کد خبر: ۳۲۵۸۰
تعداد نظرات: ۳ نظر
معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی کشور:
«دکتر مسعود هاشم‌زاده» افزود: دولت به جای پرداخت یارانه مستقیم، بهتر است خدمات پایه‌ای از جمله تامین واکسیناسیون دام و طیور را انجام دهد ...
 

حکیم مهر - معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی کشور با تاکید براین که کمبودی در زمینه تامین واکسن مورد نیاز تب برفکی نداریم، گفت: اکنون پنج میلیون دز واکسن را موسسه واکسن و سرم سازی رازی تهیه و آماده تحویل کرده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر مسعود هاشم زاده» درباره وضعیت کنترل بیماری تب برفکی افزود: از لحاظ تامین واکسن تلاش کرده ایم بخشی از واکسن مورد نیاز از موسسه واکسن و سرم سازی، بخشی از شرکت تولید کننده روناک و بخش دیگر از محل واردات از طریق سه شرکت تامین شود.

به گفته وی، اکنون نام سه شرکت برای واردات واکسن تب برفکی ثبت شده است.

سازمان دامپزشکی کماکان با کمبود جدی اعتبار مواجه است

هاشم زاده با بیان این که مشکل اصلی سازمان دامپزشکی کشور کمبود اعتبار است، اظهار داشت: اکنون ما در یک مبارزه جهانی برای بیماری تب برفکی قرار داریم، بنابراین نیازمند اعتباراتی هستیم که بتوانیم در این مبارزه جهانی شرکت داشته باشیم. اکثر کشورهای اروپایی با سیستم حذف و کشتار دام تلاش دارند از تولیداتشان مراقبت کنند تا کشورشان آلوده نشود.

معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی افزود: تلاش داریم حداقل سالیانه دوبار واکسیناسیون تب برفکی را برای دام های سنگین و سبک و یکبار برای بره و بزغاله های تازه به دنبا آمده، عملیاتی کنیم تا بیماری کنترل شود.

در برزیل تمامی هزینه های واکسیناسیون را دولت تامین و پرداخت می کند

هاشم زاده خاطرنشان کرد: برزیل دارای 220 میلیون راس دام سنگین (گاو) است و تمامی هزینه های واکسیناسیون را دولت تامین و پرداخت می کند. این مهم در دیگر کشورها همچون آرژانتین نیز به این شکل اتفاق می افتد و براساس قانون دامدار موظف به همکاری برای واکسیناسیون دام است زیرا در غیر اینصورت دام به کشتار می رود.

وی افزود: این درحالیست که ایران تنها دارای حدود 6 تا 7 میلیون راس دام سنگین (گاو) است، اما سازمان دامپزشکی و تولیدکنندگان ما در تامین واکسن با مشکل مواجه هستند.

معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی با اشاره به این که بیماری های واگیر دارای خسارت های سنگین هستند، گفت: ایران اگر به دنبال توسعه صنعت دامپروری است باید مبارزه با این بیماری ها را برای دامداران رایگان کند، به نحوی که اعتبار در اختیار سازمان دامپزشکی قرار گیرد تا واکسن مورد نیاز دامداری ها تامین شود.

وی اظهارداشت: هر خانوار عشایر به طور میانگین دارای 130 راس دام سبک است که باید سالیانه 70 تا 80 بره تولید کند تا درآمد و معیشت دامدار اقتصادی باشد، اما اگر سالیانه تعداد زاد و ولد بره ها به 10 عدد برسد این فعالیت اقتصادی نخواهد بود و می تواند حاشیه نشینی علاوه بر مشکلات اقتصادی، مشکلات اجتماعی نیز به بار بیاورد.

دولت به جای پرداخت یارانه مستقیم تامین واکسیناسیون دام و طیور را انجام دهد

هاشم زاده بر این باور است که دولت به جای پرداخت یارانه مستقیم، بهتر است برای افزایش ثروت، درآمد و معیشت اقتصادی دامداران خدمات پایه ای از جمله تامین واکسیناسیون دام و طیور را انجام دهد.

به گزارش ایرنا، تب برفکی یا «بیماری دهان و پا» یک بیماری عفونی و گاهی کشنده ویروسی است که موجب بیمار شدن حیوانات زوج سم از جمله گاو اهلی و اعضای خانواده گاوسانان می‌شود. این ویروس بیماری زا در ابتدا به مدت دو تا سه روز تب شدید ایجاد و به دنبال آن تاول هایی در داخل دهان و روی پا ظاهر می‌شود که ممکن است پاره شده و موجب لنگی حیوان شود.

