کد خبر: ۳۲۸۹۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
 
رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه تاکنون آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در انسان دیده نشده است، توصیه‌هایی را خطاب به مردم برای جلوگیری از ابتلا به این ویروس ارائه کرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «دکتر محمدمهدی گویا» در واکنش به برخی اخبار مبنی بر مشاهده آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در چند مرغداری و وضعیت این بیماری در کشور، گفت: این ویروسی که شناسایی شده، ویروس آنفلوآنزای پرندگانی است که عمدتا پرنده‌ها را مبتلا کرده و انسان را مبتلا نمی‌کند.

وی با بیان اینکه البته نمی‌توانیم در این باره قسم بخوریم، ادامه داد: چرا که ویروس آنفلوآنزا یک ویروس زرنگ و باهوش است و به سرعت خودش را تغییر می‌دهد؛ به طوریکه ممکن است در آینده همین ویروس که اکنون در بین پرندگان دیده می‌شود، در انسان هم ایجاد بیماری کند. هر چند که تاکنون ندیده‌ایم که منجر به ایجاد بیماری در انسان شود.

گویا با تاکید بر لزوم مراقبت مردم برای عدم ابتلا به آنفلوآنزا فوق حاد پرندگان، افزود: توصیه‌ ما به مردم این است که اولا از تماس با پرندگان وحشی خودداری کرده و در عین حال به توصیه‌های سازمان حفاظت از محیط زیست و سازمان دامپزشکی توجه کنند.

وی در ادامه توصیه‌های خود برای پیشگیری از بتلا به آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، گفت: مردم توجه کنند که پرندگان وحشی را به هیچ عنوان شکار نکنند. در عین حال باید توجه کرد که ممکن است این پرندگان در آبگیرها و تالاب‌ها برای مدتی اتراق کنند و عفونت‌شان به سایرپرندگان و حتی پرندگان اهلی نیز منتقل شود.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت تاکید کرد: در عین حال اگر مردم با لاشه تلف شده‌ پرنده‌ای مواجه شدند، بدون اینکه به آن دست بزنند، به مسوولان سازمان دامپزشکی اطلاع دهند تا آن پرنده را مورد بررسی قرار داده و اطمینان داشته باشند که این پرنده به آنفلوآنزای پرندگان مبتلا نیست.

گویا در عین حال گفت: همچنین والدین به فرزندانشان توصیه کنند که از بازی کردن با پرندگان خودداری کنند و تا حد امکان و بویژه در مناطق روستایی و مناطقی که احتمال وجود این بیماری بیشتر است، مانند حاشیه دریاچه‌ها، تالاب‌ها و آبگیرها، پرنده‌های‌شان را در قفس قرار دهند.

وی تاکید کرد: البته تاکنون در انسان موردی از این نوع آنفلوآنزا دیده نشده، اما هشت یا 9 مرغداری گرفتار این ویروس شده‌اند که اطلاعات دقیق آن را سازمان دامپزشکی باید ارائه دهد.
 
 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Hong Kong
|
۱۰:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
0
0
ویروس زرنگ و باهوش!!!!
نظر شما
ادامه