کد خبر: ۳۲۶۱۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
 

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان فریدن از معدوم سازی سه راس گاو مشکوک به هاری در این شهرستان خبر داد .

به گزارش حکیم مهر به نقل از  پایگاه تحلیلی خبری فریدن، رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان فریدن با اعلام این خبر، اظهار کرد: با دریافت گزارشی مردمی از روستای در فریدن مبنی بر بروز علایم مشکوک به هاری در یکی از دام ها، تیم دامپزشکی به این روستا اعزام شد.

 «دکتر اسماعیل کیماسی» ادامه داد: با بررسی های انجام شده توسط تیم دامپزشکی و وجود علایم مشکوک به هاری در این دام، پس از هماهنگی با دادستان عمومی انقلاب شهرستان و همکاری نیروی انتظامی، دام در محل دامداری قرنطینه شد.

وی افزود: با گذشت ۴۸ ساعت دام مبتلا تلف شد، سپس نمونه گیری های لازم از لاشه حیوان صورت گرفت و لاشه حیوان بصورت بهداشتی دفن شد.

کیماسی خاطر نشان شد: پس از نمونه گیری از این دام که تقریبا یک هفته پیش صورت گرفت، امروز جواب آزمایش آن به دست ما رسید که بیماری هاری آن مسجل شد.

این مقام مسئول به گزارشاتی رسیده از دو راس دام مشوک به هاری طی چند روز اخیر نیز اشاره کرد و گفت: این دو گاو نیز پس از نمونه گیری و آزمایشات معدوم شدند.

وی با بیان اینکه نمونه مشکوک این دو دام نیز جهت آزمایش های تخصصی به آزمایشگاه ارسال شده، بیان کرد: هاری یک بیماری ویروسی کشنده است که مخصوص گوشتخواران اهلی و وحشی بوده و انسان و سایر حیوانات خونگرم پستاندار به طور تصادفی و غالبا از طریق گزش به آن مبتلا می شوند.

کیماسی با اشاره به اینکه ‌هاری یکی از خطرناک‌ترین و کشنده‌ترین بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است، تصریح کرد‌: این بیماری ویروسی دستگاه اعصاب مرکزی حیوانات خون گرم را مورد حمله قرار می‌دهد و انتقال آن اکثراً توسط گزش حیوانات مبتلا و انتقال ویروس به وسیله بزاق و ترشحات آلوده انجام می‌شود.

رئیس شبکه دامپزشکی فریدن، مرگ مبتلایان به بیماری هاری را بعد از آغاز علایم بیماری قطعی دانست و ابراز کرد: از دیدگاه اپیدمیولوژی‌ در انتقال بیماری هاری سگ و گربه نقش اصلی را داشته و گوشتخواران وحشی نظیر گرگ، روباه، شغال و … به عنوان مخزن و ناقل بیماری تلقی می‌شوند.

وی عنوان کرد: این بیماری به دو فرم خاموش و خشمگین در حیوانات بروز می‌کند که علائمی از جمله گوشه‌گیری، زوزه و ناله، ترشح بزاق، عدم بلع، حمله و گاز گرفتن اجسام، فشار دادن سر به اجسام سخت و در نهایت فلجی و مرگ را به دنبال دارد.

کیماسی تصریح کرد: دامپزشکی شهرستان برای آشنایی روستائیان با بیماری‌های مشترک انسان و دام و پیشگیری از این بیماری‌ها توسط کارشناسان کلاس‌های آموزشی ‌بر‌گزار می‌کند.

این مسئول با بیان اینکه دامداران باید بعد از اینکه علائم بیماری هاری را در دام خود مشاهده کردند، به دامپزشکی گزارش دهند، افزود: سازمان دامپزشکی موظف است بعد از معدوم سازی دام مشکوک به هاری غرامت دامدار را پرداخت کند .

وی تذکر داد: احمال کاری در برابر گزش حیوانات وحشی و حتی اهلی می تواند مرگ را به دنبال داشته باشد بنابراین حتی کوچکترین خراشی هم یک حیوان وارد کرد باید به پزشک مراجعه کرده و مراحل درمان را طی کند .
 
 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۱
0
1
باسلام وخسته نباشیدحضوردکتر کیماسی عزیز براستی که ایشان یکی ازمدیران سختکوش وهوشمندی هستند که درزمینه پیشگیری ومبارزه بابیماریهای مشترک انسان ودام زحمات زیادی کشیدن باارزوی توفیق روز افزون برای ایشان
نظر شما
ادامه