کد خبر: ۳۲۶۴۴
تعداد نظرات: ۱۳ نظر
 

مسمومیت غذایی می تواند در اثر مصرف گوشت های آلوده ایجاد شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایمنا، در این خصوص با «دکتر علی گیلانی» دامپزشک متخصص بهداشت مواد غذایی به گفتگو پرداختیم که مشروح آن را در ادامه می خوانید:

تعداد مبتلابان به مسمومیت غذایی در اصفهان چقدر است؟

در استان اصفهان روزانه حدود دو هزار نفر به مسمومیت غذایی مبتلا می شوند. همچنین حدود 200 نوع بیماری نظیر سل، تب مالت، تب کریمه کنگو از طریق مواد غذایی به افراد منتقل می شود. بنابراین انتخاب و سالم بودن مواد غذایی از اهمیت بالایی برخوردار است.

ممکن است سیستم ایمنی بدن برخی از افراد سالم باشد و دوره مسمومیت غذایی را با ابتلا به اسهال، دل درد و یا استفراغ بگذرانند. اما مسمومیت غذایی برای افرادی که از سیستم ایمنی ضعیف برخوردار هستند نظیر کودکان، زنان باردار، سالمندان، افرادی که تحت شیمی درمانی قرار دارند، خطرآفرین است.

برای پیشگیری از مسمومیت با گوشت قرمز چه توصیه ای دارید؟

یکی از مهمترین مواد غذایی گوشت قرمز است که شامل گوشت گوسفند، گوساله و بز است. نکته که این است که خرید مواد پروتئینی در زمان بازگشت به منزل صورت گیرد، زیرا این مواد مانند گوشت چرخ کرده و یا ماهی بسیار زود فاسد می شوند و معمولا علامتی نیز از خود نشان نمی دهند.

ظاهر گوشت قرمز هنگام خرید باید مشخصاتی داشته باشد که به برخی از آنها اشاره می شود. برای مثال مهر دامپزشکی داشته باشد و علت این امر این است که بسیاری از بیماری ها در کشتارگاه ها توسط دامپزشکی تشخیص داده شده و از سایر گوشت ها جدا می شود.

یک برچسب زردرنگ یا سفیدرنگ حتی بر روی گوشت هایی که به صورت شقه ای خریداری می شود، وجود داشته باشد. بر روی این برچسب، تاریخ تولید و انقضای گوشت، نوع لاشه (بره درجه یک، بره درجه دو و میش) درج شده است.

میش به گوسفندی گفته می شود که چندین بار وضع حمل کرده است. بنابراین مواد ویتامینی، پروتئینی و مواد معدنی بدن خود را به جنین منتقل کرده است. این نوع گوشت ارزش غذایی گوشت بره جوان را ندارد. همچنین زمانی که گوشت میش طبخ می شود، کمی سفت بوده و آبدار نیست. بنابراین خرید نوع لاشه دارای اهمیت است.

سطح گوشت قرمز خریداری شده باید کاملا خشک باشد، حال چنانچه در هنگام خرید پشت دست را به گوشت زدید و دست خیس شد، باید بدانید که گوشت سالمی نیست. همچنین وجود هر گونه خونریزی و یا خون مردگی بر روی سطح گوشت نشانه یک نوع بیماری است. علاوه بر این هرگونه بوی تعفن و غیرعادی که از گوشت به مشام برسد، غیر طبیعی است.

پس از خرید گوشت چه اقداماتی باید صورت گیرد؟

هنگامی که گوشت قرمز را خریداری کرده و به منزل آوردید، باید آن را به یک ظرف درب بسته منتقل کرده و بگذارید برای مدت 24 ساعت درون یخچال بماند. در این زمان فعل و انفعالاتی بر روی گوشت ایجاد می شود که باعث اسیدی شدن آن می شود. اگر گوشت آلوده به تب مالت، تب کنگو و بیماری های دیگر باشد از طریق اسیدی شدن، سالم سازی می شود.

چنانچه فرد گوشتی را خریداری کند و آلوده به تب مالت باشد، با دست زدن به گوشت بیماری منتقل می شود. همچنین بیماری تب مالت در مورد خرید شیرهای فله ای نیز صدق می کندو به راحتی از طریق تماس دست به فرد منتقل می شود.

پس از طی 24 ساعت باید قطعه قطعه کردن گوشت با دستکش صورت گیرد. گوشت باید حتما شسته شود و مدت ده دقیقه صبر کنیم تا آب آن برود و آن را تقسیم بندی کنیم.بیماری انگلی توکسوپلاسموز که از طریق گوشت قرمز منتقل می شود، باعث سقط و نازایی در زنان شده و برای مردان نیز عوارض دارد.

بهترین روش طبخ گوشت پس از بیرون آوردن از فریزر چیست؟

بدن انسان و دام ها از آب تشکیل شده است. هنگامی که گوشت را داخل فریز گذاشته تا یخ بزند، آب های داخل سلول ها نیز یخ می زند و به صورت بلورهای نوک تیز در می آید. هنگامی که یخ گوشت باز شد، بلورهای یخ دیواره های سلول ها را پاره می کند و مواد معدنی و ویتامین ها از داخل گوشت خارج می شود. این خونابه مملو از ویتامین ها و مواد معدنی است که می توان آن را درون ظرف ریخت و طبخ کرد.

