کد خبر: ۳۲۷۵۲
تعداد نظرات: ۷ نظر
خبرگزاری فارس: اجرای طرح واکسیناسیون رایگان طیور در تمام روستاهای کردستان/ عمل به 100 درصد تعهدات در واکسیناسیون تب برفکی
 

مدیرکل دامپزشکی کردستان، اجرای طرح واکسیناسیون رایگان طیور با همکاری بسیج در سال «اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل» را یک حرکت بزرگ خواند که با فعالیت 500 اکیپ در 900 روستای کردستان در حال اجراست.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، «دکتر مجتبی ورمقانی» ظهر امروز در نشست خبری با حضور خبرنگاران رسانه‌های جمعی در سنندج، اظهار داشت: به عنوان مدیرکل دامپزشکی کردستان معتقد به پاسخگویی به سؤالات رسانه‌ها و خبرنگاران هستم، زیرا اعتقاد دارم دغدغه رسانه‌ها، دغدغه مردم است.

وی افزود: رسانه‌‌ها می‌توانند با کمک به دامپزشکی در انعکاس مسائل و مشکلات و نیز انتشار فعالیت‌های این دستگاه به مردم، زمینه ایجاد امنیت غذایی سالم و نیز اطمینان مردم از دستیابی به تولیدات دامی سالم را فراهم کنند.

ورمقانی در ادامه با یادآوری وجود 2.5 میلیون واحد دامی، 829 واحد نیمچه گوشتی، 13 واحد مرغ تخمگذار، 12 مزرعه مرغ مادر، یک واحد جوجه‌کشی، 680 هزار قطعه طیور روستایی و 164 هزار و 500 کلنی زنبور عسل زمینه‌هایی برای فعالیت‌های گسترده شبکه دامپزشکی در استان کردستان است.

به گفته مدیرکل دامپزشکی استان کردستان، به دنبال اجرای موفق و انجام 100 درصدی تعهدات در طرح واکسیناسیون رایگان تب برفکی در استان کردستان، اجرای واکسیناسیون رایگان طیور علیه بیماری نیوکاسل در دستور کار قرار گرفت که همزمان با کشور، در 900 روستای کردستان اجرا می‌شود.

واکسیناسیون 61 هزار رأس دام در اجرای طرح مقابله با تب برفکی

وی خاطرنشان کرد: در اجرای طرح مقابله با تب برفکی، 61 هزار رأس دام بصورت رایگان واکسینه شدند و اکنون خوشبختانه هیچ نگرانی در خصوص این بیماری در کردستان وجود ندارد.

ورمقانی خاطرنشان کرد: این طرح در حالی به صورت رایگان در استان کردستان اجرا شد که در کل کشور با دریافت هزینه از صاحب دام همراه بود و این کار با همراهی و کمک رئیس سازمان برنامه و بودجه استان کردستان انجام شد.

مدیرکل دامپزشکی کردستان اجرای واکسیناسیون رایگان طیور علیه بیماری نیوکاسل را یادآوری کرد و گفت: این طرح با حضور یک هزار و 100 نفر در قالب 455 اکیپ بسیجی و 45 اکیپ نظارتی دامپزشکی در 900 روستای استان اجرا می‌شود.

اجرای طرح واکسیناسیون رایگان طیور در تمام روستاهای کردستان

وی تصریح کرد: تمام این افراد آموزش‌های فنی و تخصصی را گذرانده‌اند و در این مرحله، واکسیناسیون طیور در نیمی از روستاهای کردستان اجرا می‌شود و تا سه ماهه آینده 100 درصد روستاها زیرپوشش این طرح قرار می‌گیرند.

ورمقانی مجموعه فعالیت‌های شبکه دامپزشکی کردستان را نیازمند اعتبار دانست و گفت: با وجود اینکه استاندار کردستان و رئیس سازمان برنامه و بودجه از دامپزشکی کردستان حمایت می‌کنند، اما انتظار می‌رود 4 میلیارد تومان اعتبار مصوب سال جاری برای دامپزشکی کردستان اختصاص پیدا کند.

مدیرکل دامپزشکی کردستان اذعان داشت: در صورتی که اعتبار مصوب امسال تخصیص پیدا کند، تحول خوبی در فعالیت‌های دامپزشکی روی می‌دهد و این موجب رضایتمندی بالا می‌رود، هرچند این رضایتمندی نسبت به قبل بیشتر شده است.

به گزارش ایسنا، وی با اشاره به اینکه ارزش سرمایه دامی کشور و تولیدات آن 110 هزار میلیارد تومان برآورد شده است، اظهار کرد: از این میزان 43 هزار میلیارد تومان سهم تولیدات سالانه و مابقی سهم ارزش دام زنده را تشکیل می‌دهد.

ورمقانی با اشاره به اینکه از میان ۱۷۰۹ عامل بیماری‌زای شناخته شده، ۸۳۲ عامل یعنی ۴۹ درصد و از میان ۱۵۶ بیماری نوپدید شناخته‌شده در انسان، ۱۱۴ مورد آن یعنی ۷۴ درصد از حیوانات به انسان منتقل می‌شوند، عنوان کرد: از جمله مهم‌ترین و خطرناک‌ترین این بیماری‌ها می‌توان به هاری، جنون گاوی،‌ سل، تب مالت، سیاه‌ زخم، آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، کیست هیداتید، لیشمانیوز، تب خونریزی‌دهنده کریمه، کنگو و تب دره ریفت اشاره کرد.

