کد خبر: ۳۲۹۰۲
 

کار دامپزشکان و بازرسان بهداشتی مصداق امر به معروف و نهی از منکر است.

مرکز مجازی ترویج دامپزشکی (مِتُد) در راستای ارج نهادن به فعالیت دامپزشکان و بازرسان بهداشتی، بخشی از جلد اول کتاب حماسه حسینی اثر شهید مطهری (ره) را به شرح زیر منتشر نموده است:

 (... کتابی است به نام معالم القربة فی احکام الحِسبة ... این کتاب در قرن نهم نوشته شده. حِسبه یعنی همان امر به معروف و نهی از منکر. اصطلاحی بوده که از قرن دوم هجری، امر به معروف و نهی از منکر را (حِسبه) می‌گفتند. مُحتسِب که در اشعار ما زیاد آمده یعنی آمر به معروف و ناهی از منکر ... وقتی انسان این کتاب را مطالعه می‌کند می‌بیند سراسر زندگی را امر به معروف و نهی از منکر دربرمی‌گیرد)

در بخش دیگری از این کتاب با اشاره به وظایف مُحتسِب در گذشته آمده است:

(یکی از وظایف مُحتسِب این است که وقتی دَم دُکان بقالی می‌رود و می‌بیند روی ظرف ماست باز است و مگس می‌نشیند، باید بقال را موظف کند که روی ظرف ماست خودش را بپوشاند، لباس‌های آن بقال را نگاه کند که کثیف نباشد، آن پیشبندی که می‌بندد، چند روز یک بار یا هر روز عوض کند، بشوید...)

مدیرمسئول مرکز مجازی ترویج دامپزشکی در پی انتشار این مطلب، کار دامپزشکان و بازرسان بهداشتی را مصداق عَمل خِیر و امر به معروف و نهی از منکر عنوان و خاطرنشان کرد: فعالیت دامپزشکان و بازرسان بهداشتی از امور (حِسبه) است و وقتی با نیت خالص همراه باشد، ان‌شاء‌الله در پیشگاه خدای سبحان با اجر و ثواب همراه خواهد بود.

«دکتر محمد لطفی‌زاده» افزود: جامعه دامپزشکی کشور و بخصوص مسئولین و مدیران باید در تبیین اهمیت فعالیت دامپزشکان و بازرسان بهداشتی اهتمام ویژه‌ داشته باشند و در تبیین جایگاه معنوی این حرفه در ایران اسلامی بکوشند.

گفتنی است کتاب "معالم القربة فی احکام الحِسبة" در سالیان دور با عنوان "آیین شهرداری" در ایران ترجمه گردیده و در دسترس علاقمندان قرار گرفته بود.

 
 
نظر شما
ادامه