کد خبر: ۳۲۴۳۲
تعداد نظرات: ۳۳ نظر

حکیم مهر - با گذشت 4 روز از انتشار عناوین 58 مقاله دستکاری شده توسط ناشر مجلات نیچر که نام تعداد زیادی از دانشجویان و اساتید دانشکده های دامپزشکی کشور نیز در بین نویسندگان آنها به چشم می خورد، روابط عمومی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران، برای نخستین بار به این موضوع واکنش نشان داد.

متن اطلاعیه منتشر شده به این شرح است:

 

و اما ماجرای این مقالات جعلی چه بود؟

در تاریخ 11 آبان ماه ناشر مجلات نیچر 58 مقاله دانشمندان ایرانی را بخاطر جعل علمی و دستکاری توسط نویسندگان تعلیق کرد.

گزینش این مقالات در ادامه ی موارد کشف شده ی مشابه در سال 2015 می باشد.

قسمتی از این 58 مقاله که توسط 282 پژوهشگر ایرانی نوشته شده اند، توسط یک ناشر علمی پیشرو جمع آوری شدند. گفته می شود نشانه هایی یافت شده اند دال بر اینکه در روندهای ارزیابی علمی و انتشار آنها تبانی صورت گرفته است.

موسسه ی BioMed Central (BMC) تعداد 28 مقاله را جمع آوری کرده و 40 مورد دیگر را نیز مورد بررسی قرار داده است.  در همین حال موسسه ی Springer نیز 30 مقاله را تعلیق و 9 مورد دیگر را نیز مورد بررسی قرار داده است. هر دوی این سازمان ها تحت مدیریت Springer Nature هستند که ناشر مجلات Nature است.

این اقدامات در پی یک تحقیق و توسط یک افشاگر انجام شده که به شواهدی دال بر سرقت ادبی، دستکاری در نام نویسندگان و نیز دستکاری در فرایند ارزیابی علمی دست یافته است که به هدف فریب سیستم ارزیابی علمی و انتشار و اختصاص غیرقانونی نویسندگی مقاله صورت گرفته است.

تمام مقالاتی که توسط Springer جمع آوری شده اند، دارای دستکاری هایی در نام نویسندگان و در فرایند داوری و ارزیابی علمی بودند و 70 درصد آنها نیز نشانی از سرقت ادبی و علمی را در خود داشتند. در مورد مقالات BMC نیز تمام موارد دارای دستکاری در نویسندگی بودند، 57 درصد آنها دارای شواهدی در مورد دستکاری در فرایند داوری و ارزیابی علمی و 93 درصد نیز دارای سرقت ادبی و علمی بودند.

سال پیش نیز Springer 64 مقاله را بعلت نگرانی هایی در مورد "ارزیابی علمی تقلبی" جمع آوری کرد که در آنها گزارشهای داوری و ارزیابی علمی از طریق ایمیل های جعلی منتسب به نام دانشمندان واقعی ثبت شده بودند. در همان سال موسسه ی BMC نیز 43 مورد دیگر را به دلایل مشابهی تعلیق و لغو کرد. چندین ناشر عمده ی دیگر نیز کشفیات مشایهی از ارزیابی های علمی جعلی را گزارش کرده بودند.

این دو سازمان می گویند که آنها در پی این رخدادها به مبارزه با ارزیابی علمی جعلی اقدام کرده اند و موسسه ی BMC در همین راستا به فرایند پیشنهاد دادن  داوران و ارزیابی کنندگان مقاله توسط خود نویسندگان به طور مستقیم پایان داده است. حالا این پیشنهادات عموما از طریق یک نامه ی ضمیمه ارایه می شود که در آن سندیت و اعتبار داور و ارزیابی کننده محرز شده باشد. همچنین این موسسه شرایط سختگیرانه تری را برای تغییر نام نویسنده در طول فرایند انتشار وضع کرده است.

نویسندگان این مقالات از این موضوع آگاه شده اند و بعضی نیز پاسخ هایی داده اند. جمع آوری و تعلیق ها در سه نشریه ی اسپرینگر رخ داده است، یکی در Comparative Clinical Pathology ، چهار تا در Journal of Parasitic Diseases  و 25 مورد نیز در Tumour Biology در موسسه ی BMC نیز 4 نشریه درگیر هستند.

 23 مقاله در Diagnostic Pathology و دو تا در Cancer Cell International و Journal of Ovarian Research و یکی در  World Journal of Surgical Oncology بوده است.

