کد خبر: ۳۲۳۳۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
 

خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) نوشت:

برنده نشان افتخار ملی صادرات از دستان رئیس جمهوری، در یک نشست خبری خواستار ارزش نهادن به صادرات به‌عنوان تنها راه نجات کشور از مشکلات اقتصادی کنونی شد.

برق هیجان موفقیت‌های ممتد را می‌شد از چشمان «غلامعلی سلیمانی» بنیانگذار گروه سولیکو و برند کاله دید، وقتی بر خلاف نشست‌های خبری گذشته، این‌بار ده‌ها خبرنگار خبرگزاری‌های رسمی و تخصصی کشور در دفتر او جمع شدند تا آزادانه هر چه دل تنگ آنها می‌خواهد، از برنده "مدال نشان افتخار صادرات ایران" به‌عنوان یکی از الگوهای موفق صادرات بپرسند. برنده‌ای که این‌بار نه فقط بابت تحول و نوآوری‌های انبوه در سبد فرآورده‌های شیری و گوشتی ایران، بلکه به‌دلیل موفقیت زوج همراهش ساناز مینایی در اختراع استانداردهای سرآشپز طلایی و انتقال مهارت‌های جدید به سفره‌های هم‌وطنانشان، مایه افتخار ایرانیان شده‌اند. در واقع آنها در تلاشی عملگرایانه و رفتاری پراگماتیستی، با همسری هم در سنگر تولید و هنر صنعت غذا، تنها زوج موفق صنعت غذای ایران را نیز در تاریخ اقتصاد ایران ثبت کرده‌اند.

وی که ۱۴ سال پیش شرکتش را از ترکش‌های ناجوانمردانه و سناریوی کثیف گوشت‌های آلوده نجات داد و با شعار "چو ایران نباشد، تن من مباد" به آوردگاه دشمنان تولید و صادرات رفت؛ در نشست خبری‌اش بقای ایران‌زمین را در یک نکته خلاصه کرد و آن "تولید مبتنی بر صادرات" بود. صادراتی که رونق پاینده آن، به پایداری خطوط تولید و اشتغال هزاران شغلی می‌انجامد که امنیت ملی ایران در گرو آن است!

سلیمانی در عین ابراز تأسف دوباره از لطمه اظهار نظر غیرکارشناسی و نسنجیده خواسته یا ناخواسته وزیر بهداشت در ادعای استفاده صنایع لبنی از پالم که منجر به آسیب محبوبیت ماست پرطرفدار "سون" به‌عنوان یکی از فرآورده‌های مورد اعتماد و اعتبار در بازار داخلی و حتی صادراتی شد، گفت: این در حالی است که در نهایت امر نیز مشخص شد کاله به هیچ عنوان از پالم استفاده نکرده است و این اظهارات جز جفا در حق تولیدکنندگان داخلی که با هزار خون دل خوردن به اینجا رسیده‌اند، هیچ عایدی برای منافع ملی نداشت.

 

عراق ۵۰۰ هزار مترمربع زمین به کاله اختصاص داد

برنده مدال افتخار ملی صادرات ایران با بیان اینکه در کنار آسیب این نوع اظهارات، کشورهای منطقه به انحای مختلف به‌دنبال تشویق و ترغیب برندهای خوش‌نام ایران برای حضور در کشورشان هستند، افزود: به‌طور مثال در حالی روسیه به دو نوع پنیر صادراتی کاله مدال طلا می‌دهد یا کشور عراق برای ارزش قائل شدن به جایگاه برندی نظیر کاله در کشورش ۵۰۰ هزار مترمربع از اراضی خود را برای تولید محصولات کاله اختصاص می‌دهد که در ایران ما هنوز استراتژی روشن و مدونی برای تولید و صادرات آنچه تولید شده یا می‌شود، وجود ندارد!

وی با برشمردن نبود اعتماد، ترس از برخورد، نبود تعهد، پرهیز از مسئولیت‌پذیری و بی‌توجهی به نتیجه کار موانع پنج‌گانه توسعه تولید و صادرات هستند، خاطرنشان کرد: این در حالی است که به گمان اینجانب جایگاه تولید و صادرات در نظام اقتصادی ایران معلوم نیست.

ایجاد وزارت مستقل صادرات برای مقابله با نگاه واردات‌محور

سلیمانی با پیشنهاد ایجاد وزارتی مستقل به نام "وزارت صادرات" برای جبران تبعات نگاه واردات‌محور ادامه داد: عمق بی‌اعتمادی در صادرکنندگان زمانی پررنگ می‌شود که امروز با وجود گذشت یک سال از موعد تعیین‌شده پرداخت مابه‌التفاوت لبنیات صادراتی، هنوز ۵۰۰ میلیارد ریال از مطالبات به حق کاله پرداخت نشده است!

