کد خبر: ۳۲۷۹۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
 

داستان یک تلاش

دکتر حامد گنجعلی

رئیس نظام دامپزشکی استان سیستان و بلوچستان و رئیس اداره دامپزشکی شهرستان زابل

 

طرح ملی واکسیناسیون نیوکاسل طیور بومی الگویی برای کارمشارکتی جهت کمک به تولید ملی است.

در زمانی که دستورالعمل اجرای طرح ملی واکسیناسیون طیور بومی توسط سازمان دامپزشکی کشور و نتیجتاً اداره کل دامپزشکی استان ابلاغ گردید و معین شد که در نتیجه تلاش همکارانمان این استان نیز جزو استان های محدود این طرح قرار گرفته، بلافاصله جلسات متعددی را با حضور نمایندگان فرمانداری، جهاد کشاورزی، سپاه شهرستان های زابل، هامون و نیمروز برگزار کردیم.

در این جلسات فنی مقرر گردید تا اسامی روستاهای هر شهرستان بر اساس الویت جمعیت طیور بومی توسط مدیریت جهادکشاورزی هر منطقه به فرمانداری ها اعلام گردد و پس از تایید آنها جهت معرفی بسیجیان حاضر در این طرح به اداره دامپزشکی زابل معرفی گردند. این کار کمتر از ۲۴ ساعت انجام پذیرفت.

تمام توان فنی بکار گرفته شد تا اجرای مرحله اول این طرح با کمترین ضریب خطایی صورت بپذیرد. برای انجام چنین طرح عظیمی که تقریباً در ۵۵ روستای شهرستانهای زابل، هامون و نیمروز صورت می گرفت، بیش از ۱۱۰ نفر بسیجی با برگزاری کلاس های مستمر آموزش دیدند و برای هر گروه، کارشناسی از اداره دامپزشکی زابل تعیین گردید. در این طرح که با همکاری بسیج سازندگی این سه شهرستان بمدت دو روز انجام پذیرفت، در حدود ۶۰ هزار قطعه طیور بومی بر علیه بیماری نیوکاسل واکسینه گردیدند.

سردار محمدرضا نقدی، رییس محترم سازمان بسیج مستضعفین کشور در مراسم افتتاح این طرح بیان نمودند: رهبر معظم انقلاب فرمودند مردم فقط برای راهپیمایی و حضور در پای صندوق های رای نیستند و همه جا باید از ظرفیت مردم استفاده نمود، بر همین اساس این طرح نیز مدل مردمی است، طرحی است مشارکتی، زیرا از روش های دیوان سالاری که اکنون انجام می شود نمی توان در اینگونه طرح ها استفاده نمود. همچنین بر اساس گفته رئیس سازمان دامپزشکی کشور، طرح ملی واکسیناسیون طیور بزرگترین رخداد بهداشتی دنیا در سال اخیر نامیده شده که اجرای این طرح در همه بخش های تولید و پیشگیری از بیماریهای طیور صنعتی، محلی و خانگی مفید می باشد.

لذا بنده به عنوان یکی از افرادی که در این چند روزه از نزدیک با تلاش صادقانه و اخلاص بسیجی گونه همه عزیزان اعم از امامان جمعه، فرمانداران و نمایندگان فرمانداری، مدیریت های جهاد کشاورزی و فرماندهان سپاه سه شهرستان زابل، هامون و نیمروز برخورد داشته ام، از همه آنان تشکر و تقدیر می کنم و به نوبه خودم به همه بسیجیانی که در کنار همکاران ما در این روزهای سرد بدون هیچ چشمداشتی در راستای اقتصاد مقاومتی و اقتصاد خانوارهای روستایی تلاش نمودند، دست مریزاد می گویم. بی شک هر جا و هر زمان که بسیج و مشارکت مردمی در کنار ما بوده، در راستای بهداشت و سلامت جامعه موفق تر بوده ایم.

امید است با عنایت به موفقیت این طرح و ابراز رضایت و تمایل مردم، در مراحل بعدی این طرح بتوانیم روستاهای بیشتری را تحت پوشش قرار دهیم. بیماری نیوکاسل یک بیماری ویروسی واگیردار مهم و خطرناک طیور می باشد که در مدت زمان کوتاه می تواند خسارت زیادی به مرغداری ها و روستاییان وارد نماید، لذا به لحاظ بهداشتی و اقتصادی از اهمیت ویژه ای در صنعت طیور برخوردار بوده و واکسیناسیون طیور در کنار رعایت اصول امنیت زیستی برای ایمن ماندن از گزند این بیماری اجتناب ناپذیر است.

 

منبع: اسنا

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۰
0
3
یوقت از کارکنان دامپزشکی تشکر و قدردانی نکنی اقای دکتر گنجعلی یه عده ناراحت میشن.
هاشم زاده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۲
0
2
طرح خوبی بود ولی کاش افرادی که بقیه نیروها رو آموزش داده بودند فقط و فقط یک بار در طول عمرشان تجربه مایه کوبی با واکسن آشامیدنی برای طیور رو می داشتند تا مردم اینقدر با بنده تماس نمی گرفتند .
نظر شما
ادامه