کد خبر: ۳۲۸۰۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
 

مدیر کل دامپزشکی خراسان‌جنوبی گفت: آبله گوسفند و بز مي‌تواند باعث محدود شدن تجارت و جلوگيري از توسعه صنعت دامپروري شود و همچنين باعث جلوگيري از واردات نژادهاي جديد شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «دکتر علیرضا رفیعی‌پور» با اشاره به بیماری آبله گوسفند و بز، اظهار کرد: آبله گوسفند و بز بيماري‌هاي ويروسي بسيار واگيردار در نشخواركنندگان كوچك است.

وی ادامه داد: اين بيماري‌ها ممكن است در نژادهاي بومي در مناطق اندميك ملايم باشند، اما در حيوانات تازه وارد اغلب كشنده است.

مدیر کل دامپزشکی خراسان‌جنوبی بیان کرد: نشانه این بیماری به وجود آمدن تاول و ضایعاتی در روی پوست قسمت‌‌هایی از بدن است که پشم ندارد.

رفیعی‌پور یادآور شد: این تاول‌ها ممکن است در دهان نیز دیده شده و باعث ترشح زیاد بزاق شوند، همچنین ممکن است در تاول‌ها میکروب‌های دیگری نیز وارد شوند که سبب بالا رفتن درجه حرارت بدن گوسفند می‌شود.

وی، مرگ و میر در اثر آبله را به دلیل حمله همین میکروب‌ها دانست و تصریح کرد: درحالت‌های شدیدتر این بیماری یک هفته بعد از به وجود آمدن نشانه‌ها، دام تلف می‌شود.

مدیر کل دامپزشکی خراسان‌جنوبی عنوان کرد: این بیماری به سرعت در اثر تماس بین دام‌ها پخش می‌شود، همچنین از راه تنفس و خراش‌های پوستی نیز منتقل می‌شود.

رفیعی‌پور با بیان اینکه بهبود ضايعات پوستي به آهستگي انجام می‌گیرد، گفت: زيان‌هاي اقتصادي ناشي از بيماري در اثر كاهش توليد شير، آسيب به كيفيت پوست و پشم و ديگر توليدات، سقط، كاهش وزن، حساس شدن دام به عفونت‌هاي تنفسي و هجوم حشرات و تلفات می‌شود.

وی با اشاره به راه پیشگیری از این بیماری، افزود: بروز و گسترش این بیماری باعث زیان‌های اقتصادی فراوانی برای دامداران خواهد شد.

مدیر کل دامپزشکی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه شرایط جغرافیایی کشور و استان همچنین زندگی سنتی عشایر جلوی ریشه‌کنی این بیماری را می‌گیرد، یادآور شد: تنها راه پیشگیری از بیماری آبله گوسفند واکسیناسیون به موقع دام‌ها است.

رفیعی‌پور خاطرنشان کرد: گسترش آبله بزی در گوسفندان بسیار خطرناک است و سبب تلفات نیمی از گوسفندان خواهد شد .
 
 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۰
0
0
آبله بزی در گوسفند؟؟؟؟؟!!!!!
مگر ویروس آبله بزی در گوسفند ایجاد بیماری می کند؟؟!!
در کدام مطالعه میزان مرگ و میر ویروس آبله بزی در گوسفند سنجیده شده است؟
نظر شما
ادامه