کد خبر: ۳۲۵۶۲
تعداد نظرات: ۸ نظر
در پی انتشار مصاحبه اخیر دکتر آخوندزاده در حکیم مهر:
«دکتر شاهین آخوندزاده» طی پیامی درباره خبر «بخش عمده‌ای از ۵۸مقاله جعلی متعلق به دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران بوده است» در حکیم مهر نوشت ...
 

حکیم مهر - «دکتر شاهین آخوندزاده» قائم مقام معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت طی پیامی درباره خبر «بخش عمده‌ای از ۵۸مقاله جعلی متعلق به دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران بوده است» در حکیم مهر نوشت:

همکاران عزیز جامعه بزرگ دامپزشکی

سلام علیکم

حقیر در آن مصاحبه تلفنی نگفتم که بیشترین مقالات مربوط به همکاران دامپزشک بوده است تا دوستان ما آن را انگی بر جامعه دامپزشکی بدانند. از نظر تعداد از 58 مقاله، بیش از 20 مقاله از دانشکده دامپزشکی تهران است و بقیه مربوط به بیش از 15 دانشگاه علوم پزشکی و دانشگاه آزاد و موسسه رازی و انسیتو پاستور است، یعنی از نظر تعداد بیشترین از دانشکده دامپزشکی می باشد.

آیا این خبر کلی بدون هیچ تفسیری که در آن مصاحبه کلی تلفنی انجام گرفت، چگونه دوستان جامعه دامپزشکی ما را به تفسیر های غیر منطقی فوق رسانده است (بخصوص از نظر صنفی) جای سؤال دارد. انتظار می رود نقد جامعه دانشگاهی ایران منصفانه تر از این باشد. این بحث یک دانشگاه نیست، بلکه بحث جامعه علمی ایران است.

برای توضیح بیشتر نظرتان را به خواندن سر مقاله ذیل جلب می کنم.

شاهین آخوندزاده

 

پـژوهـش: خـوب، بـد، زشـت

اخیراً خبر مجله Nature  مبنی بر خارج کردن 58 مقاله منتشر شده از محققین ایرانی توسط ناشر Springer-Nature در سال 2016 جامعه دانشگاهی کشور را ملتهب نمود.

اولین واکنش طبق معمول از گروهی ضد پژوهش در ایران بود که حسب سنت شروع نمودند که ما گفته بودیم این پژوهش بدرد نمی‌خورد! همان‌هایی که در سالیان نه چندان دور نوشتن مقاله را خطای بزرگ می‌دانستند و اکنون در لاک دفاعی هستند، هر از چند گاهی مانند موقعیت فعلی شروع به حمله می‌کنند.

آنچه در این خبر ذکر شده است این است که به سه دلیل عمده در این مقالات: «نویسندگان غیر واقعی»، «تقلب در معرفی داوران با ایمیل‌های غیرواقعی» و «درجاتی از سرقت علمی»، تصمیم گرفته‌اند که این مقالات را حذف کنند. این عمل که Retrac کردن مقالات نامیده می‌شود، همواره در مجلات دیده می‌شود و خاص وضعیت فعلی در ایران نیست و امروز هم در وبگاه Springer توضیحی اضافه شده است که منظور از این خبر جامعه علمی ایران نبوده و این مسئله در همه کشورها رخ می‌دهد. علی ایحال در این فضای ملتهب باید واقع بینانه قضاوت نمود و از همه مهم‌تر با راهکارهای درست از مشکلات جلوگیری کرد.

