کد خبر: ۳۲۳۸۰
دانشگاه انگلیس
 

بعد از رفراندوم انگلیس، تقاضا برای تحصیل در رشته‌های داروسازی، دندان‌پزشکی و دامپزشکی در انگلستان و برای تحصیل در همه رشته‌های دانشگاه کمبریج و آکسفورد با کاهش 9 درصدی همراه شد .

به گزارش حکیم مهر به نقل از آنا، این کاهش تقاضا برای تحصیل در دانشگاه‌های انگلیس به نوعی با نتیجه رفراندوم انگلیس برای جدایی از اتحادیه اروپا که 4 روز قبل از 15 اکتبر یعنی اولین مهلت دانشگاه‌های انگلیس بود مرتبط است. البته هنوز نمی‌توان اظهار نظر کرد که این پیامد در دراز مدت ادامه خواهد داشت، یا از پیامدهای کوتاه‌مدت جدا شدن انگلیس از اتحادیه اروپا است.

در گزارش یونیورسیتی ورد نیوز آمده تعداد کل دانشجویانی که برای تحصیل در دانشگاه‌های انگلیس درخواست دادند، بین 56 هزار تا 58 هزار بود اما تعداد دانشجویانی که از اروپا برای تحصیل در دانشگاه‌های انگلیس درخواست می‌دادند، در مقایسه با سال قبل با کاهش 9 درصدی همراه بود. یعنی 6 هزار 240 دانشجو برای تحصیل در دانشگاه‌های انگلیس درخواست دادند. این آمارها همچنین نشان داد تعداد دانشجویانی که خارج از اتحادیه اروپا برای تحصیل در دانشگاه‌های انگلیس درخواست دادند، 11 هزار و 510 نفر بود، یعنی این میزان در مقایسه با سال قبل رشدی یک درصدی داشت.

البته مری کرونِک، رئیس UCAS دفتر خدمات کالج‌ها و دانشگاه‌ها گفته که فقط 15درصد از درخواست‌های کل متعلق به ددلاین 15 اکتبر است، و نمی‌توان آمار مشخص و دقیقی تا قبل از سر رسیدن ضرب‌الاجعل ژانویه داد.

نیکولا داندریج، سرپرست دانشگاه‌های انگلیس نیز در این‌باره گفت که فقط درصد کمی از افراد تا این تاریخ برای تحصیل در دانشگاه‌های انگلیس درخواست می‌دهند، و باید تا تاریخ مهلت اصلی یعنی ژانویه صبر کرد تا بتوان اظهار نظر مشخصی در این‌باره ارائه کرد.

UCAS فرآیند پذیرش دانشجویان برای سال 2017، را از 6 سپتامبر آغاز کرد، البته دولت انگلستان تا یک روز قبل از مهلت اکتبر یعنی 11 اکتبر اعلام نکرد اعتبار پیشینی که برای حمایت مالی و کمک‌های تحصیلی دانشجویان اروپایی اختصاص داده بود را به دانشجویان جدید نیز اختصاص می‌دهد. داندریج معتقد است که دولت باید برای جلوگیری ریزش دانشجویان اروپایی و سامان دادن به این وضعیت، فکری برای نقل و انتقالات دانشجویان اتحادیه اروپا سال 2018 به انگلیس انجام دهد.

سالی هانت دبیر کل UCU یا همان اتحادیه دانشگاه‌ها و کالج‌ها در انگلیس معتقد است که این استنباط‌ها درباره ریزش تعداد دانشجویان اتحادیه اروپا که قصد دارند در انگلیس تحصیل کنند، فقط بر اساس اولین مهلت است در حالی که هنوز مهلت نهایی نرسیده است.

او معتقد است تأخیری که دولت برای تصمیم‌گیری درباره پذیرش دانشجو از اتحادیه اروپا داشت مفید نبود و فقط ترس و سردرگمی درباره اینکه آیا دانشگاه‌های انگلیس می‌توانند دانشجویان اتحادیه اروپا دلگرم کنند که برای ادامه تحصیل به انگلیس بیایند یا خیر را در جامعه دانشگاهی انگلیس بیشتر کرد.

به عقیده هانت اظهار نظر‌های تعدادی از وزیران نیز موثر نبود، زیرا این پیغام را به سراسر دنیا داد که انگلیس بعد از جدا شدن از اتحادیه اروپا دیگر مثل قبل شرایط مناسبی برای کسب و کار ندارد.

او می‌گوید که دولت باید لایجه فعلی آموزش عالی در انگلیس را بازنگری کند، و بیشتر روی این تمرکز کند که جدایی از اتحادیه اروپا چه نتایجی می‌تواند برای دانشگاه‌های انگلیس داشته باشد. دولت می‌تواند این کار را از ساماندهی وضعیت هزاران فردی که از اتحادیه اروپا به عنوان کارمند در دانشگاه‌های ما کار می‌کنند شروع کند.

یازده اکتبر دولت انگلیس اعلام کرد دانشجویانی که از اتحادیه اروپا برای تحصیل در دانشگاه‌های انگلیس در سال تحصیل 2017 و 2018 می‌توانند از وام‌های و کمک‌هزینه‌های تحصیلی که پیش برای دانشجویان در نظر گرفته می‌شد استفاده کنند و قانون جدید فعلا در این باره اجرایی نمی‌شود. این مسئله می‌تواند این پیام را به دانشجویان بدهد علاوه بر اینکه می‌توانند از تسهیلاتی که اکنون در اختیار دانشجویان قرار داده می‌شود استفاده کنند، می‌توانند با اطمینان بیشتری به تحصیل خود در دانشگاه‌های انگلیس حتی بعد از جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا ادامه دهند.
 
 
نظر شما
ادامه