کد خبر: ۳۲۷۴۳
 

روابط عمومی و امور بین الملل سازمان نظام دامپزشکی به بهانه ورود به بیستمین سال تأسیس این سازمان، به گفت و گو با «دکتر مهدی راعی دهقی» نماینده وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در شورای مرکزی سازمان نظام دامپزشکی پرداخت:

به گزارش حکیم مهر، متن این گفتگو به شرح زیر است:

با فرا رسیدن 28 آبان‌ماه سالروز تأیید قانون تأسیس سازمان نظام دامپزشکی، این سازمان رسما وارد بیستمین سال فعالیت خود شد. نظر شما در این باره چیست؟

تأسیس سازمان نظام دامپزشکی ج.ا.ا در 28 آبان 76، از نظر بنده، نقطه عطفی در تاریخ دامپزشکی ایران به حساب می‌آید، چرا که مجلس شورای اسلامی و نظام قانون‌گذاری ایران پذیرفت که برای دامپزشکان نیز مانند پزشکان، بایستی سازمان نظام‌مند مستحکمی شکل بگیرد.

پس این روز در ذهن ما یک روز مبارک و از سویی یک پرستیژ شغلی محسوب می‌گردد که بنده به نوبه خود فرا رسیدن این روز را خدمت همه همکاران محترم تبریک می‌گویم.

حالا دیگر سازمان نظام دامپزشکی 20 ساله شده است. عملکرد و فعالیت این سازمان در این 20 سال را چگونه دیده‌اید؟

در کل می‌توان گفت حرکت سازمان نظام دامپزشکی طی 20 سال گذشته حرکتی رو به جلو بوده که البته این حرکت در مواقعی با کندی همراه بوده است که این امر ضرورت بررسی و تصمیم‌گیری جدی در مورد مسایل مهم امروزی آن را خاطر نشان می‌سازد.

به نظر شما سازمان نظام دامپزشکی تا چه اندازه در محقق کردن اهداف عالیه مورد نظر صنف دامپزشکی موفق بوده است؟

از دید بنده یک سازمان صنفی دو مأموریت اصلی دارد؛ اولی: انجام وظایف و موضوعات درون صنفی و ساماندهی اعضا و دومی: اعتلای مقام و منزلت بیرونی شغلی.

پس به عبارتی دیگر سازمان نظام دامپزشکی هم می‌بایست به ساماندهی صنف دامپزشکی، ارتقاء و توسعه فعالیت آن کمک کند و از طرفی چهره بیرونی حرفه دامپزشکی را نزد عموم جامعه ارتقا داده و جایگاه شغلی آنان را در اذهان عمومی تبیین نماید که البته با وجود موفقیت‌های خوبی که تاکنون کسب کرده‌ایم هنوز تا رسیدن به شرایط ایده‌آل فاصله زیادی داریم.

بزرگترین مشکل و سد راه مسیر حرکت و پیشرفت سازمان نظام دامپزشکی را درچه چیزهایی می‌بینید؟

شاید بتوان موارد ذیل را به عنوان مشکل‌های اساسی در این مسیر برشمرد:

1- نداشتن تفاهم جدی میان بخش دولتی و بخش خصوصی دامپزشکی

2- عدم تببین و شفافیت و گاهاً تناقض‌های موجود در برخی قوانین و مقررات که موجب عدم تفاهم دو بخش خصوصی و دولتی شده است.

3- عدم حضور جدی دامپزشکان در سطوح عالیه تصمیم‌گیری و مدیریتی کشور که به دلیل عدم حمایت مؤثر از آنان

4- وضعیت کنونی دامپزشکی با وجود خیل عظیم فارغ التحصیلان و بیکاری آنان.

5- عدم توجه جدی به نقش دامپزشکان و دامپزشکی در جامعه به خصوص در طرح تحول سلامت.