مدیر کل دامپزشکی استان کردستان عنوان کرد: این استان به دلیل وجود 3.5 میلیون واحد دامی به عنوان یکی از استان‌های مستعد دامپروری و صادر کننده دام به سایر استان‌های کشور مشغول فعالیت است.

وی ضمن اشاره به اینکه کردستان یکی از تولید کنندگان عمده ماهی قزل آلا در سطح کشور می‌باشد و در حال حاضر بیش از 200 واحد بزرگ و کوچک پرورشی در سطح استان در این راستا فعالیت می‌کنند، ذکر کرد: تعداد 130 مرکز درمانگاهی، داروخانه، آزمایشگاه، مرکز مایه کوبی، بیمارستان، مراکز پخش واکسن و دارو و ارزیاب بیمه‌ای در استان وجود دارد که در این مراکز 352 نفر دامپزشک، کارشناس، کاردان و ... مشغول به فعالیت می‌باشند.

ورمقانی در ادامه با اشاره به اینکه گوشت قرمز مصرفی استان از محل استحصال در 5 کشتارگاه سنتی، یک کشتارگاه نیمه صنعتی و یک کشتارگاه صنعتی تامین می‌شود، خاطرنشان کرد: وجود 5 کشتارگاه صنعتی طیور تا حدود زیادی توانسته است نیاز استان را در خصوص خدمات رسانی به مرغداری‌ها و تولید گوشت مرغ بهداشتی مرتفع کند.

مدیر کل دامپزشکی استان کردستان در بخشی دیگر از سخنان خود به وظایف اداره کل دامپزشکی استان اشاره و اعلام کرد: بررسی بیماری‌های دامی، شناسایی مناطق آلوده و راه سرایت و طرز انتشار بیماری‌ها، تامین بهداشت دام، پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های همه‌گیر و قرنطینه‌ای دام، کنترل بهداشتی ورود و خروج دام و فرآورده‌های خام دامی و نظارت در نقل و انتقال آنها و صدور گواهی بهداشتی دام و فرآورده‌های خام دامی که به خارج صادر می‌شود از جمله وظایف این اداره است.

وی در پایان به موانع و مشکلات این اداره اشاره و خاطرنشان کرد: سنتی بودن دامداری‌های استان، رعایت نکردن مسایل بهداشتی، قرنطینه‌ای و آشنایی نداشتن اکثر دامداران با انواع بیماری‌های دامی و چگونگی برخورد مناسب به هنگام وقوع بیماری‌ها، فرسودگی دامداری‌های سنتی که بهسازی آنها می‌تواند کمک شایانی به اعمال ضوابط قرنطینه‌ای و کنترل بیماری‌های دامی کند بخشی از مشکلات حوزه دامپزشکی استان است.

 
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Georgia
|
۲۰:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۶
0
2
مدیر کل محترم
شما کار خوبی کردید و خدمت به دامدارن استان شده است ولی چند سوال مطرح میشود
1-اگر پولی در مدیریت و برنامه ریزی استان شما برای این کار هست بایستی برای بقیه استانها هم باشد.و بودن استثناء نقص بزرگی است.
2-خوب است روشی را که به کار بردید به بقیه هم یاد دهید .
3-رسانه ای کردن موضوع هر چند از جهاتی خوب است ولی برای دامداران سایر استانها توقع ایجاد خواهد نمود که باز مشکل را بیشتر خواهد کرد.
4-حالا برنامه تان برای دفعه بعد واکسیناسیون جیست چون این بار که مجانی اقدام شده بایستی ادامه دار باشد و پولی دیگر اصلا جواب نمیدهد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۶
0
1
کار خوبی است و واقعا زرنگی مدیر کل استان را نشان می دهد
اما این کار باعث می شود توقع در دامداران ایجاد شود و باید هر ساله رایگان این کار انجام شود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۷
1
0
دامداران استان های کردستان و کرمانشاه و ایلام خیلی محروم هستند و واقعا توان پرداخت بها برای واکسیناسیون را ندارند
برای اینکار باید از مسولان استان کردستان تشکر و قدردانی کرد که
اعتبار لازم را تخصیص داده اند.
استان های دیگر هم باید با ادله محکم استانداران را مجاب کنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۷
0
0
در استان خوزستان همچنین با پیگیری مدیر کل خوزستان از مدیریت برنامه ریزی واکسیناسیون تب برفکی رایگان انجام شد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۷
0
1
اینکار با سیاست واردات واکسن تب برفکی هماهنگی ندارد و دامداران همچنان انتظار دریافت واکسن بصورت رایگان دارند که هزینه بالای برای سازمان دارد و دریافت اعتبار توسط چند استان معدود ، نشانده موفقیت در این زمینه نیست. بالاخره تکلیف را روشن کند اگه قرار بها دار بشه این امر باید سراسری باشد
ناشناس
|
United States of America
|
۱۸:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۸
1
0
درود بر مدير كل و معاون محترم فني و مسيول اداره مبارزه با بيماريهاي اداره كل دامپزشكي استان كردستان اميدواريم استانهاي همجوار ........ هم ياد بگيرند و بجاي انجام كارهاي حاشيه اي به كار اصلي خود بپردازند فعلا مدير كل ما سرگرم مبارزه با مدير كل قبلي است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۹
1
0
مدیر کل دامپزشکی کردستان بسرعت بر کارها مسلط شده
واقعا با توجه به تجربه کمش هیچ کس انتظار نداشت اینگونه کارها در دامپزشکی کردستان جلو برود بطوری که موجبات تعجب همگان شود
نظر شما
ادامه