کد خبر: ۳۲۴۰۹
 

رئیس پژوهشکده بیماری های گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به استفاده از آنتی بیوتیک در صنعت دام و طیور، گفت: آنتی بیوتیک موجود در مواد غذایی که از این حیوانات تهیه می شود، می تواند مقاومت دارویی در انسان ایجاد کند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر محمدرضا زالی» در حاشیه کارگاه آموزشی پایش بیماری های منتقله از راه غذا و مقاومت میکروبی افزود: این موضوع سبب از بین رفتن میکروب های مناسب و رشد میکروب های نامناسب در بدن خواهد شد .

وی گفت: برای کنترل عفونت در دام و مرغ از آنتی بیویک استفاده می شود که این مواد می تواند از طریق فرآورده های این محصولات وارد بدن انسان شود .

رئیس پژوهشکده بیماری های گوارش و کبد اظهار کرد که به همین دلیل توصیه می شود که مردم از غذاهای ارگانیک استفاده کنند تا از اینگونه مشکلات در امان باشند .

غذاها را به اندازه نیازمان مصرف کنیم  

رئیس پژوهشکده بیماری های گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید براینکه غذا را باید به اندازه نیازمان مصرف کنیم، گفت: مشکل ما مصرف برخی از غذا ها نیست بلکه مصرف بیش از حدغذاها است .
اظهار کرد که اگر بتوانیم کالری های غذاها را بسوزانیم، آنها در بدن ذخیره نمی شوند و مشکلاتی هم برای ما به وجود نمی آورند .

وی بر لزوم تحرک بدنی تاکید کرد و گفت: اگر ورزش نکنیم، کالری غذاها در بدن ذخیره می شوند و این موضوع می تواند مشکلاتی را برای ما به وجود آورد .

زالی به مقاومت دارویی اشاره کرد و گفت: مقاومت میکروب ها به آنتی بیوتیک ها سبب می شود تا افراد مبتلا به عفونت درست درمان نشوند و گاهی اوقات طولانی شدن دوره بیماری و از دست دادن جان بیمار را به همراه داشته باشد .

وی با اشاره به اینکه آنتی بیوتیک ها در برخی موارد بیش از حد نیاز مصرف می شوند، گفت: مصرف بی رویه آنتی بیوتیک ها می تواند به مقاومت دارویی منجر شود .

افزایش روزافزون مقاومت دارویی در کشور

رئیس مرکزتحقیقات بیماریهای منتقله از راه آب و غذا دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی هم به افزایش روزافزون مقاومت دارویی در جامعه و مراکز پزشکی اشاره کرد و گفت: این موضوع نشان می دهند که کنترل در این زمینه به صورت فعال نبوده و برخی موارد مصرف خودسرانه هم رخ می دهد .

«دکتر مسعود آل بویه» افزود: هنوز در کشور اطلاعات دقیقی در ارتباط با این مصرف آنتی بیوتیک ها اعم از حیوانات و انسان به صورت کامل وجود ندارد .

وی بیان کرد که اغلب اطلاعات ما در این زمینه براساس مطالعات پایشی و تحقیقات کوتاه مدت است و نیاز است که این موضوع جامعیت پیدا کرده و کل کشور را شامل شود تا اطلاعات جامعی جمع آوری شود .

آل بویه اظهار کرد که مرکز مدیریت بیماریهای واگیر با همکاری سازمان غذا و دارو در تلاش است اطلاعات کاملی را در این زمینه جمع آوری کند .

وی افزود که انجام مطالعات پایشی در این زمینه می تواند در کنترل مصرف اینگونه داروها و از افرایش مقاومت آنها در آینده جلوگیری کند .

رئیس مرکز تحقیقات بیماریهای منتقله از راه آب و غذا، وبا و اسهال خونی را از جمله بیماری های منقله از راه آب اعلام کرد و گفت: اگر این بیماری ها به موقع تشخیص و کنترل نشوند، می تواند برای طیف وسیعی از جامعه مشکلاتی ایجاد کنند .

وی به اهداف برگزاری این مراسم اشاره کرد و گفت: شناسایی به موقع عامل شیوع بیماری های منتقله از راه آب و غذا در کشور ما و همسایه، افزایش ظرفیت آزمایشگاه در تشخیص بموقع بیماری و عامل ایجادکننده آن، همکاری بین کشورهای مجاور درزمینه تبادل نمونه های آزمایشگاهی، اطلاعات و افزایش سطح کیفی تشخیص آزمایشگاهی از جمله اهداف برگزاری این کارگاه آموزشی است .

آل بویه، سلامت مواد غذایی در منطقه مدیترانه شرقی، مرور بیماری های منتقله از راه آب و غذا و مقاومت ضد میکروبی، تشخیص آزمایشگاهی بیماری های منتقله از راه آب و غذا از جمله موضوعاتی است که در این کارگاه ارائه خواهد شد .

وی ادامه داد که اشتراک گذاری تجربیات در حوزه افزایش ناشی از عوامل بیماری زا ، طرح عملیاتی جهانی برای مقاومت ضد میکروبی و آموزش نرم افزار  WHONET برای گردآوری و آنالیز اطلاعات مقاومت دارویی از دیگر موضوعات این کارگاه آموزشی است .

این کارگاه به درخواست سازمان بهداشت جهانی و شبکه جهانی بیماری های منتقله از راه غذا  (WHO-GFN ) و با همکاری وزارت بهداشت در پژوهشکده بیماریهای گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد .
کارگاه آموزشی پایش بیماری های منتقله از راه غذا و مقاومت ضد میکروبی از روز 8 آبان ماه در پژوهشکده بیماری های گوارش و کبد دانشگاه شهید بهشتی آغار به کار کرد و تا 12 آبان ماه به کار خود ادامه می دهد .

در این کارگاه آموزشی به صورت تئوری و عملی جنبه های تشخیصی، شناسایی و جداسازی عوامل میکروبی منتقله از راه غذا از نظر میکروب شناسی و اپیدمیولوژیک بررسی می شود .
 
نظر شما
ادامه