کد خبر: ۳۲۸۵۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
 

جلسه پرسش و پاسخ با «دکتر علی حسینی»، مسئول کمیته مبارزه با دوپینگ فدراسیون سوارکاری 

لطفاً در خصوص مقایسه وضعیت دوپینگ در مسابقات مختلف سوارکاری و اسبدوانی در گذشته و حال توضیح دهید.

در گذشته آزمایشات دوپینگ تنها مختص اسبدوانی و مسابقات پرش قهرمانی کشور بود، حال آنکه هم اکنون در تمامی مسابقات مانند اسبدوانی، پرش، درساژ، استقامت، زیبایی و… نمونه گیری انجام می شود، بنابراین تعداد نمونه ها افزایش چشمگیری داشته است. همچنین ظروف نمونه گیری از معتبر ترین تولید کنندگان خارجی تهیه میشود که دارای استاندارد جهانی هستند و احتمال نشت و یا تقلب و جابجایی نمونه را به صفر می رساند.

عقد قرارداد با آزمایشگاه ردیابی داروهای غیر مجاز در فرانسه اقدام بزرگ دیگری است که حدود یک سال و نیم پیش رخ داد و اگر چه بار مالی سنگینی برای فدراسیون داشت، ولی نگرانی اسبداران، سوارکاران، برگزار کنندگان و مسولین را به حس اطمینان تبدیل نموده است. هزینه انجام آزمایشات، ظروف نمونه گیری، پرداخت هزینه های پرسنل، پست دی اچ ال و… سالانه بالغ بر دو میلیارد تومان بوده است.

همکاری با دکتران دامپزشک نمونه گیر خوشنام و بی غرض، یکی دیگر از ابزارهای کمیته برای رفع بدبینی و ایجاد اطمینان به فرآیند مبارزه با دوپینگ بوده است.

در گذشته نمونه ها با هزینه بسیار کمتر و زمانی کوتاهتر به آزمایشگاه امارات فرستاده می شد. چرا فدراسیون یک سال و نیم گذشته نمونه ای به این آزمایشگاه ارسال نکرده است؟

آزمایشگاه امارات چندین ویژگی داشت: 1- نزدیک بود و نمونه ها یک روزه به آزمایشگاه می رسید. 2- نتایج را سریع اعلام می کرد. 3- هزینه پست و انجام آزمایش بسیار کمتر از فرانسه بود.

اما مشکلات بزرگی وجود داشت که سه ویژگی بالا را بی اهمیت می نمود: نخست آنکه مورد تایید مجامع بین المللی مانند FEI (فدراسیون جهانی سوارکاری) یا IFHA (فدراسیون جهانی اسبدوانی) نبود: در دنیا پنج آزمایشگاه مورد تایید مجامع فوق وجود دارد که در کشورهای فرانسه، هنگ کنگ، انگلستان، استرالیا و آمریکا قرار دارند.

دیگر آنکه بسیاری مواقع که نمونه A اسبی مثبت بود و آزمایش روی نمونه دوم درخواست می شد، پاسخ نمونه B منفی یا نسبت به نمونه اول متفاوت گزارش می شد؛ گاهی نیز کمیته برای بررسی دقت آزمایشگاه، به اسبی دارو تزریق و نمونه اسب را به آزمایشگاه می فرستاد که هر از چند گاهی نتیجه مورد انتظار به دست نمی آمد؛ این موضوع بدین معنا بود که آزمایشگاه دقت کافی را ندارد. همچنین پس از مدتی همکاری با آزمایشگاه فرانسه، آمار دوپینگ بیشتری نسبت به گذشته بدست آمد که به این ترتیب فهمیدیم آزمایشگاه قبلی هم نتیجه مثبت کاذب و هم منفی کاذب داشته است.

مجموع عوامل بالا باعث شد فدراسیون به این نتیجه برسد باید با تحمل فشار مالی بیشتر، به دنبال پاسخ های صحیح و قابل اتکا (همان چیزی که روح فرایند مبارزه با دوپینگ است) باشد.

در پایان اگر مطلبی دارید بفرمایید.

کمیته مبارزه با دوپینگ با اعتقاد کامل به وظایف خود، همواره به انتقاد صاحب نظران پاک نیت، به شکل نردبان پیشرفت می نگرد.

منبع: 1 ورزش
 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۴
0
0
زنده باد دكتر حسينى عزيز
نظر شما
ادامه