کد خبر: ۳۲۹۲۳
 

دبیر ستاد برگزاری مراسم هفته پژوهش و فناوری استان مرکزی گفت: نسبت دانشجوی تحصیلات تکمیلی به استاد در ایران 10 به یک است، در حالیکه این رقم در کشورهای اروپایی یک استاد به ازای سه یا چهار دانشجو است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، در مراسم تقدیر از پژوهشگران و فناوران برتر استان مرکزی از حدود 30 نفر از پژوهشگران برتر استان مرکزی با حضور استاندار مرکزی، معاون استاندار و مسئولان دانشگاهی تقدیر به عمل آمد.

«دکتر سعید حمیدی» در این مراسم ضمن ارائه سه راهکار جهت ارتقای تحقیق و پژوهش گفت: این راهکارها در سه حوزه برخورداری از متخصص و عالم، پژوهش‌های تقاضامحور و امکانات و تجهیزات نهفته است.

وی تصریح کرد: درحال حاضر تعداد پژوهشگران معدود است و محققان در دانشگاه‌ها پراکنده هستند از این رو باید قطب‌های علمی و تیم‌های تحقیقاتی تشکیل شود که از این لحاظ دچار ضعف هستیم و کار تیمی به ندرت و ضعیف برگزار می‌شود.

حمیدی با بیان اینکه از حیث رتبه اساتید نیز کشور در جایگاه مطلوبی قرار ندارد، ادامه داد: از مجموع 76هزار عضو هیات علمی در کشور تنها پنج درصد دارای رتبه استادی هستند و 40درصد نیز دارای رتبه مربی هستند.

وی افزود: براساس تحقیقات انجام شده در شهر مشهد، نسبت دانشجوی تحصیلات تکمیلی به استاد در ایران 10به یک است در حالیکه این رقم در کشورهای اروپایی یک استاد به ازای سه یا چهار دانشجو است. این بدان معناست که اساتید ما سه برابر اساتید دانشگاه‌های اروپایی به فارغ‌التحصیل کردن دانشجویان مشغول هستند.

رئیس دانشگاه اراک تصریح کرد: اگر پژوهش تقاضامحور نباشد به جایی نمی‌رسد، پژوهشی که در آن استاد خود صورت مسئله را مطرح و خود یا دانشجویانش به دنبال حل مسئله باشند راهگشا نیست.

دبیر ستاد برگزاری مراسم هفته پژوهش و فناوری استان مرکزی با تاکید بر اینکه درصدی از تحقیقات اساتید باید الزاما به حل مشکلات جامعه بپردازد، گفت: در کشور ما امکانات و تجهیزات دانشگاه‌ها بسیار ضعیف دیده می‌شود در حالیکه این مراکز باید حامی و پشتیبان جامعه باشند.

حمیدی نقش کمک‌های مردمی به بودجه دانشگاه‌ها را مهم دانست و اظهار کرد: گاهی 45درصد بودجه توسط مردم تامین می‌شود و مرکز آموزشی خود می‌تواند از خدمات علمی درآمدزایی داشته باشد، اما همچنان حمایت‌های اصلی باید از سوی دولت به عمل آید.

وی یکی از علل نبود بودجه در مراکز دانشگاهی را تعدد این مراکز عنوان کرد و ادامه داد: حدود دو هزار و800 مرکز آموزشی و نزدیک به پنج میلیون دانشجو در کشور وجود دارد، همچنین رتبه ایران از لحاظ تولید مهندس در دنیا سه یا چهار است، اگر قرار بر این باشد که این تعداد مهندس باری از دوش جامعه بردارد نباید کاهش قیمت نفت مشکل‌آفرین باشد بنابراین رسیدگی و توجه ویژه به این موضوع لازم و ضروری است.

حمیدی بیان کرد: فعالیت مراکز رشد و دانش بنیان اقدام مثبتی است که علم و دانش را به مشکلات جامعه نزدیک می‌کند و در راستای رفع آنها بر می‌آید.

به گزارش ایسنا، در این مراسم برگزیدگان برتر در بخش‌ها و کمیته‌های علوم پزشکی بالینی، دامپزشکی، علوم پایه، فنی مهندسی، کشاورزی و منابع طبیعی، علوم انسانی و هنر، کارشناسی، فناور برتر، واحدهای تحقیق و توسعه برتر، ایده‌های برتر، دانشجویی، آموزش و پرورش و پژوهشگران جوان انتخاب شده بودند که در این مراسم تقدیر شدند.

 
 
نظر شما
ادامه