کد خبر: ۳۲۴۵۵
 

جلسه آموزشی «شترداری نوین با نگاه بر بهداشت و پیشگیری از بیماری ها» در چهار پنل آموزشی با حضور اساتید موسسه رازی و انجمن علمی شتر ایران در محل سالن ترویج جهاد کشاورزی برگزار گردید.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی شبکه دامپزشکی شهرستان بشرویه، سرپرست فرمانداری شهرستان در ابتدا ضمن تقدیر از برگزار کنندگان جلسه افزود: ارتباط اساتید دانشگاه با مدیران اجرایی شهرستان و تولید کننده باعث افزایش ارزش افزوده و ایجاد تولید پایدار می شود.

«دکتر زیبایی» دانشیار موسسه رازی در این جلسه گفت: آیتم های شترداری در حال تغییر می باشد و برای تولید پایدار می بایست به اصول بهداشت و پیشگیری توجه بیشتری شود.

وی اذعان داشت: محصولات شتر شامل گوشت و به ویژه از شیر شتر طی بررسی های علمی صورت گرفته برای درمان هپاتیت c ، دیابت و آلرژی مورد استفاده قرار می گیرد  و در طب سنتی نیز کاربرد دارد.

«مهندس منظمی» پیرامون تغذیه شتر سخنرانی نمود و ذکر کرد: غالب نژاد شتر منطقه بلوچی هستند و تغذیه دستی شتر با توجه به فقر مراتع باید مورد توجه قرار گیرد.

«دکتر ولی نژاد» در حوزه بهداشت و بیماری های شتر به تشریح بیماری های رایج در منطقه پرداخت و گفت: توجه به واکسیناسیون و مصرف به موقع داروهای ضد انگل و سمپاشی جایگاه و بدن دام باعث کاهش بروز بیماری و افزایش تولید می گردد.

«دکتر کرمانی» با توضیح دوره ی فحلی شتر کاهش تلفات در حاشی های تازه متولد شده و کاهش همخونی، یکی از راه های تولید مثلی در جهت افزایش راندمان شترداری ها می باشد.

در خاتمه جلسه «دکتر سید حمید عبدی» سرپرست شبکه دامپزشکی بشرویه بیان کرد: برگزاری چنین دوره هایی با این سطح اثرات مطلوبی بر افزایش بهره وری بهره برداران این حوزه خواهد داشت.

 
 
نظر شما
ادامه