کد خبر: ۳۲۵۵۳
 

معاون دادستان مشهد با اشاره به کشف توله ببر سرگردان، گفت: در حال حاضر به سرعت در حال پیگیری و شناسایی هستیم و به ‌زودی متهمان را اعمال قانون خواهیم کرد .

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «محمد بخشی‌محبی» با بیان اینکه مدتی قبل فیلمی از یک توله ببر سرگردان در یکی از مناطق مشهد در فضای مجازی پخش شد و در آن فیلم توله ببر هر چند بدون غرض، اما به سمت یک شهروند حمله کرده و موجب ترس او شد، اظهار کرد: هنگامی که این فیلم که توسط دانشجویی گرفته شده بود پخش شد، خبری از قول مدیرکل محیط زیست استان منتشر شد که وی قصد شکایت علیه کسی را دارد که این فیلم را منتشر کرده است.

وی ادامه داد: با پخش این خبرها ما به موضوع ورود کرده و با دعوت از مدیرکل محیط زیست خراسان رضوی خواهان پیگیری این موضوع از سوی محیط زیست شدیم.

معاون دادستان مشهد با اشاره به اینکه با انجام تحقیقات مشخص شد این موضوع صحت داشته، تصریح کرد: با بررسی دقیق فیلم، با توجه به منازلی که در آن منطقه وجود داشت و پلاک خودروهایی که آنجا بودند محلی که توله ببر در مشهد سرگردان بود به سرعت شناسایی و دستوراتی برای بررسی صحت و سقم موضوع و دستگیری متهمان صادر شد.

وی با بیان اینکه بعد از انتشار این موضوع فردی که این توله ببر را نگهداری می‌کرد نسبت به جابه‌جایی آن اقدام کرد، گفت: با تحقیقاتی که صورت گرفت مشخص شد که توله ببر از مشهد خارج شده است، اما روز پنج‌شنبه پاسگاه حصار توله ببر و متهمی که آن را نگهداری می‌کرد در روستای حصار شناسایی کرده و به مراجع قضایی اعلام می‌کند و با دستور دادستان طرقبه و شاندیز متهم دستگیر و توله ببر به باغ‌وحش داده می‌شود.

بخشی‌محبی افزود: با این وجود در حال حاضر پرونده‌ای خاص در این زمینه در دادستانی مشهد تشکیل شده و به دنبال چرایی این قضیه هستیم و اینکه چگونه می‌شود که چنین حیوانی در اختیار فردی بوده و در خانه نگهداری شود.

وی با تاکید بر اینکه پیگیر این موضوع هستیم، ادامه داد: اگر این حیوان در باغ‌وحش بوده چگونه از آنجا خارج شده و اگر از جای دیگری وارد مشهد شده چگونه وارد شده است، این موضوعات برای ما دارای اهمیت است و در حال شناسایی و جمع‌آوری اطلاعات دقیق‌تری در این زمینه و تمام افرادی که با این قضیه مرتبط بوده‌اند هستیم، چه در باغ‌وحش مشهد و چه در ادارات؛ هم‌اکنون به سرعت در حال پیگیری و شناسایی هستیم و به زودی متهمان را اعمال قانون خواهیم کرد و مردم شاهد مجازات آنان خواهند بود.

مجازات بازدارنده نیست

معاون دادستان مشهد با اشاره به مجازات متهمان این پرونده، خاطرنشان کرد: طبق مواد 7 و 11 قانون شکار و صید هم حبس و هم جزای نقدی برای مجازات این افراد در نظر گرفته شده است، اما متاسفانه این مجازات‌ها بازدارنده نیست

وی با بیان اینکه به عنوان یک کارشناس جرم‌شناسی به نظر بنده مجازات در این زمینه مجازات بازدارنده‌ای نیست، عنوان کرد: ما نگران این هستیم که بسیاری از متهمان با توجه به مجازات کم این جرائم به انجام آن‌ها ترغیب شده و آن را انجام دهند.

بخشی‌محبی با اشاره به اینکه مجازات متخلفان مسئله مهمی است، گفت: به هر حال این حیوانات دارای اهمیت خاصی هستند و اگر یک گونه از بین برود، یک چرخه به هم می‌خورد و این نهایتا می‌تواند به انسان هم آسیب بزند، با این دیدگاه معتقد هستم مجازات‌های حوزه شکار و صید و حیوانات مجازات‌های سبکی هستند.

وی با تاکید بر اینکه مجازات‌ها در بحث حیوانات کم است، تصریح کرد: در این خصوص باید کارشناسان مجلس و دستگاه‌های اجرایی، مخصوصا محیط زیست دست به کار شده و مجازات‌هایی بازدارنده در این حوزه تدوین کنند تا دست ما در اعمال مجازات قانونی باز باشد.

معاون دادستان مشهد اضافه کرد: با این وجود ما منتظر اعمال مجازات نمی‌مانیم و خودمان به عنوان دادستانی و مدعی‌العموم ورود پیدا می‌کنیم و با شناسایی حیوان آن را در هرجایی که باشد پیدا کرده و به مکان امن تحویل می‌دهیم، در حال حاضر امن‌ترین مکان برای حیوانات باغ‌وحش است که حیوانات در آن‌جا تیمار شده و دامپزشکی و محیط زیست بر آن نظارت دارند.

وی با بیان اینکه باید با فرهنگ‌سازی از این موارد پیشگیری کنیم، اظهار کرد: ما از طریق پخش یک فیلم در فضای مجازی به این پرونده رسیدیم؛ به دلیل اینکه به فضای مجازی اعتقاد داریم این موضوع را پیگیری کرده و به این نتیجه رسیدیم.

نگهداری حیوان در خانه، حیوان‌آزاری است

معاون دادستان مشهد با بیان اینکه نگهداری اینگونه حیوانات در خانه ممکن است برای مقطع کوتاهی برای افراد هیجان داشته باشد، خاطرنشان کرد: اما این به نوعی حیوان‌آزاری است، زیرا نگهداری حیوان در آپارتمان، خانه و حیاط که محیط طبیعی آن نیست به حیوان آزار می‌رساند؛ باید تغییر نگرش داده و دیدگاه‌ها را به این سمت ببریم که حیوانات باید در طبیعت خودشان باشند، نه در آرپاتمان، واحد مسکونی و حیاط منزل.

وی افزود: حتی باغ‌وحش‌ هم مکان مناسبی برای نگهداری حیوانات نیست، هرچند که فضا مخصوص آن‌هاست، اما به دلیل اینکه حیوانات در قفس و در محدودیت هستند، باغ‌وحش نیز مکان ایده‌آلی برای نگه‌داری حیوانات نیست؛ باید کم‌کم به این سمت و سو برویم که حقوق حیوانات را رعایت کنیم.

 
 
نظر شما
ادامه