کد خبر: ۳۲۸۷۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
 

دو اظهار نظر متفاوت از سوی «دکتر ناصر نبی‌پور» رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار تهران که در گفتگو با خبرگزاری های مهر و آنا ابراز شده است، جالب توجه است.

1- گفتگو با خبرگزاری مهر

مردم از مصرف مرغ و تخم مرغ نیم پز خودداری کنند

مردم از مصرف مرغ و تخم مرغ نیم پز خودداری و این محصولات را به صورت کاملا پخته مصرف کنند.

رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار تهران با بیان اینکه صادرات مرغ و تخم مرغ متوقف شده است، گفت: مردم از مصرف مرغ و تخم مرغ نیم پز خودداری و این محصولات را به صورت کاملاً پخته مصرف کنند.

«دکتر ناصر نبی‌پور» در گفتگو با مهر با بیان اینکه در پی شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در کشور صادرات مرغ و تخم مرغ عملا متوقف شده است، اظهار داشت: حدود ۸ روز قبل صادرات تخم مرغ به عراق و از پنج شنبه گذشته صادرات این محصول به افغانستان متوقف شده است.

وی با اشاره به اینکه فعلا استان‌های تهران و البرز با این بیماری درگیر هستند، افزود: واحدهایی که در شعاع ۳ تا ۵ کیلومتری یک واحد آلوده قرار دارند، باید همراه با این واحد معدوم شوند به همین دلیل میزان خسارات وارده بالا می‌رود.

رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار در بخش دیگری از سخنان خود، به کمبود امکانات دامپزشکی برای معدوم سازی واحدهای آلوده خبر داد و گفت: با وجود اینکه دامپزشکی تلاش زیادی برای معدوم و پاک‌سازی محیط‌های آلوده می‌کند اما متاسفانه بودجه کافی برای انجام این کار را در اختیار ندارد و در این زمینه با مشکل مواجه است.

نبی‌پور ادامه داد: جدا از پرداخت غرامت به مرغداران، دامپزشکی در زمینه تامین اعتبار برای معدوم سازی واحدهای آلوده نیز با مشکل مواجه است. به گفته وی برخی از مرغداران غرامت سال گذشته خود را هنوز دریافت نکرده‌اند.

رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران درباره احتمال انتقال آنفلوانزای پرندگان به انسان نیز اظهارداشت: تاکنون موردی از آلودگی انسان به تیپ جدید آنفلوانزای پرندگان (H ۵N ۸) گزارش نشده است.

نبی‌پور با تاکید بر اینکه سازمان دامپزشکی اجازه نمی‌دهد مرغ و تخم‌مرغ‌های آلوده وارد چرخه مصرفی مردم شود، افزود: وارد شدن محصولات آلوده به چرخه غذایی مردم امکان‌پذیر نیست مگر اینکه کسانی به‌صورت قاچاقی و غیرمجاز این کار را انجام دهند.

وی با بیان اینکه ویروس مذکور در دمای ۷۰ درجه سانتیگراد از بین می‌رود، به مردم توصیه کرد: از مصرف مرغ و تخم مرغ نیم پز خودداری و این محصولات را به صورت کاملا پخته مصرف کنند.

رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران با اشاره به اینکه احتمال شیوع این بیماری در اردک‌سانان بیشتر است و این پرندگان در معرض خطر هستند، گفت: روستائیان و کسانی که در نزدیکی چنین پرندگانی هستند، باید بسیار مراقب باشند.

نبی‌پور میانگین قیمت هرکیلوگرم تخم مرغ را درب مرغداری درحال حاضر حدود ۴۰۰۰ تومان عنوان کرد و افزود: نرخ این محصول نسبت به چند روز گذشته حدود ۲۰۰ تومان بالا رفته است.

 

2- گفتگو با خبرگزاری آنا

مگر کسی مرغ و تخم‌مرغ را خام و نپخته مصرف می‌کند؟!

«دکتر ناصرنبی‌پور» در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی آنا با بیان اینکه این نوع ویروس گزارش شده مشکلی برای انسان ندارد، گفت: سازمان دامپزشکی نظارت کامل بر بهداشت مرغ و تخم‌مرغ دارد و با وجود اینکه این ویروس خطی برای سلامت انسان نداشت اما با این حال مرغ‌های آلوده کاملا معدوم شدند.

وی تصریح کرد: این ویروس در چند گله مشاهده شد که به سرعت نیز از سوی سازمان دامپزشکی تحت کنترل درآمد.

نبی‌پور ادامه داد: شایعه شده برای جلوگیری از ابتلا به آنفولانزای پرندگان تخم‌مرغ به صورت خام مصرف نشود، اما مگر کسی مرغ و تخم‌مرغ را خام و نپخته مصرف می‌کند؟

وی درباره تاثیر خبرهای چند روز اخیر مبنی بر احتمال آلودگی مرغ و تخم‌مرغ‌های بازار بر میزان عرضه و تقاضا تاکید کرد: این خبرها تاثیر چندانی بر میزان تقاضا نداشت چرا که چنین خبرهایی برای بار نخست نیست که مطرح می‌شود و مردم نیز به حد لازم درباره سلامت مواد غذایی آگاهی دارند. از سوی دیگر این نوع از ویروس آنفولانزای پرندگان اصلا در انسان گزارش نشده است.

رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغداران مرغ تخم‌گذار تهران خاطر نشان کرد: اما با شیوع این ویروس تعدادی از مرغ‌ها معدوم شدند و تعدادی دیگر نیز به کشتارگاه‌ها فرستاده شدند که این امر می‌تواند میزان موجب کاهش عرضه تخم‌مرغ شود و در زمان کاهش عرضه هم قیمت محصول بالا می‌رود.

 
 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مصطفی قلاوند
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۵
0
0
برای کیس های H5N1 سازمان WHO رسما اعلام کرده است که در تخم مرغ های، مرغ های آلوده دیده شده و باید کاملا پخته باشد.
در کیس های H5N8 سازمان OIE هم اعلام کرده نتوانستند انتقال بیماری از طریق محصولات طیور (گوشت و تخم مرغ) به انسان را ثابت کنند ولی گزارشی که دادند در آن گفته شده که بهتراست تخم مرغ و مرغ را کاملا بپزید.
http://www.oie.int/for-the-media/press-releases/detail/article/questions-and-answers-on-high-pathogenic-h5n8-avian-influenza-strain-update-27112014/

برای پختن فقط یک تخم مرغ به 5 روش قابل پخت است
Pan side / Baste / Poach / Boil / Scramble
هر روش با توجه به زمان و نحوه پخت میتونه تخم مرغ رو نیم پز یا کاملا پخته درست کنیم.
نظر شما
ادامه