کد خبر: ۳۲۳۸۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
 

رئیس اداره نظارت اداره کل دامپزشکی استان همدان از انجام 12 تقلب عمده در توزیع شیر در همدان خبر داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «دکتر آرش سامی» چهارشنبه 12 آبان‌ماه در کارگروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی استان همدان، اظهار کرد: افزودن آب، اضافه کردن آب پنیر، قند، نمک و ... از جمله تقلب‌هایی است که در زمینه توزیع لبنیات سنتی به ویژه شیر انجام می‌گیرد.

وی افزود: اداره‌کل دامپزشکی استان در بحث حمل و نقل فرآورده‌های لبنی و شیرخام اصلاحاتی را انجام داده است، به طوریکه تمام خودروهایی که لبنیات دامداری‌های سنتی را حمل می‌کنند، در دو نوبت بازدید و ممیزی می‌شوند و پروانه بهداشتی را در محل شیر دریافت می‌کنند.

سامی با ببان اینکه 56 خودرو پروانه بهداشتی محل شیر دارند، تصریح کرد: برای هر خودرو یک پروانه بهداشتی و برای هر حمل و نقل یک پروانه بهداشتی قرنطینه حمل لازم است.

وی با بیان اینکه 131 مورد مرکز جمع‌آوری شیرخام در همدان وجود دارد، عنوان کرد: در 7 ماهه امسال 528 نمونه شیر وارد آزمایشگاه شده و 5095 آزمایش بر روی آن انجام شده، به طوریکه 58 مورد به مراجع قضایی ارجاع داده شده است.

وی با بیان اینکه در آزمایش نمونه‌ها شمارش کلیه میکروب‌ها انجام می‌شود، عنوان کرد: نتایج به دست آمده از آزمایش‌ها حاکی از آین بود که در برخی موارد آب و نمک به شیر اضافه می‌شده است.

سامی با اشاره به اینکه با وجود برخوردهای دامپزشکی با متخلفان تهیه و توزیع لبنیات، همان وضعیت سابق حفظ شده است، اظهار کرد: مشکل آنجاست که 85 درصد تولیدکنندگان لبنیات سنتی و تنها 15 درصد صنعتی هستند.

وی گفت: برای کاهش آمار لبنیات آلوده اقداماتی نظیر آموزش، ترویج و بازآموزی کارشناسان، تهیه تیزر و پخش برنامه از طریق صداوسیما، تست مرتب دام‌های شیرده، واکسناسیون مرتب دام‌ها، انجام طرح پایش ملی و نظارت مرتب بر کارخانه‌های تولید فرآورده‌های دامی انجام گرفته است.

سامی تصریح کرد: در تمام مراحل تولید فرآورده‌های دامی مسئول فنی به‌کار گرفته می‌شود همچنین در مراکز جمع‌آوری شیر ممیزی انجام می‌گیرد و هنگام تخلیه شیرخام باید پروانه بهداشتی قرنطینه حمل ارائه شود.

وی با اشاره به اینکه سالیانه بیش از یک سوم جمعیت کشورهای پیشرفته به بیماری‌های مربوط به غذا مبتلا می‌شوند، اظهار کرد: ابتلا به این بیماری‌ها هزینه‌های هنگفتی به سیستم مراقبتی کشور وارد می‌کند که این موضوع کنترل موادغذایی و مخاطرات شیمیایی را خواستار است بنابراین تهیه و تدوین، نظارت و کنترل موادغذایی با منشأ دامی از برنامه‌های اصلی دامپزشکی است.

وی درباره مراکز جمع‌آوری فرآورده‌های شیر یادآور شد: این مراکز آزمایشگاه‌هایی دارند که آزمایش‌های اولیه را بر روی فرآورده‌ها انجام می‌دهند.
 
 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۲
0
2
مشکل اینجاست که کارخانجات لبنیات هم درست و حسابی نیستند در مراکز جمع آوری شیر و کارخانجات لبنی مسوول فنی دکور ه
نظر شما
ادامه