وی با بیان اینکه در اداره اقتصاد کشور نباید بنا بر نرخ ارز عایدی از نفت صادراتی گذاشته شود، تصریح کرد: در واقع همگان باید در اوج تدبیر لازم برای تولیدات مازاد کشور ارزش قائل شوند و از آن به‌عنوان یک مزیت استفاده کنند، نه اینکه به‌دنبال کاهش تولید برای جبران کم‌کاری‌های خود در بازاریابی بین‌المللی و فرصت‌سوزی‌های تأسف‌باری باشند که از چشمان ناظران دور می‌ماند.

این افتخار اقتصادی جهان اسلام با تأکید بر اینکه ایران باید بر اساس مالیات اداره شود و نه نفت، یادآور شد: امروز همه تولیدکننده زیان‌ده هستند و دولت به‌طور جدی نمی‌خواهد تولید رونق یابد.

ایران از واردکنندگی لبنیات اروپا تا صادرکنندگی به اروپا

سلیمانی با اشاره به اینکه بر خلاف روند ۵۰ سال واردات پنیر از اروپا، امروز ایران صادرکننده لبنیات به اروپا (روسیه) شده است، تأکید کرد: اما برای جبران کاستی تفاوت مصرف سرانه لبنیات در ایران با استاندارد کارشناسی تغذیه شیر در جهان، دولت باید قید دریافت ۹ درصد ارزش افزوده را دست کم از محصولات صنایع لبنی معاف کند.

دولت ۵۰ میلیارد تومان ما را هم ندهد، به تولید و صادرات ادامه خواهم داد

وی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران درباره واکنش صنفی کاله به پرداخت نشدن مطالبات ۵۰ میلیارد تومانی مابه‌التفاوت چه خواهد بود، اظهار داشت: اگر دولت به این وعده خود هم عمل نکند، بدون هیچ لجاجتی به ادامه تولید و تلاش هرچند دشوار برای صادرات ادامه خواهد داد.

کمااینکه سلیمانی در واکنش به پرسش خبرنگاری که از تسلیم نشدن دولت به اعتراض‌ها متعجب بود و گلایه داشت، بیان کرد: ما به مشکلات نقدینگی دولت واقف هستیم، اما با هم‌فکری و اتخاذ راهکارهایی نظیر مبادرت به حذف تعرفه گمرکی میان کشورهای دوست با ایران، می‌توان به توسعه صادرات کمک محسوسی کرد.

رشد میزان صادرات کاله از هشت‌هزار دلار به ۲۰۴ میلیون دلار

وی با ابراز افتخار از این که حجم صادرات صنایع تحت نظر او از هشت‌هزار دلار به ۲۰۴ میلیون دلار در سال ۲۰۱۵ ارتقا یافته است، گفت: همکاران من در کاله می‌کوشند تا اگر پاسخ لازم را از فعالیت در بازار ایران نگیرند، در جاهای دیگری ورود کنند. در واقع راه بقای خومان را با وجود مشکلات شدید پیدا خواهیم کرد.

بلاتکلیفی در طلب ۵۰ میلیارد تومانی کاله بابت صادرات لبنیات خریداری شده از دامداران

این کارآفرین بزرگ صنایع لبنی و گوشتی در کشور با بیان اینکه برخورد دولت‌ها در ادوار مختلف تاریخی با صادرات متفاوت بوده، اما هیچ گاه به نظم و سیاق مشخص و استراتژی ملی مدونی نرسیده است، افزود: درباره پرداخت جایزه صادراتی به صادرکنندگان موفق هم هیچ‌گاه روال منظمی حاکم نبوده است، کمااینکه امروز در مقطعی هستیم که یک سال از طلب ۵۰ میلیارد تومانی کاله بابت صادرات لبنیات خریداری شده از دامداران با شرط پرداخت نرخ مابه‌التفاوت شیرخام خریداری شده گذشته است، اما هنوز در بلاتکلیفی دریافت آن مانده‌ایم و وزارت جهاد کشاورزی ما را به مجلس شورای اسلامی حواله کرده است.

سلیمانی بار دیگر با تأکید بر لزوم توسعه تولید در کشورهای هدف برای ارزآوری بیشتر با توجه به تطابق شرایط ارزی در آن کشورها مانند آنچه در عراق رخ داده و کاله پیگیر انجام آن در سایر کشورها است، خاطرنشان کرد: در واقع باید تدبیری اتخاذ کرد تا دولت به جای اتکا به ارزآوری از بشکه‌های نفت، کشور را از طریق مالیات اداره کند، امری که تنها و تنها با رونق اساسی در صادرات مازاد تولیدی که روی می‌دهد، محقق خواهد شد.

تعویق پنج ساله مطالبه ۲۰ میلیارد تومانی مابه التفاوت واردات کره به سفارش دولت

وی در این باره به اقدام شرکت کاله در فروردین‌ماه سال ۱۳۹۱ خورشیدی اشاره کرد که وقتی کشور با کمبود کره روبه‌رو شده بود، به سفارش دولت با ارز آزاد کره وارد کرد، اما با محاسبه ارز دولتی کره را در بازار توزیع کرد و قرار شد تا مابه‌التفاوت آن را دولت پرداخت کند. با این وجود تا امروز نه‌تنها اصل این مطالبه که ۲۰ میلیارد تومان است، پرداخت نشده، بلکه اگر تا امروز که نیمه نخست سال ۹۵ را هم پشت سر گذاشته‌ایم، بهره بانکی جمهوری اسلامی ایران را محسوب کنیم، این رقم باید ۴۵ میلیارد تومان شده باشد.

