کد خبر: ۳۲۶۲
تعداد نظرات: ۴ نظر

حکیم مهر -  خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) در گزارشی نوشت : نگهداری سگ‌های تزئینی بین جوانان بجنوردی بویژه زوجهای جوان مرفه این شهر رو به گسترش است.

نگهداری سگ‌های تزئینی توسط جوانان بجنوردی بحث داغ نشست های خانوادگی شده بطوریکه این موضوع خانواده‌ها را بشدت نگران کرده است.

هم اکنون، نگهداری سگ‌های تریینی توسط زوجهای جوان به داخل منازل کشیده شده و اتاقی مخصوص برای این منظور در واحدهای مسکونی پیش بینی می‌شود که مبالغ زیادی برای نگهداری آن صرف می‌کنند.

این زوجهای جوان همچنین با قرار دادن سگ‌های تزیینی در داخل خودروی شخصی خود در سطح شهر تردد می‌کنند.

اما بیشترین جلب توجه نگهداری سگ‌های تزیینی توسط زوجهای جوان بجنوردی در بوستانهای تفریحی بوستانهای بش قارداش و پارک شهر است که این زوجها عصرها با سگ‌های خود به این اماکن مراجعه می‌کنند و به تفریح می‌پردازند.

کارشناس بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی درباره عوارض نگهداری سگ به خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت: نگهداری این حیوان بیماریهای نظیر سالک، کالا آزار و هاری را به همراه دارد.

فیض الله برزگر افزود: با توجه به اینکه مایه کوبی سگ در برابر بیماریها از جمله هاری از سوی دامپزشکی صورت می‌گیرد اما تزریق واکسن به صورت دوره ای برای جلوگیری از گسترش بیماریها از سگ به انسان بسیار ضروری است.

وی گفت: نگهداری سگ از نظر شرعی صحیح نیست و باید در این خصوص اطلاع رسانی در سطح وسیع به آحاد جامعه صورت گیرد تا از عوارض آن بیشتر آگاه شوند.

مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی نیز در این‌باره گفت: این اداره کل در بحث نظارتی بر جلوگیری از گسترش بیماریهای واگیر سگ اقدامات پیشگیرانه خوبی را در سطح استان با همکاری دستگاههای مرتبط در دست اجرا دارد که سگهای تزیینی نیز جزو آن به شمار می‌رود.

دکتر مجید روحانی نژاد اظهار داشت: از دید دامپزشکی نگهداری سگ تزیینی نیاز به مراقبت ویژه دارد اما نگهداری آن توسط خانواده‌ها اصلا توصیه نمی شود.

وی گفت: در صورت نگهداری سگ تزیینی باید صاحب آن هر روز با صابون حیوان را شستشو دهد و در دوره زمانی مشخص شده به دامپزشک مراجعه کند تا واکسن ضد انتقال بیماری به آن تزریق شود.

مدیرکل تبلیعات اسلامی خراسان شمالی نیز در نشست اخیر شورای فرهنگ عمومی استان از گسترش نگهداری سگ‌های تزیینی در شهر بجنورد ابراز نگرانی کرد و گفت: باید ترویج این فرهنگ در بین خانواده‌ها برچیده شود.

حجت‌الاسلام زین العابدین روحانی نیا بر ارایه راهکارهای مناسب از سوی شورای فرهنگ عمومی در مقابله با این معضل تاکید کرد.

امام جمعه بجنورد و نماینده مردم خراسان شمالی در مجلس خبرگان رهبری نیز در این نشست با انتقاد از گسترش فرهنگ نگهداری سگ در شهر بجنورد گفت:  متاسفانه حمل سگ بویژه سگ‌های خارجی آرایش کرده که با قیمت بالا توسط عده‌ای در این شهر تهیه می‌شود، گسترش یافته است.

آیت الله حبیب الله مهمان نواز افزود: این معضل را در داخل خودروها و بوستانهای شهر بویژه توسط بانوان به وضوح مشاهده می‌کنیم.

وی گفت: سگ نجس است و جزو مسایل فرهنگ عمومی ما به شمار نمی‌رود و باید با نگهداری آن برخورد شود.

انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دکتر دامپزشک
|
-
|
۲۲:۰۷ - ۱۳۸۹/۰۶/۰۶
0
0
باید صاحب آن هر روز با صابون حیوان را شستشو دهد ??؟؟
به حق چیزای نشنیده...
فکر نمی کنید لایه چربی پوست و میکروارگانیسمهای مفید از بین میرن؟؟
هر روز فکر کنم اشتباهه
رزیدنت
|
-
|
۰۰:۱۶ - ۱۳۸۹/۰۶/۱۵
0
0
من کشته این فرهنگ عمومی گقتن آقایان هستم. اولا فرهنگ عمومی یعنی چی؟؟ دوما کی گفته که نگهداری از سگ جزء فرهنگ ایرانیان نیست؟؟؟ نکنه آقایان باز فرهنگ ایرانی را با فرهنگ عربی اشتباه گرفتند؟؟ اگر مشکلتون غرب ستیزیه دیگه چرا فرهنگ ایرونی را تحریف می کنید.
دامپزشکی که بگه سگ رو باید هرروز با صابون شست بایستی مدرکش فورا باطل شه. اگر برای اخذ اجازه کار یا شماره نظام یک امتحان برد عمومی برگزار می شد، مطمئنا بین فارغ التحصیل دامپزشکی و دامپزشک یک تفاوتی بوجود می آمد. فاتحه دانشکده های دامپزشکی را می خوانیممم...
يه برادر
|
-
|
۱۴:۵۲ - ۱۳۸۹/۰۸/۰۸
0
0
جمهوري اسلامي ايراني
مثل اينكه بعضي از برادراي ما كلمه اسلام را تو اين جمله نمي بينن. اگر شما مسلمون نيستيد لطفاً اعلام كنيد تا ما تكليفمون مشخص شه.
محمد
|
-
|
۲۳:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۲
0
0
ف
هه فک کنم روز سوم بمیره
نظر شما
ادامه