تر شده است.

از سوی دیگر نظارت بهداشتی بر صنایع لبنی و صنایع فرآورده های گوشتی مستقیماً زیر نظر وزارت بهداشت قرار گرفته است و از ظرفیت بالقوه دانش آموختگان رشته دامپزشکی که واحدهای متعدد درسی در زمینه بهداشت مواد غذایی را گذرانده اند، به خوبی استفاده نمی شود و متاسفانه این حضور روز به روز کمرنگ تر می گردد.

با توجه به اینکه در حال حاضر حدود 70 درصد از کنترل و نظارت بهداشتی مواد غذایی با منشاء دامی در حوزه دامپزشکی و حدود 30 درصد آن در حوزه سازمان غذا و دارو قرار دارد، عقل سلیم حکم می کند که برای هماهنگی بیشتر در مدیریت این نظارت بهداشتی، 30 درصد باقیمانده هم به دامپزشکی پیوسته و زیر نظر آن قرار گیرد، نه اینکه خودمان به دست خود اقدام به تضعیف اختیارات دامپزشکی نماییم.

2- هر چند ممکن است در خصوص کیفیت داروهای دامی تولید شده در کشور مشکلات معدودی وجود داشته باشد، ولی زیر سوال بردن کیفیت کلیه محصولات دارویی تولید داخل با توجه به دقت نظر و نظارت شدید مسئولین و کارکنان خدوم دفتر دارویی سازمان دامپزشکی کشور، چندان درست به نظر نمی رسد. به خاطر بیاوریم که در سال گذشته 500 محموله دارویی دامی از 17 شرکت داخلی به 9 کشور جهان صادر شده است (اینجا).

در اینجا مجدداً نامه دکتر دیناروند در سال گذشته مبنی بر لزوم جذب داروسازان به عنوان مسئول فنی شرکت‌های تولیدکننده داروهای دامی را یادآور می شویم و تاکید می نماییم که زیر سوال بردن کیفیت داروهای دامی تولید داخل نه تنها به شرکت های تولیدکننده آسیب خواهد زد، بلکه مستقیماً زمینه را برای جایگزین نمودن داروسازان بجای دامپزشکان در چنین مجموعه هایی فراهم خواهد نمود.

3- در این نامه سلامت فرآورده های خام دامی تولید شده در کشور به طور غیرمنصفانه ای زیر سوال رفته است. ما نیز منکر مشکلات معدودی که ممکن است در این فرآورده ها وجود داشته باشد نیستیم، ولی بیان آن به صورت اغراق شده را نیز صحیح نمی دانیم.

تلاش کلیه کارکنان دامپزشکی در بخش دولتی و مسئولین فنی در بخش خصوصی و مسئولین و کارکنان خدوم دفتر نظارت بر مواد غذایی و بهداشت عمومی سازمان دامپزشکی کشور این است که فرآورده ای که بر سر سفره مردم می رود، سالم و عاری از هر گونه آلودگی باشد که تا حد زیادی نیز موفق بوده است.

در اینجا جا دارد که به عنوان مثال از ارائه کد IR توسط سازمان دامپزشکی کشور به بسیاری از تولیدکنندگان یاد کرد که اجازه صادرات محصولات خود را به اقصی نقاط جهان فراهم ساخته است.

4- در پایان مجدداً متذکر می گردد که یادداشت پیش رو، به معنای تایید بی چون و چرای وضعیت موجود نیست و مسلماً ممکن است مشکلاتی در داروها و یا فرآورده های خام دامی تولید داخل وجود داشته باشد، ولی شایسته است چنانچه اعضای جامعه دامپزشکی کشور نقدی بر این روند دارند، آن را در درون خانواده دامپزشکی مطرح نموده و از کشاندن آن به سایر نهادها که مسلماً خیرخواه دامپزشکی نیستند، اجتناب نمایند.

