کد خبر: ۳۲۸۸۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
 آیت الله جوادی آملی در دیدار دکتر علیرضا مرندی رئيس فرهنگستان علوم پزشکی کشور
 

حضرت آیت الله جوادی آملی در دیدار دکتر علیرضا مرندی رئيس فرهنگستان علوم پزشکی کشور و هیئت همراه در محل بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با بیان اینکه سلامت معنوي, نیاز اساسي انسان و جامعه ماست، بیان داشتند: دين به ما دستور داد اگر كسي خودش را بشناسد خدا و جهان را مي‌شناسد، ما اگر خود را بشناسيم که يك بدني داريم و يك روحي و اين روح آن‌قدر قدرت دارد كه تنها دشمن بشر كه مرگ است را از پا در مي‌آورد و مرگ را مي‌ميراند و خودش زنده است آن وقت خيلي چيزها براي ما روشن مي‌شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از خبرگزاری «حوزه»، معظم له ادامه دادند: انبيا آمدند اين دو نكته را به ما بفهمانند كه انسان تنها اين بدن خاكي و جسم نيست يك جان ملكوتي دارد كه ابدي است; دوم اينكه تنها دشمن انسان در جهان، مرگ است اگر ما از مار و عقرب مي‌ترسيم و از سرطان هراسناكيم براي اينكه مي‌ترسيم بميريم، اما انبيا آمدند به ما گفتند شما بر اين مرگ مسلّطيد انسان مرگ را مي‌ميراند نه بميرد، اين حرف زير اين آسمان مخصوص انبياست.

حضرت آیت الله جوادی آملی با بیان اینکه نباید بشر را در محدوده تن خلاصه کنیم، اظهار داشتند: همايش های برگزار شده در سالهای اخیر که به تشخيص بيماري‌هاي مشترك انسان و دام پرداخته، هر چندلازم است، اما آن براي همين محدوده تن لازم است. اینکه تمام دروازه‌ها را ببندید و فقط فتوا را از آزمايشگاه ها بگيرید اين ستم به فنّ شريف طب است، اين انسان را حيوان تلقّي كردن است و اين كار روا نيست.

ایشان در ادامه بیان داشتند: وقتي در سوره احزاب مي‌بينيد خداي سبحان مي‌فرمايد كسي كه به نامحرم طمع مي‌كند، او مريض است، اين را ديگر از آزمايشگاه ها نمی توان جواب گرفت، اینکه كسي مي‌بينيد مشكلي در كشور پيش مي‌آيد با اینکه می داند مشکل داخل كشور را خودمان بايد حل كنيم، فوراً با رسانه های بیگانه تماس مي‌گيرد قرآن اين را مرض مي‌داند، این امراض را آزمايشگاه ها جواب نمي‌دهد، ما چون خودمان را نشناختيم انسان را در همين تن خلاصه كرديم؛ به ما فرمودند اگر خودتان را بشناسيد مي‌بينيد بالاتر از آسمان و زمين هستيد چون روزي بساط اينها نبود و برچيده مي‌شود و شما هستيد كه هستيد. لذا من پيشنهادم این است كه به خاطر مشتركات فراواني که با ملائكه داريم يك همايش مشترك بين انسان و فرشته داشته باشيد حرف‌هاي فراوان براي گفتن هست.

علم دامپزشكي هم محترم است و ضرورت هم دارد و علم است، آن هم علم توحيدي و ديني

ایشان ادامه دادند: علم دامپزشكي هم محترم است و ضرورت هم دارد و علم است، آن هم علم توحيدي و ديني؛ اما انسان چيست؟ راهش چيست؟ اين خيلي با آن فرق مي‌كند آن وقت ضمن اينكه از آزمايشگاه ها فتوا مي‌گيريم آن اساس را هم از جاي ديگر تأمين مي‌كنيم كه انسان چيست و ابديت او چيست؟ و اين دانشجو وقتي بخواهد به دانشكده پزشكي راه پيدا كند موحّدانه بار مي‌آيد. وقتي موحد بار آمده ديگر طب را با دامپزشكي خلط نمي‌كند.

ایشان سپس در تبیین علم دینی اظهار داشتند: سال‌هاست كه سخن از علم ديني به ميان مي‌آيد كه علم دانشگاه‌ها بايد ديني باشد اينها خيال مي‌كردند كه ما بايد نمازخانه داشته باشيم، اسلامی کردن دانش که سفارشي نيست، يك بحث عميقي در علماي اصول هست كه تمايز علوم به چيست؟ بخش مهم علما مي‌گويند تمايز علوم به تمايز موضوعات است علم اگر موضوعش فعل انسان باشد اين مي‌تواند ديني یا غير دینی باشد مثل اقتصاد و كشاورزي و دامداري ، اما اگر علمي است كه موضوعش فقط كار خداست يا كار پيغمبر و امام, اين علم ديني است، شكّي در آن نيست دانشگاه دارد بحث مي‌كند كه خدا چه كارهايي كرده از زمين‌شناسي و فيزيك گرفته تا رياضي و شيمي اينها همه كار خداست، جز خدا كسي بدن را خلق نكرده، جز خدا كسي درد و درمان خلق نكرده، لذا فرض ندارد كه ما دانش غير ديني داشته باشيم. اين بايد زنده شود دانشگاه ما غرق توحيد است منتها نمي‌دانند.

حضرت آیت الله جوادی آملی در پایان مباحث خود با بیان اینکه سلامت را هم باید از خانواده داشته باشيم هم از مكتب اجتماعي، بیان داشتند: قرآن كريم وقتي درباره يحيي و عيسي(ع) مي‌فرمايد سلام بر شما كه روزي كه به دنيا آمده سالم به دنيا آمده و روزي هم كه مي‌ميرید سالماً مي‌ميرید، این روز مرگ سالم بود يعني چه؟ مراد از سالم بودن اینجا، سالمت دل است، سلامت قلب است، سلامت روح است اين مي‌شود سلامت كه انسان نه بيراهه برود نه راه كسي را ببندد، لذا انسان اول بايد خودش را بشناسد وقتي خودش را شناخت خدا و جهان را بشناسد و در این صورت علم شريف طب را حرمت مي‌نهد، خودش طبيب مي‌شود.
 
 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
دکتر سلطانی منش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
0
1
خود ایشان میفرمایند جسم متعلق به این دنیاست پس تابع قوانین همین دنیاست. روح انسان هم که میفرمایند وجه تمایز ما با حیوانات است در حوزه ی علم طب نیست. پس واحد بودن علم طب بین انسان و حیوان نمیتواند به بخش روحانی و ملکوتی انسان خدشه وارد نماید و مربوط به جسم و جسد است . حرمت انسان با این واقعیت که اساس بیماری های جسمی اش با بیماری های جسمی حیوانات یکسان بوده و درمان آن هم یکسان است خدشه دار نخواهد شد
نظر شما
ادامه