 
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۳۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
0
4
اغلب مقالات توسط یک گروه حاص بوده و متاسفانه تمام محقیقن ایرانی را بد نام کرده اند و باید مسوولین با این افراد بشدت برخورد نمایند. تمام افراد قابل شناسایی و ردیابی هستند.
مصطفی قلاوند
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
0
2
داشتم لینک اصلی رو میخوندم کامنت Ali Javadi رو دیدم یاد مصاحبه روحانی با امانپور CNN افتادم... خدایا این خاطرات رو ازمون نگیر

http://www.nature.com/news/publisher-pulls-58-articles-by-iranian-scientists-over-authorship-manipulation-1.20916

مصاحبه :
https://www.youtube.com/watch?v=_uZXXgm4cv8
Petmehdivet
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
0
4
دوست صمیمی بنده سال ۸۴ فکر می کنم دو مقاله به کنگره دو سالانه دامپزشکی فرستاد که به عنوان سخنرانی پذیرفته شدند درحالیکه اصلا انجام نشده بودند و کاملا ساختگی بودند.عزیزان فکر می کنند همه جا مانند اینجا بی سر و صاحب هست
پاسخ ها
مصطفی قلاوند
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
دکتر برای خارج از کشور مقالات کنگره ها و همایش های داخلی مون که ارائه میشه رو قبول ندارند و اونها در این مورد اشراف کامل دارند...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
0
2
حالا شنا فکر کنید چه تعداد استاد با این مقالات جعلی و دروغ رتبه علنی گرفتند. ولی به چه بهایی؟
به بهای بد نام کردن دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران و در یک دید وسیع تر نام مقالات آسانی زیر سوآل میره از این به بعد.
باید شدیدا با این قضیه برخورد شود، در سطح ملی هم برخورد قاطع بشود تا شاید کمی از شدت این افتضاح بین المللی کاسته بشه و دنیا بفهمه که داخل ایران هم با این عوامل برخورد میشه.
باید با استاد خاطی که قطعا بیش از دو یا سه بار اسمش توی مقالات بوده برخورد بشه و درجات علمی که با استفاده از این مقالات بهشون داده شده گرفته بشه.
با فارغ التحصيلان مربوطه برخورد بشه
با دانشجوهای مربوطه هم برخورد بشه
شاید یکم عبرت بشه!!! فقط یکم
پاسخ ها
مصطفی قلاوند
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۶
بحثی که هست اینه که چرا باید حتما ISI بدیم ؟ یعنی دانشجو برای پایان نامه اش اگر ISI نده نمره کامل نباید بگیره ؟

من فقط در ایران این مدلی دیدم که روز دفاع فقط دانشجو بدبخت استرس داره استاد راهنما که عین خیالش نبوده...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
1
3
اينكه خطا از طرف دانشجوهايي بوده كه با نيت نيك و بدون اطلاع اساتيد اين مقالات را تهيه و ارسال كردن يا خدايي نكرده بعضي اساتيدي كه كمكاري كردن در حوزه مسووليت هاي خودشون و البته ارزش علمي كشور و يا مسايل فراتر از سوي مجلات علمي رو نميدونم اما اينكه يه عده دكتر دامپزشك بعد نشر اين خبر شروع ميكنن به قضاوت همه صرف گرفتن حقشون بخاطر هيأت علمي نشدن جاي تاسف زياااادي داره.
قطعاً در اين تعداد مقاله از اساتيد بزرگي نامبرده شده كه ناديده گرفتن مقالات مذكور خدشه اي به جايگاهشون وارد نميكنه.
خواهشاً همديگه رو اتوفاژي نكنيد توو نظراتتون.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۶
0
2
در مقالات اسامي اساتيد بزرگي از دانشكده دامپزشكي تهران به چشم ميخورد بهتر است شفاف سازي بيشتري به عمل آيد.
استاد دانشگاه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۶
0
5
بنده مقالات منتشر شده را مطالعه می کردم در Journal of Parasitic Diseases متوجه حضور یکی از دانشجویان دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران در 2 مقاله شدم که در یکی از انها نیز به عنوان نویسنده مسوول بود. در مورد ایشان تحقیق کردم و فهمیدم ایشان در یک سازمان نیمه دولتی فعال در حوزه صنعت دام و طیور سمتی دارد که این سمت صرفا به دلیل وابستگی ایشان به یک شخصیت خاص بوده و هیچگونه صلاحیت علمی و یا مدیریتی و یا تجربه قبلی جهت این پست نداشته اند. در ضمن ظاهرا ایشان تعداد زیادی مطلب به اصطلاح علمی در فصلنامه یا ماهنامه داخلی آن سازمان به چاپ رسانده است که همگی کپی برداری از مقالات و مطالب دیگران بوده است. وقتی ما خودمون به افراد فاقد صلاحیت پروبال می دهیم، بایستی انتظار چنین عواقبی را نیز داشته باشیم.
از ماست که بر ماست
ناشناس
|
Germany
|
۱۹:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۶
0
3
خوبه که مال دانشگاه تهرانه اگر خدای ناکرده مال دانشگاه آزاد بود چه غوغایی به پا میشد
بي طرف
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۶
0
0
مال دانشگاه آزاد هم هست
از اين لينك ميتونيد كل مقالات جعلي رو ببينيد:

http://click.ir/wp-content/uploads/2016/11/Listofarticlesbyjournal.pdf
بي طرف
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۶
0
2
بله اسم اساتيد هم هست متاسفانه
و بيچاره ها اونقدر بعضياشون انسان هاي وارسته اي هستن، كه من مطمئنم فريب خوردن. اصن بعضياشون خيلي سرشناسن و همچنين استاد تمام هستن و نياز به مقاله ندارن.و به نظر من اون شخص كه اسمش به عنوان نويسنده مسول توي اكثر اين مقالات هست، باعث بد نامي اين اساتيد هم شده.
من دانشگاه تهراني بودم و زماني براي گرفتن پذيرش از دانشگاه هاي اروپايي نياز به مقاله داشتم و ميخواستم به صورت واقعي كار كنم، از طريق يكي از دوستان با اين فرد مذكور كه الان اسمشون زياد توي اين مقالات جعلي هست و ميبينيد، آشنا شدم و ايشون گفتن ٣ ميليون ميگيرن، اسممو توي مجله ايمپكت بالاي ٣ چاپ ميكنن. من گفتم يا كلاه برداريه، يا اگر درست باشه، اگر يه روزي يكي از اساتيد توي اينترويو بپرسه فلان چيز رو از مقاله توضيح بده، نتونم و دروغ گو بشم و خوب اونا روي دروغ حساسن.