 
 
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
ناشناس
|
Germany
|
۱۸:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۰
1
1
با سپاس از نظر شما جناب آقای دکتر کاظمی.
همان طور که در نامه اخیر سرمربی تیم ملی فوتبال آمد:
...........................................
امیدوارم دکتر قمریان نازنین نیز همانند نامه نخست خود به دکتر کهرام و موسسه رازی که از بسیاری جهات قابل قبول بود، در ادامه نیز آن گونه عمل کنند.
متاسفانه غیر از خودزنی، متن نامه کنونی مطلب دندان گیری نیز که دکتر دیناروند از آن غافل باشد، نداشت.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
بله این متن هم مثل متن نامه به دکتر کهرام بسیار عالی بود!!!!!
نامه به دکتر کهرام با هسته تفکری .............................. بود و بس، نه هیچ تفکر دیگری.
ناشتا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۰
1
0
جامعه انساني آيينه تمام نماي رفتار حرفه اي همه ي قشرهاست ،ابتدا هرکس در حرفه اش بپرسد مردم آيا به ما نياز دارند وآن هم در چه حد وظرفيتي ؟!!نقش دامپزشکي در پروژه هاي دامپروري 5درصد سرمايه گذاري است بطوريکه اين سرمايه گذاري ميتواند دربهترين شرايط 25درصد بازدهي ايجاد کند پس سهم ما همينقدراست اينکه ما دامپزشکان وهم صنفي هاي ديگر از خودمان تعريف وتمجيد کنيم که دهان مردم شيرين نميشود ،پس بايد همديگر راتحمل کنيم وبا شرايط را روبه توسعه سوق دهيم ،
پاسخ ها
مصطفی قلاوند
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۰
خوشحال میشم که منبع درصد مطالعاتتون رو اعلام بفرمایید
بهزاد رنجبران
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
گویا مطالعات ایشان فقط در حوزه‌ی فاینانس و اقتصاد آزاد (لیبرالیسم) خلاصه شده. یعنی ارزش کار افراد فقط به میزان سرمایه‌گذاری یک سرمایه گذار تعیین می‌شود؟!!
تصور می‌کنید با حذف همان پنج درصد چند درصد به بخش سلامت کشور لطمه وارد خواهد شد؟
محمد دانشجو
|
United States of America
|
۲۲:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۰
3
1
درود فراوان به دکتر قمریان که حضورشون باعث افتخاره.. راهشون پاینده..
دکترجواد حاجی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
0
3
بعضی افراد برای مطرح کردن خودشان .................................................. تمام ارزشهای حرفه دامپزشکی را زیر سوال ببرد
مسئول فنی بهداشتی در اصفهان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۲
0
0
باسلام
بنده نامه ی دکتر قمریان را نخواندم و با این که نباید خودزنی کرد موافقم ولی میشه لطف کنید مواردی این گونه که باید درون خانواده مطرح بشه را کجا باید مطرح کرد که شنیده شود.
هنوز 1ماه از اعلام رئیس سازمان مبنی بر لزوم تعامل بین تولیدکننده و مسئولین فنی بهداشتی تحت نظارت حاکمیت(!) نمی گذره ، حال چگونه باید درون این خانواده از تخلف و ضعف ها پیش حاکمی که مقتدر نیست حرف زد.
لازم است که شمشیربران بهداشت درنقش شمشیرعدالت ، دست زالوصفتانی که با نیت های ناپاک فقط به فکر ضیافت خود هستند را از این خوان پرنعمت کوتاه کند.
بهزاد رنجبران
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۲
0
0
بیاییم گزاره‌های پیش رو را بررسی کنیم:

۱- دکتر علیرضا قمریان:
"نماینده علمی شرکت فایرز در ایران"

۲- شرکت فایرز:
شرکت فایرز، از معتبرترین شرکت‌های آمریکایی است که در سال 1849 در نیویورک آغاز به کار کرد. طبق گزارش‌ها، سود سالانه این شرکت در سال 172. 1 بیلیون دلار برآورد شده، که حاصل تولیدات گسترده این شرکت در بخش‌های دارویی (انسان و حیوان)، واکسن‌ها و انواع محصولات بهداشتی و غذایی است. (به نقل از روزنامه فرصت امروز)

