کد خبر: ۳۲۳۸۳
 

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به شناسایی 58 کانون بیماری VHS در کشور، گفت: این بیماری اکنون در کشور تحت کنترل است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «دکتر قاسم رضاییان زاده» در حاشیه گردهمایی مسئولین بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان ادارات دامپزشکی که امروز (دوازدهم آبان) در کرمانشاه برگزار شد، در جمع خبرنگاران گفت: یکی از مهمترین بیماری‌های شایع در این فصل که آبزیان و خصوصا قزل‌آلا را درگیر می‌کند،
VHS یا ویروس خون ریزی دهنده آبزیان است.

وی با بیان اینکه این بیماری چند سال است در مزارع پرورش ماهی وجود دارد و خسارت قابل توجهی به مزارع وارد می‌کند، اظهار کرد: با تلاش‌های صورت گرفته شاهد کاهش قابل توجه کانون‌های بیماری بودیم.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور یادآوری کرد: سال 1392 در کشور 360 کانون بیماری شناسایی شد که تعداد این کانون‌ها در سال گذشته به 65 کانون و در سال جاری به 58 کانون کاهش پیدا کرد که عمدتا در استان‌های چهار محال و بختیاری، کهکیلویه و بویراحمد، لرستان و کردستان می‌باشد.

به گفته این مسئول، بیماری کاملاً در کنترل است و پرورش دهندگان آبزیان در فضایی آرام در حال پرورش ماهی هستند.

رضاییان زاده فصل سرما را زمان شیوع بیشتر بیماری VHS دانست و تاکید کرد: به منظور کنترل هرچه بیشتر بیماری، آموزش و توصیه‌های بهداشتی و قرنطینه‌ای به آبزی پروران داده شده است.

وی از صاحبان مزارع پرورش ماهی خواست تخم چشم زده را از مراکز معتبر و مجاز تهیه کنند و در جابجایی‌های تخم چشم زده نیز اصول بهداشتی و قرنطینه‌ای را رعایت کنند و هماهنگی لازم را با دامپزشکی داشته باشند.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به اینکه بیماری VHS جزو بیماری‌هایی است که در سیستم بیمه تعریف شده، عنوان کرد: در صورت شیوع بیماری، خسارت به آبزی پروران پرداخت می‌شود.

رضاییان زاده خسارت اقتصادی به صنعت آبزی پروری را تنها پیامد VHS دانست و تصریح کرد: این بیماری قابل انتقال به انسان نیست و مشکلی برای بهداشت عمومی ایجاد نمی‌کند.

وی در پایان به گردهمایی مسئولین بهداشت و مدیریت بیماریهای آبزیان ادارات دامپزشکی هم اشاره کرد و افزود: هدف از این گردهمایی کنترل و مراقبت بیماریهای آبزیان خصوصا در فصل سرما است.

 

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه نیز گفت: امسال فقط یک کانون بیماری VHS  در استان شناسایی شده که این کانون نیز کنترل شده است.

 «دکتر نادر پرور» با بیان اینکه کرمانشاه در سال 92 درگیر بیماری VHS شد، ادامه داد: اواخر سال 92 و در سال 93 شاهد شیوع این بیماری در استان بودیم و در این مدت 45 کانون بیماری در استان شناسایی شد.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه از شناسایی کانون‌ها و انجام اقدامات بهداشتی و قرنطینه‌ای در این نقاط خبر داد و تصریح کرد: یکی از اقدامات انجام شده معدوم کردن 450 هزار قطعه ماهی و 200 هزار تخم چشم زده بود.

به گفته این مسئول، بابت معدوم شدن این تعداد ماهی حدود 400 میلیون تومان خسارت به آبزی پروران پرداخت شد.

پرور خاطرنشان کرد: خوشبختانه تعداد کانون‌های بیماری در سال 94 در استان به هفت کانون رسید و در ابتدای امسال نیز فقط یک کانون در گیلانغرب داشتیم.

وی اظهار کرد: مشکل کانون گیلانغرب نیز حل شد و ماهیان این منطقه با رسیدن به شرایط مناسب در بازار عرضه شد.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه با اشاره به شیوع بیشتر بیماری در فصل سرما، از لزوم پیشگیری و انجام اقدامات مراقبتی یاد کرد که آبزی پروران باید به آن توجه داشته باشد.

رهاسازی دو میلیون و 600 هزار قطعه ماهی در مزارع ریجاب

پرور در ادامه اشاره‌ای به مزارع پرورش ماهی ریجاب داشت و تصریح کرد: سال 92 پرورش ماهی در این منطقه که حدود 260 مزرعه داشت به دلیل مسائل بهداشتی متوقف شد.

وی با بیان اینکه دو سال برای حل مشکل بهداشتی این منطقه تلاش شد، تاکید کرد: اکنون حدود 90 استخر در این فعالیت دارند و مجوز رهاسازی بچه ماهی گرفته‌اند.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: تا کنون بالغ بر دو میلیون و 600 هزار قطعه ماهی در این مزارع رها شده که اکنون اکثر آنها در سن مناسب هستند و طی ماه‌های آینده به بازار عرضه خواهند شد و هیچ مشکل بهداشتی هم ندارند.

به گفته این مسئول، به پرورش دهندگان آبزیان در این منطقه آموزش‌های لازم داده شده و در این منطقه هیچ درگیری از بیماری VHS نداشتیم.

 
 
نظر شما
ادامه