این بیماری بسیار واگیردار و طاعون صنعت دامداری محسوب می شود. قطرات آیروسل دفع شده از حیوان آلوده، تماس با تجهیزات دامداری، غذا، وسایل نقلیه، البسه آلوده و حیوانات شکارچی اهلی و وحشی موجب گسترش بیماری می‌شود.

کنترل بیماری منوط به واکسیناسیون، مراقبت شدید در نقل و انتقال حیوانات، قرنطینه کردن حیوان مبتلا، اعمال محدودیت در خرید و فروش حیوانات و گاهی معدوم کردن میلیون‌ها راس دام است. گاو، گاو میش، گوسفند، بز، خوک، گوزن و آهو به بیماری تب برفکی حساس هستند.

ایران به دلیل شرایط جغرافیایی در مخزن ویروس تب برفکی قرار گرفته و همین امر سبب ناامنی ایران از لحاظ ورود بیماری ها نسبت به گذشته شده است.

موسسه رازی اواخر سال 1393 به درخواست سازمان دامپزشکی، پس از 6 ماه تحقیق در بخش تحقیقات توسعه ای خود (R &D ) واکسن تب برفکی را از 3PD50  به 6PD50 ارتقا داد که البته این امر با کاهش توان تولید همراه بود.

موسسه رازی امسال متعهد به تحویل 12 میلیون دز واکسن تب برفکی6PD50 به سازمان دامپزشکی است که باید تا پایان خردادماه 6 میلیون دز واکسن تب برفکی در این موسسه تولید و تحویل سازمان می شد.
با توجه به ظرفیت موسسه رازی، برنامه ریزی شده است تا پایان سال، واکسن تب برفکی بیش از میزان قرارداد به سازمان دامپزشکی تحویل داده شود.

با بروز بیماری تب برفکی در سال 1389، 41 هزار راس دام و در سال 1394 تعداد 13 هزار راس دام در کشور تلف شد.

سالیانه سه میلیارد دز واکسن در موسسه واکسن و سرم سازی رازی تولید می شود.
 
 
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
دکتر عباس فرهمند
|
United States of America
|
۱۶:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۶
0
0
اقای دکتر هاشمی باسلام بعنوان دامپزشکی که بامر واکسیناسیون دامهای سنگین بعلت داشتن مرکز مایه کوبی درشهریار وواکسیناسیون صحیح وتحت نظارت مستقیم خود م اشراف کامل دارم پیشنها د میکنم در دام های سنگین واکسن در اختیار خود دامدار قرار داشته باشد وطبق قانون دامدار بالای 500راس که دکتر دامپزشک مقیم باید داشته باشد دامدار کمتر هم حتما"یک کاردان مقیم برای تزریق وتلقیح استخدام کنند وباسرنگ سرسوزن خودشان بموقع طبق برنامه سازمان واکسیناسیون را انچام دهند وواکسن هم در زنچیره سرد بطور کامل نگهداری شود وآن هزنه رایکان حق واکسیناسیون را بابت هزینه واکسن ذولت پرداخت نماید در نتیجه بارفت وآمد غلط جلوی انتقال بیماری توسط مامور واکسناسیون هم گرفته میشود وکارادان دامپزشکی .دکتر دامپزشک هم شاغل میشوند وسازمان دامپزشکی هم دز زمان اجرای طرج سر کشی میکنند .
ناشناس
|
Saudi Arabia
|
۱۱:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۷
0
0
آقای دکتر هاشم زاده لطفا بفرمایند
1. دامپزشکی دولتی کدام کشور دنیا در زمینه ی ثبت دارو، واکسن رفتاری غیر حرفه ای مثل سازمان دامپزشکی ایران دارد ؟
2.دامپزشکی دولتی کدام کشور دنیا در رابطه واردات گوشت و خوراک دام رفتاری عجیب مثل سازمان دامپزشکی ایران دارد
3. دامپزشکی کدام کشور دنیا به اندازه ی ایران آزمایشگاه دولتی پراکنده و کم خاصیت دارد
4. دامپزشکی کدام کشور دنیا برای تایید کشوری مثل روسیه برای واردات گوشت به کشورشان معاون تشخیص و معاون اداری و مدیر دارو و چهار بار اعزام می شوند
5. دامپزشکی کدام کشور دنیا بدنبال جذب نیروی دولتی می باشند
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۹
0
0
اقا ما واکسیناتور ها را هم برزیل اعزام کنید تا از اونها واکسیناسیون یاد بگیریم
نظر شما
ادامه