ولي متاسفانه وقتي به اسم نويسندگان همكار نگاه كردم، اسامي دوستانم رو ديدم كه الان هم مشغول تحصيل در دوره ي تخصص هستند،
جاي تاسف داره كه اين افراد به ظاهر علمي، الان كجا نشستن و بعدا نيز كجا خواهند نشست!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۷
0
3
وقتي در دانشگاهها شايسته سالاري وجود نداره و در معيارهاي انتخاب اساتيد مؤلفه هاي علمي كمترين بخش رو به خودش اختصاص ميده آخرش همين ميشه ديگه .چيز عجيبي نيست !
ناشناس
|
Hong Kong
|
۰۹:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۷
0
3
قطعا بعضی ها باز هم خواهند گفت: این موضوع در کشور را یک جریان سازمان یافته و طراحی شده با پشتیبانی خارجی‌ها است!!!
ماهانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۷
1
1
سلام باید با نویسنده مسئول که عهده دار مکاتبات بوده و قطع یقین برای اهداف شخصی و بهره وری اقتصادی نه علمی و گسترش علم اخلاق پژوهشی را زیر پا گذاشته و نام اساتید محترم و سایرین بدون آنکه اطلاع داشته باشند سو استفاء کرده است به شدت برخورد شود. با سپاس فراوان
فارغ التحصیل دانشگاه تهران
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۷
0
1
این اتفاق ناگوار و ابعاد آن قطعا اولین و آخرین نخواهد بود. برخورد قاطی و جدی با عاملان آن از اعم از دانشجوهای مربوطه و اساتید بخشهای حامی و بانی بعد از بررسی دقیق و مشخص شدن ضریب خطای نویسندگان مربوطه بدون فرافکنی و در نظر گرفتن مصلحت شخصی باعث میشه که در آینده کمتر شاهد این چنین بی آبرویی هایی در سطح علمی آنهم در بعد جهانی باشیم. این اساتید روح و انگیزه علمی درشون وجود نداره و در دوره قحط الرجال به این جایگاه بدون زحمت و کسب مهارتهای اخلاقی و علمی رسیدن مطمئنا شایسته عناوین دانشگاهی فعلی از هر لحاظ نیستن و باعث میشن بعضا کسانی که با زحمت در جایگاه مشابه قرار دارن مخدوش بشن و حتی فرصت قرار گرفتن در این منسبهای علمی رو هم نداشته باشن...
فرهنگ غلط خودمان رو که به سان کبک هر زشتی و ناهنجاری رو مببینیم و صورت مساله رو پاک میکنیم بایستی اصلاح کنیم. سریع خبرهارو با ابعاد غیر واقعی پخش و بعد پاک میکنیم...بعنوان یک فارغ التحصیل که دوران دانشجوییش رو در این دانشگاه باگذشته با شکوه و حال رو به زوال گذرانده خواستار برخورد جدی با این قبیل آبروریزیهایی هستم. امید که روحیه پژوهش، اخلاق گرایی و صداقت در فضاهای دانشگاهایمون برقرار شود و با سر پوش گذاشتن بر اشتباهات خود و مقصر جلوه دادن دیگران و نپذیرفتن خطاهای خود و فرافکنی راه به جایی نخواهیم برد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۷
0
2
شک نداشته باشین که برخی اساتید نامبرده در مقالات دانشجو رو تشویق و حمایت هم میکردن. چطور اون موقع که مقالات جعلی چاپ شد و صداش در نیومد و استاد شدن و گرنتشون شارژ شد و ادای ادمهای علمی رو درمی اوردن و به هزار طرح پژوهشی دیگه ایراد و بقیه رو کم سواد و دروغ گو قلمداد میکردن کسی اعتراض نکرد؟
حالا که گند مقالات جعلی البته فقط امسال از این دانشکده دراومده همه اظهار بی اطلاعی و کی بود کی بود من نبودم میکنن؟!!!!
فارغ التحصیل دانشگاه تهران
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۷
1
1
سلام به جامع علمی و فرهیخته بهتر است اشخاص را بی جهت مورد قضاوت و داوری قرار ندهیم بلکه فردی که عهده دار مکاتبات بوده است و بدون اینکه افراد فرهیخته در جریان باشند از نام آنها سوء استفاده شده است را مورد باز خواست قرار دهیم تا از اینگونه اهداف پلید خوداری شود. و بی جهت به همه برچسب نزنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۷
0
2
اتفاقا باید تمام این اساتید توبیخ شوند و تمام امتیازاتی که به واسطه این مقالات کسب کرده و از مرتبه دانشیاری به استادی ارتقا پیدا کرده اند از ایشان سلب شود. رسیدن به مرتبه استادی زمانی به حق است که فرد با تلاش و پشتکار و زحمت خود به این مرتبه برسد و نه اینکه توسط مقالات فیک به غلط نام استاد را به یدک بکشد، این مساله که بدون اطلاع این اساتید این اتفاق افتاده اصلا توجیه ندارد چر که در زمانی که باید تمام همین اساتید بزرگوار از همین مقالات جهت ارتقا خود استفاده کردند و بعضا در برخی موارد نیز خود نویسنده مسوول بودند که این مساله نشانه بی کفایتی محض این افراد میباشد که به ناحق صرفا یک کرسی علمی را در کشور اشغال کرده اند بدون اینکه صلاحیت علمی لازم را داشته باشند.