1. اصولاً پژوهش در ایران به جز فرمایشات موکد مقام معظم رهبری در دولتمردان و سیاستگزاران ما جایگاهی ندارد. جناح چپ، میانه و راست حقیقتاً فقط استفاده ابزاری از پژوهش و خروجی آن یعنی مقالات نموده‌اند. به‌عبارتی فقط تعداد مقالات ما و رتبه ما از 58 به 16 بر اساس Scopus  و یا 21 بر اساس ISI  باعث پز دادن این عزیزان شده و به واقع اعتقادی به مقالات ندارند و هر وقت در مسند قدرت نیستند، جناح مقابل را برای رکود علمی مورد سرزنش قرار می‌دهند. موید این ادعای حقیر نگاه این عزیزان به اعتبارات پژوهشی است. به‌عبارتی هر سال دریغ از پارسال، سهم واقعی پژوهش از GPP  به مقادیر 2 تا 4 درصد هیچگاه محقق نشد و در عمل همواره یا ثابت بوده یا کاهش پیدا کرده است. هر سال محققان ما از نظر اعتبارات پژوهش فقیر و فقیرتر شده‌اند که نتیجه آن کاهش کیفی پژوهش‌های بنیادی در ایران و متاسفانه درجاتی از Data  سازی است. وقتی پولی برای پژوهش وجود ندارد، برای مثال اختصاص 3 میلیون تومان برای یک پایان نامه Ph.D ، انتظار چاپ 2 مقاله ISI  یعنی Data غیرواقعی.

2. افزایش بی‌رویه دانشجویان فوق لیسانس و Ph.D در انواع و اقسام دانشگاه‌های دولتی، شبانه، آزاد، پیام نور، غیرانتفاعی و پردیس‌های خودگردان و بین المللی بدون اختصاص سرانه پژوهش، داشتن استاد واجد شرایط برای سرپرستی آنان و زیرساخت‌های پژوهشی و از همه مهمتر دانشجوی واجد شرایط، در این گذر به تعداد آن پایان نامه و انتظار چاپ مقاله!

3) قوانین ارتقاء اعضاء هیئت علمی ایران بر اساس یک آئین نامه Mixed  یعنی حداقل‌هایی از پژوهش، آموزش، خدمت و امور فرهنگی است. به طور کلی در دنیا یک عضو هیئت علمی می‌تواند با Track  آموزشی و ارائه خدمات آموزشی مطلوب ارتقاء پیدا کند و اجبار کردن او به داشتن چند مقاله برای هیئت علمی که اصولاً پژوهش را دوست ندارد و با آن آشنا نیست، فقط منجر به صوری کردن پژوهش می شود. به‌عبارتی اگر ما اجازه دهیم آن 20 تا 30 درصد از اعضاء هیئت علمی ما که پژوهش را می‌فهمند و به آن اعتقاد دارند پژوهش کنند و بودجه‌های پژوهش را به آنان اختصاص دهیم و بقیه از Track‌های دیگر ارتقاء یابند (یعنی از آموزش و یا خدمت)، به سمت پژوهش اصیل حرکت خواهیم کرد.

4) مقاله از یک فرآیند صحیح مبتنی بر طرح تحقیقاتی یا پایان نامه و نوشتن آن توسط دانشجو تحت نظر استاد می‌بایست تهیه شود، تجربه این 58 مقاله و تجارب مشکل آفرین گذشته نشان داده است که عقد قرارداد فردی و یا دانشگاهی با شرکت‌های نوشتن مقاله، رویه‌ای کاملاً غیراخلاقی – علمی و مشکل‌آفرین است.

5) تغییر نگاه به کیفیت پژوهش به جای شمردن تعداد، نگاهی که در دوره اخیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کم کم در حال شکل گیری است و اساس این نگاه این است که محقق به جای چاپ 10 مقاله ضعیف یک مقاله خوب داشته باشد.

6) پرهیز از واکنش‌های غیرمنطقی به موضوع اخیر که همانطوری که گفتم گروهی که نه موثر در آموزش هستند و نه در درمان هرازچند گاهی با شنیدن خبرهایی مانند خبر اخیر یک انتقام سنتی از پژوهش می‌گیرند. خطا در پژوهش با یک نسبت قابل قبول و در یک فضای مناسب در پژوهش همواره اجتناب ناپذیر است. مهم آن نسبت و از همه مهمتر فضای مناسب در پژوهش است که متاسفانه این دومی در ایران وجود ندارد.