پیشنهاد شما برای رفع این مشکلات و موانع چیست؟

نکته حائز اهمیت درخصوص رفع مشکلات این است که مسایل دامپزشکان باید به دست خود دامپزشکان حل شود که البته این به معنای عدم بهره‌مندی از مشاوره‌ها و الگوگیری از دیگر سازمان‌های مشابه نیست.

پیشنهاد من این است که اولاً به منظور تفاهم درخصوص مسائل فی مابین دامپزشکی دولتی و خصوصی، کمیته‌ای با حضور کارشناسان خبره دو سازمان دامپزشکی کشور و نظام دامپزشکی و همچنین مشاوران خبره مدیریتی و حقوقی تشکیل شود و با توجه به مأموریت‌های دو سازمان و قوانین موجود، فرآیندهای مربوطه ترسیم شده، آن‌گاه با بررسی مشکلات و معضلات و نقش هر بخش در آن فرآیند توافق صورت گیرد.

ثانیاً اینکه از تمامی بندهای قوانین و مقررات فعلی، با همدلی بهره‌برداری گردد.

ثالثاً: برنامه‌ای جدی برای ارتقاء شخصیت بیرونی نظام دامپزشکی (پرستیژ شغلی) تدوین و اجرا گردد.

رابعاً: تدوین برنامه‌های آموزشی و دوره‌های بازآموزی و نیز تعیین صلاحیت حرفه‌ای، از سویی موجب همگرایی بیشتر اعضا و صنف شده واز سویی دیگر از بروز آسیب‌های بیرونی به مقام و منزلت شغلی دامپزشکان جلوگیری می‌کند.

مطالبات و توقعات شما از مسئولین سازمان نظام دامپزشکی و دیگر دست‌اندرکاران در حوزه دامپزشکی کشور چیست؟

تقریباً مطالبات و توقعات در بخش پیشنهادها ذکر شد، اما امیدوارم نظام دامپزشکی با تعریف یک نقشه راه و تبیین برنامه‌های راهبردی بتواند در مسیر تحقق اهداف و مأموریت‌های عالیه که در ابتدا ذکر کردم مستحکم‌تر گام بردارد و مطالبات و توقعات به حق دامپزشکان را که تاکنون برآورده نشده پیگیری نماید.

جایگاه دامپزشکی نزد افکار عمومی و مسئولان دولت را چگونه ارزیابی می کنید؟

متأسفانه هم اکنون حرفه دامپزشکی در نزد مردم و مسئولان جایگاه شایسته‌ای ندارد هرچند که باید اذعان داشت با تلاش‌های صورت گرفته این قضیه نسبت به چند سال پیش بهتر شده است، لیکن هنوز جای کار بسیار دارد که همه اینها نیازمند تفکر، برنامه‌ریزی راهبردی و عمل بر طبق قوانین موجود درصورت نیاز پیشنهاد قوانین جدید است.

لطفاً نظر و پیشنهاد خود را درخصوص اجرای صحیح ماده 2 قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی، ماده 5 قانون نظام جامع دامپروری و ماده 19 آئین نامه نظارت بهداشتی دامپزشکی، مباحث مربوط به تأیید صلاحیت‌ حرفه‌ای شاغلین دامپزشکی و تمامی مصوبات قانونی که از طریق مجلس و دولت به نظام دامپزشکی محول شده است بیان فرمائید؟ ظاهرا تمایلی برای سپردن این مسئولیت‌ها به سازمان نظام دامپزشکی وجود ندارد.

مواردی که ذکر شد خوشبختانه اسناد بالادستی مهمی هستند که از دیدگاه بنده بخشی از راه حل‌های حوزه دامپزشکی کشور است. بنده تأکید دارم که همچون بسیاری از مشاغل دیگر، می‌بایست پروانه کار دامپزشکان در نظام صنفی آنها و پس از تأیید صلاحیت، صادر شود.

همچنین صدور پروانه بهداشتی مراکز مرتبط از سوی سازمان نظام دامپزشکی صورت پذیرد، همچنین در مورد ماده 19 نظارت بهداشتی دامپزشکی نیز ضروری است که جایگاه مستحکمی برای دامپزشکان مسئول فنی بهداشتی دیده شود که اگر این قانون هم به درستی اجرا شود، قطعاً می‌توان به نتایج خوبی دست یافت.