به گفته سلیمانی در حال حاضر دو نفر مأمور شده‌اند تا پیگیر این مطالبه مشروع، اما معوقه باشند.

 

مسئولیت تأمین نیاز ۱۶ هزار خانواده با من است

بنیانگذار کاله با بیان اینکه شخصاً مسئولیت تأمین نیازهای ۱۶ هزار خانواده با اوست، در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران در دلیل نپیوستن به بورس اوراق بهادار، ادامه داد: من اعتقادی به بورس ندارم و اگر هم بخواهم وارد بورس شوم، آن بورس لندن خواهد بود که البته در تدارک آن نیز هستم؛ چرا که می‌تواند باعث نفوذ بیشتر کاله در بازار اروپا شود.

وی با بیان اینکه اوج هنر صنایع داخلی پیگیر صادرات، می‌تواند ایجاد خطوط تولید در کشورهای هدف باشد، تصریح کرد: البته در این وادی، مدیران وزارت خارجه و... نیز می‌توانند در رایزنی با شرکت‌های طرف قرارداد با ایران، از امتیازات جغرافیایی، مذهبی و سایر اشتراکات خاص برای صادرات بیشتر و پایدار استفاده کرد.

سلیمانی با اشاره به همکاری‌ها و حمایت‌هایی که ایران در زمینه‌های مختلف از دولت و ملت عراق داشته است که نمونه محسوس آن تلاش‌های شجاعانه سردار سلیمانی در مبارزه با گروه جنایتکار "داعش" بوده است، یادآور شد: در چنین شرایطی از مسئولان انتظار می‌رود تا مذاکرات خود را به‌گونه‌ای پیش ببرند که ترکیه با وجود شیعه نبودن، نفوذ بیشتری نسبت به ایران در بازار شیعیان عراق نداشته باشد و تعامل صمیمانه‌تری بین دولتمردان و بازرگانان ایرانی و عراقی در این زمینه برقرار شود.

وی با تأکید دوباره بر اهمیت حمایت عملی و ارزش‌گذاری به ماهیت صادرات از سوی هر شرکت ایرانی که در این باره همت می‌کند، اظهار داشت: اگرچه شرکت کاله به هر نحو ممکن بحران‌های نقدینگی خود را رفع و رجوع کرده است، اما این امر نباید باعث شود که شرکت‌های ایرانی به جای توسعه بیشتر و اشتغال‌زایی و ارزآوری، درگیر برطرف کردن کاستی‌های ناشی از کم‌کاری برخی مسئولان کم توجه به مقوله صادرات شوند.

غلامعلی سلیمانی در ادامه به مشکلات صادراتی اشاره کرد و افزود: در همه کشورها برای توسعه صادرات لبنیات از سوی دولتمردان مشوق‌هایی در نظر گرفته می‌شود. به عنوان مثال در آلمان که شیر کیلویی ۴۰ سنت به فروش می‌رسد با حمایت دولت این محصول ۲۰ سنت در نظر گرفته می‌شود تا قیمت محصول صادراتی و رقابتی باشد؛ در حالی که در کشور خودمان شیرخام را باید ۴۰ سنت از دامدار بخریم و این نمونه بازار صادرات را از ما می‌گیرد .

وی اضافه کرد:‌ پنیر گودای آلمانی کیلویی ۲ تا ۳ دلار است در صورتی که قیمت شیر مورد مصرف برای کیلو پنیر گودا برای ما ۶ دلار تمام می‌شود و حال باید پرسید چگونه می‌توان به بازار صادراتی ورود پیدا کرد و قدرت صادراتی داشته باشیم .

بود و نبود کاله در نمایشگاه‌های داخلی اثرگذار نیست

این فعال موفق اقتصادی در صنعت غذا در پایان درباره دلیل غیبتش در نخستین و تنها نمایشگاه تخصصی لبنیات در کشور که چندی پیش در غیاب کاله در نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد، تأکید کرد: وقتی بود و نبود کاله در این نمایشگاه‌های داخلی در استفاده از آنها اثرگذار نیست و حضور در کشورهای منطقه برای کاله ارجحیت دارد، نباید انتظار داشت که بدون دلیل موجه در یک نمایشگاه تخصصی داخلی شرکت کنیم. در این شرایط ترجیح می‌دهم تا از پتانسیل خود برای حضور در نمایشگاه‌های کشورهای منطقه استفاده کنیم.
 
 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مصطفی قلاوند
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۰
0
0
برای کاهش هزینه ها باید قسمت CRM شرکت بازبینی کلی شود.
وارد شدن به بازار بورس لندن حرکت استراژیکی مناسبی است که امیدوارم موفق باشند
نظر شما
ادامه