iranithenticate
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۷
0
0
بله. در حال حاضر تمام مقالاتی که برای چاپ به محلات الزویر و اشپرینکر و آی تریپلی و... ارسال میشوند با سایت ithenticate.com بررسی میشوندو حتی یک خط اگر از مقاله یا جایی کپی کرده باشید مشخص می شود و حتی رفرنس هم میدهد. پس بهتره هر مقاله قبل از چاپ با این سایت بررسی کنیم الان ایران آیتنتیکیت تو ایران این خدمات میدهد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۷
0
2
مقصر اصلی در این اتفاق خود اساتید خصوصا اساتید محترم بخش مذکور هستند که چنین فردی رو تربیت کردند و به اصطلاح به عنوان متخصص تحویل جامعه علمی کشور دادند. با توجه به وجود اسامی تمامی اساتید آن بخش در مقالات مذکور قطعا در زمان تحصیل این فرد این اساتید در جریان مسیر کاری این فرد بودند طبیعتا به دلیل آنکه بدون رنج و زحمت توانستند بدون دغدغه ارتقا پیدا کنند با اعمال ایشون مقابله نکردند.چطور اون وقت دانشکده دامپزشکی تهران از اساتیدش اعلام برائت میکنه وقتی مدیرگروه این بخش که خودش را به عنوان اسطوره اخلاق مداری و قانون گرایی میدونه و اسمش به عنوان نویسنده مسوول مقاله پایان نامه دانشحوی خاطی هم ذکر شده, یعنی این اساتید راهنمای به اصطلاح قانون مندحتی به خودشون زحمت ندادند مقاله پایان نامه این فرد رو بخونن؟ پیش خودشون فکر نکردند چجوری تحقیقی که در سطح ابتدایی بوده امکان داره در ژورنال با ایمپکت بالا و در زمان کم چاپ بشه؟! قطعا برخورد جدی و قاطع با این افراد باید صورت بگیره و تنزل مرتبه پیدا کنن تا درس عبرتی برای جامعه علمی کشور باشه و در آینده شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم.
سجاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۷
0
3
اگه همون ١٠ سال پيش با خانوم ابتكار كه مقاله جعلي داده بود برخورد ميشد اين اتفاقا الان نمي افتاد
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۷
0
4
خوشحالم که بالاخره دست اساتید ............. رو شد و آبرویشان در ایران و جهان ریخته شد...شاید با این اقدام بساط این افراد ......... برچیده شود
پاسخ ها
Moderator
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۹
اولین نفری هستید که تبریک گفتید
ممنون، البته این اقدام واجب بود
ابوالفضل کلهری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۸
0
2
با تمام احترامی که برای اساتید دانشکده دامپزشکی قائلم این را می خواهم بگم که باید با قاطعیت تمام برخورد شود تا وجه ی علمی دانشگاه خوشه دار نشود
فارغ التحصیل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۸
0
0
بهتر از این مسئله را کمی آسیب شناسی کنیم همه روش تحقیق را در این مقطع یا مقطع پایین تر پاس کرده ایم لذا از همه صاحبنظران یک سوال دارم پژوهش امری درونی است که باید مورد علاقه پژوهشگر و درآن زمینه از دانش و مهارت کافی برخوردار باشد یا اینکه پژوهش وابسته به عوامل بیرونی است؟ اگر پژوهش بر اساس علاقه و نیاز فردی و جمعی است و براساس یکسری قابلیت ها و توانایی های فردی پس چرا همه دانشجویان، اساتید و حتی اشتغال یابی افراد و هر گونه ارتقا وابسته است به چاپ مقالات آن هم در ژورنال خارجی به راستی آیا به جز تعداد محدودی از مقالات که جنبه کیفی داشته بقیه مقالات کمی و غیر کاربردی بوده است یا خیر؟ به راستی چه تعداد از این مقالات توانسته است نیاز و مشکلاتی را از جامعه د رهمه ابعاد حل کند؟ امیدوارم مسئولین پژوهشی دانشگاه ها در مصوبات و ارتقاء افراد بازنگری اساسی انجام دهند و با ایجاد ایستگاه های پژوهش به تربیت پژوهشگران علاقمند که عاشق پژوهش هستند تاسیس کنند و زیر نظران صاحب نظران هر رشته پژوهشگران متعهد، کارامد برای جامعه دانشگاهی و آینده این مملکت تربیت کنند و ارتقاء و جذب سایر ین که به هر دلیل به پژوهش علاقه ندارند از طروق دیگر بر اساس سایر مهارت ها، تجارب و شایستگی ها ارتقاء و جذب نمایند انتخاب پایان نامه و چاپ مقاله باید اختیار باشد نه اجباری زیرا هر کاری که در آن علاقه نیاشد اثربخشی نخواهد داشت و پیامدهای منفی به دنبال خواهد داشت زیرا افراد با یکدیگر به لحاظ روان شناسی با یکدیگر تفاوت فردی دارند هر فر از سطح توانایی و استعداد خاصی برخوردار است اگر امروز متاسفانه شاهد اینگونه پژوهش های غیر آکادمیک و بطور از اخلاق محوری و پژوهشی هستیم باید مشکل را از مصوبات پژوهشی خودمان که پژوهشی نیست بلکه اجبار است جستجو کنیم؟ به امید آن روز که جایگاه پژوهش و پژوهشگر واقعی باشد و کیفیت فدای کمیت نشود همه اینها از روی کاغذ تجاوز نکرده را مجبور می کنیم که حتما باید از پایان نامه و