البته در این راه همسویی سازمان دامپزشکی و همراه کردن انجمن‌های صنفی و در صورت لزوم به‌روز شدن روش‌های قطع ارتباط مالی با کارفرمایان ضروری استف اما در اصل قضیه هیچ کوتاهی نباید صورت گیرد.

به نظر من یکی از مسائلی که ضروری است در آن کمیته پیشنهادی بنده مطرح گردد چگونگی اجرای ماده 19 است که بهتر است فرآیند انجام آن ترسیم شده و هر یک از سازمان‌ها و بخش‌ها، جایگاه خود را در آن بیابند و به آن وفادار باشند.

درخصوص مسئله تأیید صلاحیت حرفه‌ای شاغلان حرفه دامپزشکی نیز باید گفت که اگر سازمان نظام دامپزشکی باید فقط یک مأموریت داشته باشد این است که همین کار را به درستی و به نحو احسن انجام دهد، در حقیقت از یک سازمان صنفی انتظار می‌رود که اعضای خود را از نظر حرفه‌ای مورد رتبه‌بندی قرار دهد.

این یک واقعیت تلخ است که حوزه دامپزشکی در کشور در طول ا سالیان نسبتاً طولانی نتوانسته است انسجام و اتحاد لازم را برای ایجاد یک تصویر و یک صدای واحد داشته باشد. به نظر شما اشکال کار در کجاست؟

بله متأسفانه این واقعیت تلخی است که واقعاً آزار دهنده است. نظر من این است که بایستی با همدلی، وفاق و گفت و گوی دو جانبه، کدورت‌ها و مشکلات احتمالی رفع و در مسیر پذیرفتن قوانین موجود، طرح قوانین جدید، و توجیه مسئولین بالادستی و ... در راستای ارتقاء و اعتلای دامپزشکی و دامپزشکان اقدام کنیم.

در پایان به عنوان یک عضو شورای مرکزی و نماینده دامپزشکان نظامی در این شورا، اگر صحبت دیگری دارید، بیان بفرمائید؟

به عنوان عضو شورای مرکزی و نماینده دامپزشکان نیروهای مسلح در شورای مرکزی این روز را به همه دامپزشکان و از جمله دامپزشکان شاغل در نیروهای مسلح تبریک عرض می‌کنم.

دامپزشکان نظامی به عنوان یک بخش مهم از بهداشت نیروهای مسلح، فعالیت‌هایی مهم و دشوار را به ویژه در حوزه پیشگیری، بهداشت و کنترل کیفیت مواد غذایی برعهده گرفته‌اند. همچنین در حوزه‌های دیگر از جمله بهداشت و درمان دام (اسب، سگ و ...) مشغول فعالیت هستند.

در سال گذشته کمیته دامپزشکی نظامی و پدافند غیرعامل در سازمان نظام دامپزشکی با حضور نمایندگان دامپزشک نیروهای مسلح شکل گرفت که در این رابطه تاکنون جلسات خوبی را برگزار نموده و در این رابطه از حمایت های ریاست محترم سازمان نظام دامپزشکی جناب آقای دکتر صفری تشکر می‌کنم و همچنین از کلیه اعضای این کمیته در جایگاه دبیر این کمیته قدردانی می نمایم.

بنده به عنوان عضو کوچک شورای مرکزی، از کلیه اعضای بزرگوار شورای مرکزی سپاسگزارم. همدلی موجود در بین اعضاء در دوره حاضر، باعث می‌شود که بتوانیم تصمیمات سازنده بیشتری داشته باشیم. این همدلی را باید قدر دانست. امیدوارم با رفع مسایل مربوط به انتخابات، شوراهای استانی توانمند شکل بگیرد و همگی با همدلی بتوانیم با رفع مسائل مربوط نظام دامپزشکی اقدام کنیم.

 
 
نظر شما
ادامه