7) باید تمام خبرهای خوب و بد و زشت را با هم بشنویم و تصمیم بگیریم. یادمان باشد که اساتید و جوانان محقق ما با دست خالی و کم لطفی محض دولت‌مردان و سیاستمداران تا به حال با CPR این وضعیت پژوهش را زنده نگه داشته اند.

شاهین آخوندزاده
قائم مقام معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت

 

توضیح حکیم مهر:

ضمن تقدیر و تشکر از جناب آقای دکتر آخوندزاده قائم مقام محترم معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت به جهت توضیحات مبسوطی که در این خصوص به حکیم مهر ارائه نمودند، لازم است توضیحاتی را خدمت مخاطبین محترم عرض نماییم.

آنچه که در خبر «بخش عمده‌ای از ۵۸ مقاله جعلی متعلق به دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران بوده است» در حکیم مهر منتشر شد، عیناً بازنشر از مصاحبه ایشان با خبرگزاری مهر (اینجا) بوده است. عنوان خبر نیز عیناً از جملات ایشان انتخاب شده بود.

در هر صورت جا دارد مجدداً از قائم مقام محترم معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت به خاطر توضیحاتی که به جامعه دامپزشکی کشور ارائه نمودند و به ویژه از سرمقاله خوبشان تشکر و قدردانی نماییم.

 
 
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
هیات علمی دانشکده دامپزشکی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۴
1
0
دکتر آخوند زاده بپذیرد که اظهار نظر با هیجان آمیخته با احساس شدید و کمی ناپخته باعث بروز بعضی عوارض منفی گردید.انتظار ما از مسولین داشتن پختگی بیش از این است.
جایگاه تحقیق در دامپزشکی خیلی بیش از تصور ایشان است که جامعه پزشکی را مدیون خود ساخته است.کیفیت و کمیت مقالات همکاران گویای این واقعیت است.آقای دکتر صحیح تر برخورد کنید.
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۰۹:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۵
نمیدونم چرا همه دچار کج فهمی شدند.
ایشان گفتند از نظر کمیت بیش از نیمی مربوط به دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران است.
خوب حرفشون هم صحیح است.
متاسفانه مشکل دامپزشکان داشتن حس حقارت در برابر پزشکان است. بخاطر همین همه سریعا موضع گیری میکنند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۵
............................ حرف حق تلخ هست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۵
0
2
هیات علمی دانشکده محترم!!!!!
شما مثل اینکه متوجه عمق فاجعه نیستین. اگر که شما جز آن دسته از اساتید مذکور نیستین که هیچ ولی به هیچ وجه خطای رخ داده آن هم در این سطح قابل چشم پوشی نیست و اشد مجازات برای افراد خاطی لازم است تا اتفاقا افرادی مثل شما از این دسته اساتید متمایز شوند. چقدر سرپوش گذاشتن ...بسه دیگه انگاری دعوا بر سر این است که دامپزشکی بد است یا همه تقصیر ها متوجه دامپزشکی است به خودتان بیایید و به اصل مطلب بپردازید...خیلی هم از حکیم مهر ممنونیم که خبرها رو بی کم و کاست منتقل میکنن.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۵
3
0
جهت اطلاع..طبق اعلام دانشکده دامپزشکی تهران..کمتر از 10 مقاله مربوط به این دانشکده بوده است..
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۵
شما بهتره بری مقالات رو نگاه کنی بعد نظر بدی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۵
دوست عزيز فقط 15 مقاله مربوط به ............ از دانشكده دامپزشكي است چرا مثل آقاي احمدي نژاد با آمار بازي مي كني
10 تا را چگونه حساب كردي
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۵
2
0
ببخشید هر قشری ........ داره سالم هم داره
تخلف یک عده ................ نشان آلوده بودن دامپزشکی نیست. اگر این افراد مهندس می بودند هم همینکار را می کردند.
نظر شما
ادامه