فارغ التحصیل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۸
0
0
با سلام و عرض ادب خدمت تمامی مخاطبان گرامی با عرض پوزش اصلاحیه تایپی متن یک بار دیگر تقدیم می شود بهتر از این مسئله را کمی آسیب شناسی کنیم همه روش تحقیق را در این مقطع یا مقطع پایین تر پاس کرده ایم لذا از همه صاحبنظران یک سوال دارم پژوهش امری درونی است که باید مورد علاقه پژوهشگر باشد و درآن زمینه از دانش و مهارت کافی برخوردار باشد یا اینکه پژوهش وابسته به عوامل بیرونی است؟ اگر پژوهش بر اساس علاقه و نیاز فردی و جمعی است و براساس یکسری قابلیت ها و توانایی های فردی پس چرا همه دانشجویان، اساتید و حتی اشتغال یابی افراد و هر گونه ارتقا وابسته است به چاپ مقالات آن هم در ژورنال های خارجی است ؟به راستی آیا به جز تعداد محدودی از مقالات که جنبه کیفی داشته بقیه مقالات کمی و غیر کاربردی بوده است یا خیر؟ به راستی چه تعداد از این مقالات توانسته است نیاز و مشکلاتی را از جامعه د رهمه ابعاد حل کند؟ امیدوارم مسئولین پژوهشی دانشگاه ها در مصوبات و ارتقاء افراد بازنگری اساسی انجام دهند و با ایجاد ایستگاه های پژوهش به تربیت پژوهشگران علاقمند که عاشق پژوهش هستند و تحت نظارت و راهنمایی صاحب نظران متخصص، با تجربه و دارای سواد علمی (منظور بهره وری از علم در زندگی روزمره) در هر رشته پژوهشگران متعهد، کارامد برای جامعه دانشگاهی و آینده این مملکت تربیت کنند و ارتقاء و جذب سایر ین که به هر دلیل به پژوهش علاقه ندارند از طروق دیگر بر اساس سایر مهارت ها، تجارب و شایستگی ها صورت گیرد و انتخاب پایان نامه و چاپ مقاله باید اختیاری باشد نه اجباری زیرا هر کاری که در آن علاقه نیاشد اثربخشی نخواهد داشت و پیامدهای منفی به دنبال خواهد داشت زیرا افراد با یکدیگر به لحاظ روان شناسی تفاوت فردی دارند هر فرد از سطح توانایی و استعداد خاصی برخوردار است اگر امروز متاسفانه شاهد اینگونه پژوهش های غیر آکادمیک و به دور از اخلاق محوری و اخلاق در پژوهش هستیم باید مشکل را از مصوبات پژوهشی خودمان که پژوهشی نیست بلکه اجبار است جستجو کنیم؟ به امید آن روز که جایگاه پژوهش و پژوهشگر واقعی باشد و کیفیت فدای کمیت نشود .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۸
0
1
عزیزان فکر می کنید چند درصد از مقالاتی که از ایمیل جعلی استفاده نکردن و حتی کپی پیست هم نداشتن واقعی باشه؟
پاسخ ها
dvs
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۹
بسیار کم. معمولا اگر تقلب نشود، راستش هم گفته نمی شود و داده ها را گزینشی منتشر می کنند. با تکرار آزمایش هم آن نتایج رخ نمی دهد و دقت عمل بسیلر پایین است.
ناشناس
|
United States of America
|
۲۱:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۹
0
0
باید تمام این افراد توبیخ شوند و تمام امتیازاتی که به واسطه این مقالات کسب کرده و به مرتبه های بالاتر علمی ارتقا پیدا کرده اند از ایشان سلب شود و از هر که شغلی که گرفته اند و یا مسئولیتی که دارند، هرچه سریعتر برکنار شوند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۱
0
1
حالا ببینید چطور سمبلش میکنن
کاری میکنن که انگار اونا مجرمن و اشتباه کردن
ي دانشجو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۲
0
1
در اكثر دانشكده ها به دانشجويان با ايده هاي نو بها نميدن و براي هر مقاله اساتيد اغلب موضوع رو به دانشجو ديكته ميكنن بنده با ايده هاي جديد تحقيق به اساتيد مراجعه كرده ام كه جواب اكثر انها اين بوده كه اين طرح در ايران جواب نميده يا بودجه اي نداريم حالا دانشجويان با ايده نو وفاقد توانايى پاچه خواري به كجا مراجعه كنندخدا ميداندوبس
ناشناس
|
Japan
|
۱۰:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۲
0
1
اسامی اساتید خاطی را اعلام کنید
نظر شما
ادامه