کد خبر: ۳۲۳۶۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
 

کارشناس مسئول بیماری سیاه‌زخم وزارت بهداشت از حذف واکسیناسیون مناطقی که 5 تا 10 سال مورد بیماری از دام و انسان در خصوص سیاه زخم وجود نداشته است خبر داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «دکتر محمد زینعلی» ظهر امروز در سمینار دو روزه بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان با اشاره به اینکه سیاه‌زخم با توجه به پراکندگی و اینکه جزو بیماری‌هایی است که در بیوتروریسم مطرح است، از اهمیت و جایگاه خاصی در کل دنیا برخوردار است، گفت: همواره باید سعی کنیم کنترل این بیماری را در دام داشته باشیم.

وی ادامه داد: تفاوت اصلی این بیماری در دام این است که این بیماری در اولویت‌های دامی است و اگر این بیماری را با بروسلوز و شاربن در دام مقایسه کنیم با توجه به بعد اقتصادی این بیماری جزو اولویت‌ها است.

این مسئول خاطرنشان کرد: از برنامه‌های منسجم‌تر این وزارتخانه این است که پوشش بالاتری از واکسیناسیون دامی انجام دهد که ما با کاهش محسوس این بیماری در انسان رو به رو باشیم.

کارشناس مسئول بیماری سیاه‌زخم در وزارت بهداشت با اشاره به اینکه ایران جزو مناطق اسپورادیک است، ادامه داد: در مناطقی که بیشتر دام وجود دارد مثل مناطق شمال شرقی و مرکز کشور احتمال بروز این بیماری بیشتر است.

زینعلی تصریح کرد: با توجه به برنامه‌های دامپزشکی از سال 88 در سازمان برنامه هدفمند‌سازی واکسیناسیون شاربن مطرح کردند که اگر منطقه‌ای موارد بیماری از دام و موردی از انسان بین 5 تا 10 سال وجود نداشته باشد، هدفمند واکسیناسیون آن منطقه را حذف می‌کنیم و مراقبت‌ها را به صورت فعال در می‌آوریم که تا حال 17 تا 18 استان در این زمینه پیشرو بوده و در استان زنجان، ابهر و خرم‌دره به طور کامل و از امسال ماه‌نشان و ایجرود هم در این دسته قرار می‌گیرد.

این مسئول با اشاره به اینکه طی یک دو سال اخیر این بیماری با افزایش رو به رو بوده است، گفت: آذربایجان‌غربی، اصفهان و منطقه خراسان مناطقی هستند که بیشترین موارد این بیماری دیده می‌شود و در ماه‌های خرداد و تیر بیشترین موارد را داریم که علت آن را می‌توان مصرف علوفه خشبی دانست که به دلیل اینکه هاگ و یا عامل این بیماری در خاک ماندگار است احتمال ابتلا را افزایش می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه برخی موارد دیده می‌شود که در دامداری‌های سنتی گزارش ابتلای دام به این بیماری داده نمی‌شود، گفت‌: در برخی از دامداری‌های سنتی، دام را سریعا بعد از مرگ از بین می‌برند و بعد گوشت و محصولات آن را وارد بازار می‌کنند که این می‌تواند نتایج بدی را داشته باشد.

این مسئول خاطرنشان کرد: از نظر مناطق جغرافیایی 84 درصد این بیماری در کل کشور ما را مناطق روستایی شامل می‌شود و بر اساس نحوه انتقال بیماری، این بیماری از طریق تماس مستقیم با دام و لاشه و خوردن جگر و گوشت دام مبتلا به آن انتقال یابد.

در ادامه این سمینار، کارشناس مسئول بیماری تب مالت در وزارت بهداشت، افزود: تب مالت به سبب اینکه هم در انسان و هم در حیوان می‌تواند مزمن شود و علایم بالینی و دوره کمون طیف گسترده‌ای دارد از اهمیت زیادی برخورددار است.

شیرین بنک‌دار خاطرنشان کرد: این بیماری، بیماری هزار چهره نامیده می‌شود و برای تایید و تشخیص آن نیاز به تایید آزمایشگاهی دارد و از ویژگی‌های این بیماری برگشت‌پذیر بودن آن و یا قابلیت عود داشتن، است و تشخیص مخزن حیوانی بیماری بسیار دشوار است و جمعیت حیوانی همیشه به راحتی در دسترس نیست.

وی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات ‌عمده‌ای که در این زمینه باعث گسترش بیماری می‌شود قاچاق دام است که بسیار در انتقال این بیماری دخالت دارد، اظهار کرد: نظام مراقبت کار آزمایی استاندارد و ظرفیت مناسب آزمایشگاهی و آزمایشگاه‌های جامع و سیستماتیک همگانی (SHEP ) و همکاری موثر بین بخشی و سیستم بهداشتی توانمند می‌تواند در بهبود بخشیدن این سیستم کمک‌رسان باشد.

این مسئول خاطر‌نشان کرد‌: سه راه انتقال این بیماری از طریق سیستم گوارشی‌، تماسی‌، تنفسی است و به سبب اینکه پیشگیری این بیماری سخت است همه پزشکان باید در این زمینه پیشگیری را بلد باشند.

وی با اشاره به اینکه صرفا با واکسیناسیون وضعیت سیستم دامی موفق نخواهد بود، گفت: کنترل موفق در گرو مشارکت (همکاری و همیاری) بین بخشی است و در بخش حیوانی 5 مرکز می‌تواند دخالت داشته باشد و در بخش انسانی 9 مرکز باید فعالیت کنند که مشارکت نمی‌کنند و 16 مرکز داریم که اگر بخواهیم این بیماری را در انسان کنترل کنیم باید همکاری و مشارکت داشته باشند.
 
 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دکتر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۶
0
1
در آذربایجان غربی همیشه شاربن تکذیب می شده است پس تحقیقات لازم هم موفق نمی شوند. سازمانهای مسوول چه زمانی درک خواهند کرد که عامل این بیماری جزو سلاح های بیولوژیکی است و مقابله با آن یک عزم ملی می طلبد
نظر شما
ادامه