۳- معنی نماینده‌ی علمی:
نمایندگان "فروش" پزشکی دارویی حلقه اتصال میان شرکت های دارویی و متخصصان پزشکی و سلامتی هستند. وظیفه آنها آشنا کردن بیشتر و دادن اطلاعات لازم به پزشکان و سایر متخصصان سلامتی با فعالیت و محصولات دارویی شرکت است. (دکتر بابک قرائی مقدم)

۴- در نامه‌ی دکتر قمریان به سازمان غذا و دارو، به تناوب تلویحاً مصرف دارو و واکسن‌های تولید داخل به عنوان یک تهدید سلامت غذایی یاد شده است: [حدود ۹۰ درصد واکسن‌های دامی و حدود ۳۰ درصد واکسن طیور در داخل تولید می‌شوند]

برای نمونه به جملات زیر توجه نمایید:

۴-۱ آيا سازمان متبوع شما كمترين نظارتي بر "داروها و تركيبات مورد مصرف در دامپزشكي" و سموم و ساير تركيبات شيميايي مورد مصرف در كشاورزي دارد؟

۴-۲ آيا از ميزان ناخالصي هاي موجود در مواد اوليه مورد مصرف در "داروهاي دامپزشكي" و ... اطلاع دارید؟

۴-۳ لذا پيشنهاد مي گردد با تشكيل كارگروهي از همكاران سازمان غذا و دارو، سازمان دامپزشكي و وزارت جهاد كشاورزي، "كليه داروها و تركيبات" مورد مصرف در دامپزشكي و كشاورزي مورد بازبيني مجدد قرار گرفته و در صورت وجود مدارك مستند مبني بر مضر بودن اين تركيبات براي سلامت جامعه، سريعاً از چرخه مصرف حذف گردند.

۵- جالب است بدانید، پیش‌تر حمید کهرام رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی از وی خواسته بود تا مشکل واکسن‌های این موسسه به منظور بررسی و اصلاح دقیقاً اعلام شود. به راستی اگر ایشان پژوهش علمی در این زمینه کرده‌اند چرا از ارائه مستندات آن طفره می‌روند؟

نتیجه:

آقای علیرضا قمریان که ........................................................ دهد.
هرچند ایجاد شائبه‌ی آلودگی دارو و واکسن موجود در بازار به فلزات سنگین می‌تواند برای مدتی این خواسته را تامین کند.

در پایان دکتر قمریان را به صرف چای و دیدن فیلم فروشنده اثر ارزنده‌ی اصغر فرهادی دعوت می‌کنم.
پاسخ ها
مصطفی قلاوند
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۶
جناب دکتر، بنده فقط اشاره میکنم.
این شیوه یکی از تیکنیک های مارکتینگ هستش به نظر اخلاقی نمیاد ولی این یکی راهکارهاییست که در بازار و سیاست گذاری یک شرکت میتواند در چارچوب خود قرار بگیرد.
اینطور تصور کنیم که شبیه به یک مزایده میمونه ولی دولت آگهی نداده.

صورت غیر اخلاقیش چطوره، مثلا فردی که وارد کننده ای محصولی است، پخش کننده برند رقیب خودش را تهدید کند که فلان برند را در بازار نباید پخش کند چون من میگم... این روش اخلاقی نیست.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۷
0
1
همیشه تعصب بیش از حد باعث تشدید مشکلات می شود.

ساختن دارو

یک کار تخصصی است که کار داروساز است نه دکتر دامپزشک!

اگر هدف این باشد که مسائل فنی ویژه تخصصی داروسازان در شرکت های داروسازی
داروهای دامپزشکی تحت نظر سازمان غذا و داور باشد،
اتفاقا بایستی استقبال کرد.

زیرا نقش دامپزشکان در جای خود محفوظ است.
نظر شما
ادامه