کد خبر: ۳۲۸۸۲
 

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی شبکه دامپزشکی شهرستان سربیشه، «سید حمید محمدی» سرپرست شبکه اعم فعالیت های پرسنل زحمت کش دامپزشکی سربیشه را اینطور بیان کرد: در آغازین ساعات روز، هنگامی که هیچ اداره ای کار خود را آغاز نکرده است.


بازرس گوشت شبکه دامپزشکی بالای سر دامها در کشتارگاه حضور می یابد. ضمن بازرسی از دام ها و لاشه های آنها، لاشه های سالم را ممهور کرده و لاشه های بیمار را در چاه دفن لاشه کشتارگاه معدوم می کند.با پایان فعالیت بازرس کشتارگاه که همزمان با آغاز کار سایر ادارات است، وظیفه اداره دامپزشکی در قبال بازرسی و سلامت گوشت در کشتارگاه به پایان رسیده است. رئیس شبکه دامپزشکی سربیشه می گوید: آنچه که لازم است مردم رعایت کنند خرید گوشت مهر خورده دامپزشکی و نگهداری شده در مدت 24 الی 48 ساعت در دمای 4 درجه برای جلوگیری ازبیماری هایی همچون تب کنگو ، تب مالت که جزء بیماری های مشترک بین انسان و دام می باشد.

و اما واکسیناسون ...... کاری که اسماً بسیار ساده و در عمل بسیار سختاست.









پس از هماهنگی با دامدار  پوشیدن لباس کار، چکمه، کلاه و ماسک به روستای از پیش هماهنگ شده اعزام می شوند.وارد روستا و محل دامداری شده و بعد از مشخص کردن محل جمع آوری دام کار واکسیناسیون در شرایط سخت و بد آب و هوایی آغاز می شود. معمولا زمانی کار واکسیناسیون پایان می یابد که 3 الی 4 ساعت از ظهر گذشته باشد .


همکاران واکسیناتور که بعد از یک روز سخت کاری به اداره باز می گردند ،عملیات آن روز را در دفتر واکسیناسون، سیستم
GISثبت می کنند. که همزمان در شبکه دامپزشکی سربیشه همکاران در واحد های مختلف مشغول به کار هستند.

واحد دارودرمان جوابگوی ارباب رجوع که بیشتر برای کار درمانی مراجعه میکنند و درخواست معاینه دام را دارند. معاینه انجام و نسخه پیچیده می شود. همچنین جراحی نیز انجام می پذیرد.





همچنین عملیات تست سل و بروسلوز یکی دیگر از کارهای روزانه کارشناسان شبکه دامپزشکی می باشد.





واحد آموزش و روابطعمومی  همزمان به روستاهای هدف مراجعه می کند و برای دامداران کلاس آموزشی ترویجی برگزار می کند.





در این کلاس های راههای شناخت بیماری پیشگیری و درمان به دامدار آموزش داده می شود. مهمترین بیماری هایی که آموزش داده می شود بیماری مشترک بین انسان و دام منجمله بیماری بروسلوز ، تب کنگو ، شاربن ، هاری و بیماری های مسری از جمله تب برفکی می باشد.

واحد طیور پاسخگوی مراجعه کنندگان در حوزه مرغداری، مجوز، وتخلیه پروانه تاسیس و بهره برداری است.به مرغداری ها مراجعه شده از امکانات آن بازدید همچنین پایش بیماری آنفولانزا نیز انجام می گیرد.

 

 
 

 







 

واحدآزمایشگاه اقدام به آزمایش نمونه های گرفته شده اعم از خون و .... می کند. همچنین کشت آنتی بیوگرام ، آزمایش بروسلوز ، لام خون محیطی جهت تشخیص انگل از قبیل بابزیوز و تیلریوز انجام می گیرد و در آینده ای نزدیک آزمایشات سرولوژی استان در آزمایشگاه شبکه سربیشه انجام خواهد گرفت.

 

 
 

 





 

 

واحد نظارت

این واحد که کارش را قبل از شروع ساعت اداری شروع کرده بعد از اتمام نظارت بر کشتارگاه به سطح شهر مراجعه کرده و از مراکز تولید و عرضه مواد خام دامی ، رستوران ها ، داروخانه و .... بازدید بعمل می آورد. موارد تخلف را ضبط و معدوم و مراجعه به مراجع ارجاع می دهند.

در پایان محمدی از زحمات و تلاش همکاران زحمت کش دامپزشکی سربیشه تقدیر و تشکر کرد.



 

نظر شما
ادامه