کد خبر: ۳۲۷۹۴
 

مدیر کل دامپزشکی آذربایجان شرقی بر ضرورت بیمه مرغداری ها با توجه به برودت هوا و احتمال تضعیف سیستم ایمنی طیور تاکید کرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی آذربایجان شرقی، «دکتر امیر حسین بهداد» مدیر کل دامپزشکی استان آذربایجان شرقی در مصاحبه با خبرنگار واحد مرکزی خبر صدا و سیمای استان آذربایجان شرقی گفت: یکی از عوامل تضعیف کننده سیستم ایمنی طیور پرورشی استرس سرمایی است که می تواند طیور پرورشی را در معرض عوامل ویروسی و باکتریایی بیماری زای تنفسی قرار دهد.

وی یادآور شد: با توجه به مهاجرت پرندگان آزاد پرواز در فصل سرما، عوامل بیماری زا که عمدتا ویروسی می باشند، می توانند در اثر عدم رعایت شرایط قرنطینه ای و بهداشتی، به واحد های پرورشی طیور صنعتی و طیور بومی روستایی منتقل شوند .

وی با اشاره به اینکه در صورت تلف شدن طیور پرورشی و بومی مرغداران و روستائیان در اولین اقدام موارد تلفات را باید به اداره کل دامپزشکی استان اطلاع دهند افزود: عدم اطلاع به موقع موارد بیماری موجب گسترش و پراکنده شدن عوامل بیماری زا در بین جمعیت طیور پرورشی مرغداران شده و همچنین ممکن است دیگر مرغداری ها را نیز دچار بیماری نماید، لذا از مرغداران درخواست می شود جهت جلوگیری از شیوع و انتقال هرگونه عوامل بیماری زا، ضمن رعایت دستورالعمل های بهداشتی دامپزشکی در زمینه موارد قرنطینه ای، حتما حوضچه های ضدعفونی در مبادی ورودی به سالن های مرغداری را با مواد ضدعفونی کننده پر نموده و تردد افراد، تجهیزات و مواد غذایی مورد استفاده را کنترل نموده و سالن های مرغداری را به صورت مداوم در بین و طول دوره های پرورشی شستشو و ضدعفونی نمایند تا از میزان اجرام بیماری زا در محیط کاسته شده و ضمن کنترل این عوامل، بتوانند دوره های پرورشی را به سلامتی طی نمایند.

دکتر بهداد یادآور شد: ممانعت از دسترسی پرندگان آزاد پرواز به خوراک طیور پرورشی، یکی از عمده راه های جلوگیری از انتقال عوامل بیماری زای حاد تنفسی به طیور پرورشی است.

وی همچنین استفاده از دان آماده انبار شده در سیلو های بسته، انتقال بهداشتی دان از سیلو ها به داخل سالن ها و نصب توری بر روی پنجره های سالن ها را از جمله تمهیداتی دانست که دان مورد استفاده طیور را از دسترس حشرات، جوندگان و پرندگان آزاد پرواز، دور نگه داشته و باعث تامین بهداشت دان و نهاده های تغذیه ای در طول دوره پرورش می شود .

مدیر کل دامپزشکی استان گفت: در صورت بروز بیماری های تنفسی در گله های طیور پرورشی و در طیور بومی روستایی، مراتب باید بلافاصله با شماره تلفن 1512 به ادارات دامپزشکی شهرستان ها، اطلاع داده شود تا با بررسی به موقع، از گسترش احتمالی بیماری ها و ایجاد خسارت های بیشتر جلوگیری بعمل آید .

وی در پایان افزود: با عمل به توصیه های بهداشتی سازمان دامپزشکی کشور، در سالیان گذشته، مرغداران استان توانسته اند موفقیت های بزرگی در کنترل و پیشگیری از بروز بیماری ها بدست آورند و آسیب های اقتصادی ناشی از آن را به حداقل ممکن برسانند، لذا لازم است امسال نیز مرغداران حتما به توصیه ها و اخطار های بهداشتی دامپزشکی کاملا توجه نمایند تا از بروز بیماری ها در واحد های پرورشی جلوگیری به عمل آید .
 
 
نظر شما
ادامه