کد خبر: ۳۲۵۴۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
 

برای اولین بار گروه تشخیص بیماری های دام مرکز ملی تشخیص، به منظور تشخیص بیماری سل گاوی و گوسفندی در دام های راکتور اقدام به راه اندازی و انجام آزمون تشخیص و اندازه گیری گاما اینترفرون کرده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی مرکز ملی تشخیص، «دکتر عادل حقیقی» رئیس مرکز ملی تشخیص، آزمایشگاههای مرجع و مطالعات کاربردی اظهار داشت: برای اولین بار گروه تشخیص بیماری های دام این مرکز اقدام به راه اندازی و انجام آزمون "تشخیص و اندازه گیری گاما اینترفرون به منظور تشخیص بیماری سل گاوی و گوسفندی در دام های راکتور" کرده است و این آزمون در راستای رسالت اصلی مرکز ملی تشخیص که انجام تست های تکمیلی و تاییدی می باشد.

وی افزود: به دنبال درخواست و همکاری دفتر بهداشت و مدیریت بیماری های دامی سازمان برای اولین بار با هدف ردیابی و پاکسازی موارد آلوده و به حداقل رساندن موارد کاذب ناشی از تست توبرکولیناسیون و کمک به نتایج و تصمیم گیری در معدوم سازی دام های آلوده راه اندازی و اعتبارسنجی گردید.

دکتر حقیقی تصریح کرد: بعد از راه اندازی و اعتباربخشی و به دنبال گزارش و یافتن چند مورد سل گاوی مشکوک در استان های قزوین و کرمان این آزمون مورد استفاده قرار گرفت که بنا به اظهارات کارشناسان نتایج حاصل در تفسیر و تصمیم گیری نقش بسزایی را به همراه داشته است.

رئیس مرکز ملی تشخیص، آزمایشگاههای مرجع و مطالعات کاربردی ادامه داد: تشخیص سل گاوی یکی از بارزترین مشکلات مشترک بین انسان و دام محسوب می گردد بطوریکه هر ساله عدم تشخیص و پاکسازی آن نتایج جبران ناپذیری را متوجه اقتصاد دام و بهداشت عمومی می نماید، بدین سبب تست های تکمیلی و تاییدی می تواند جایگاه موثری را ایفاء نماید.

در ادامه «مهندس رضا حسن زاده» رئیس بخش تشخیص بیماری های دام ابراز داشت: گاما اینترفرون به عنوان قسمتی از سیستم پاسخ ایمنی میزبان بوده که توسط تعدادی از سلول های ایمنی مانند Natural Killer Cells  و Natural Killer T cells  در زمان مواجهه با آنتی ژن های اختصاصی ترشح می گردد. اساس این آزمون ساندویچ الایزا بوده که در دو مرحله بر روی نمونه خون کامل هپارینه انجام می گردد:

مرحله اول: شامل تهییج و فعال سازی سلول های ایمنی دام مشکوک جهت ترشح گاما اینترفرون به توسط آنتی ژن های اختصاصی و غیر اختصاصی همراه با استفاده از کنترل های مثبت، منفی به منظور مونیتورینگ توانایی سلولهای هدف میباشد.

مرحله دوم: آزمون الایزا بر روی پلاسمای خون کامل حیوان به منظور تشخیص و اندازه گیری مقدار گاما اینترفرون ترشح شده در مرحله اول می باشد.

انجام این مراحل در طی دو روز و بعد از انکوباسیون های مربوطه اتفاق می افتد.

گفتنی است ارزش این آزمون به عنوان یک تست تکمیلی و تاییدی به موازات تست توبرکولیناسیون جلدی در شناسایی دام های راکتور و پاکسازی سریع فارم های آلوده کمک کننده و موثر می باشد.

 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۴
0
0
با سلام
اقدام خوبی جهت اعتبارسنجی تست سل است.ایکاش در تمامی ؟آزمایشگاههای استانها انجام شود
نظر شما
ادامه