بهترین روش برای طبخ گوشت هایی که داخل فریز قرار دارد، این است که 12 ساعت قبل از استفاده گوشت را درون ظرف درب بسته درون یخچال قرار دهیم. همچنین از خرید گوشت های چرخ کرده بیرون باید خود داری شود، زیرا چرخ گوشت های بیرون آلوده است. امار کشتارگاه ها نشان می دهد چنانچه کاری که با آن سر دام بریده می شود، آلوده باشد تا حدود 40 لاشه دیگر را نیز آلوده می کند. این موضوع در مورد چرخ های گوشت نیز صدق می کند. بنابراین توصیه می شود که گوشت در داخل منازل چرخ شود.

بهترین نوع گوشت قرمز کدام است؟

گوشت شترمرغ جزو بهترین گوشت های قرمز است، زیرا چربی بسیار کمی داشته و در عین حال اسیدهای چرب بالایی دارد و آهن ان نیز بسیار زیاد است. بنابراین توصیه می شود این نوع گوشت را جایگزین گوشت گوساله، بز و گوسفند کنید. همچنین قرمزی رنگ گوشت گوساله از گوشت گوسفند بیشتر است که علت آن در مقایسه با گوشت گوسفند، چربی کمتر و آهن بیشتر است. گوشت شترمرغ از گوشت گوساله قرمزتر است، زیرا آهن بسیار زیادتر و چربی کمتری دارد.

 
 
انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
درویش
|
Germany
|
۲۱:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۹
1
1
آقای دکتر ضمن تشکر از اطلاعاتی که دادید.ولی گوشت را قبل از پختن اصلا نباید شست چون فقط باعث انتشار آلودگی به سینک و سایر بخش های آشپزخانه می شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۱
باید شست چون آلودگی سطحی گوشت به غذا منتقل می شود. بهترین کار شستن است اما به رعایت دو نکته. یکی این که فشار آب زیاد نباشد تا آب به اطراف سینک نپاشد دوم این که بعد از شستشو سینک کاملا آب کشی و ضد عفونی شود.
سید حمید فریمان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۳۰
2
2
با سلام
مطلب مفیدی بود.
تشکر از دکتر گیلانی عزیز
علي گيلاني
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۳۰
4
5
با سلام و تشکر از سایت حکیم مهر
مطالب مندرج در سایت به نقل از خبرگزاری ایمنا بر اساس مصاحبه و انجام سوال و پاسخ نبوده و برداشت مطلب از یک کلاس آموزشی عمومی می باشد.
ومتاسفانه نويسنده اين به اصطلاح مصاحبه با طرح سوالات خود و جايگزيني مطالب مورد نظر خود از بين صحبتهاي اينجانب كه براي اشنايي مردم با مقوله خريد گوشت سالم انجام شده مطلب را بدون اطلاع بنده انتشار داده. دكتر علي گيلاني
درویش
|
Germany
|
۰۰:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۲
6
8
آلودگی سطحی گوشت به غذا منتقل میشه!!
چطوری؟!
شستن گوشتی که 5 دقیقه بعدش قراره توی آب 100 درجه به مدت چند ساعت بمونه چه لزومی داره؟!
شستن گوشت در منزل تاثیری در کاهش و یا از بین بردن آلودگی نداره و فقط باعث انتشار آلودگی به سایر بخش های آشپزخانه می شود..
این مطلب که عرض میکنم تحقیق علمی و پروف شده است.
مرجان متقی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
3
7
با سلام اگر بعضی قسمت های گوشت بعد از شستن و در یخچال رفتن تغییر رنگ بده دلیلش چیه؟؟
محمدرضا قایدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۶
4
7
باسلام احتراما جناب دکتر اگر تمامی شرایط یک گوشت از نظر رنگ و غیره مساعد بود اما چربی ان بو میداد گوشت فاسد شده و در این شرایط ایا جوشاندن ان باعث رفع شرایط مسمومیت میشه یا خیر
محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
1
4
سلام من هر وقت گوشت از بیرون میخرم خرد میکنم و بسته بندی میکنم و در فریزر قرار میدهم. موقع استفاده آن را میشویم
شریفی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۳
1
12
شنیدم که وقتی گوشت تازه رو بشوری تمام خونابه ای که از بافت گوشت بیرون میاد سرشاراز املاح و ویتامین و پرتئین هستش
چطور شما میفرمایید گوشتو بشورید
لطفا جواب منو بدید چون خییلی واجبه . سپاس
عبدو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۱
0
1
بیش از یکساعت دارم جستجو میکنم اخرش متوجه نشدم که اصلا گوشت رو باید شست یا نه
واگر باید شست چه موقع ؟ قبل از فریز کردن و یا قبل از مصرف
مریم تهامی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۶
0
1
سلام گوسفند ی خریدیم وکشتیم داخل بدن ان قسمت دم بره یک دانه بود با عفونت های زرد ایا این گوشت قابل خوردن است لطفاً راهنمایی کنید
دریا نعمتی
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۲۳:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۱
1
0
امروز از یک فروشگاه گوشت یخ زده گوسفندی ویک بسته گوشت گاو خریدم تقریبا دومیلیون وششصد بوی بدی میداد منم اماده کردم به فریزر گذاشتم لطفا منو راهنمایی کنید این گوشتها که بوی بدی میداد قابل استفاده هست یانه .
م .م
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
0
0
ممنون بابت راهنماییتون من همیشه برای قسمت کردن وشستن گوشت دستکش استفاده میکردم و فقط حدود 1ماه پیش بدون دستکش بودم که از همون روز انگشت دستم شروع به سوختن کرد والان تاول خیلی کوچکی زده وخیلی کم درد داره امکان داره بیماری عفونی باشه واگر بیماری تب مالت بود تا الان علائم نباید بروز کنن
نظر شما
ادامه