کد خبر: ۳۲۹۵۲
تعداد نظرات: ۲۴ نظر
به بهانه نظرسنجی حکیم مهر درباره انتقال آموزش دامپزشکی به وزارت بهداشت:
چندی پیش نظرسنجی در حکیم مهر انجام گرفت که با استقبال دامپزشکان روبرو گردید و 94 درصد شرکت‌کنندگان موافق انتقال آموزش دامپزشکی به وزارت بهداشت بودند ...
 

وزارت جهاد کشاورزی یا وزارت بهداشت؟ مسئله این است!

دکتر رضا ایجاب

متخصص مامایی و بیماری‌های تولید مثل دام

 

چندی پیش نظرسنجی در سایت حکیم مهر انجام گرفت که با استقبال دامپزشکان روبرو گردید و 94 درصد شرکت کنندگان موافق انتقال آموزش دامپزشکی به وزارت بهداشت بودند. بلافاصله این سوال مطرح می شود که اساساً خود سازمان دامپزشکی در جایگاه مناسب خود قرار دارد یا گزینه بهتری هم وجود دارد؟

کشورهای معدودی پیدا می شوند که سازمان دامپزشکی (تاکید می کنم سازمان دامپزشکی و نه آموزش دامپزشکی) در آنها عمدتاً زیر نظر وزارت بهداشت اداره ‌می شوند، مانند ترینیداد و توباگو و اوگاندا، و اگر جستجو ادامه پیدا کند، کشورهایی که دامپزشکی زیر نظر وزارت کشاورزی اداره می شوند نیز نام آشناتر نیستند، مانند موریتانی، جامائیکا، جمهوری دومنیکن و گرانادا؛ نکته تامل برانگیز همین جاست که سازمان های دامپزشکی (یا هر عنوانی که متولی سیاست های مشابه سازمان دامپزشکی را در آن کشور برعهده داشته باشد) در کشورهای پیشرفته زیر نظر جهاد کشاورزی نیز اداره نمی شوند و جالب تر اینکه اگر اینفوگرافیک و شرح وظایف سازمان دامپزشکی ایران را در مقام مقایسه قرار دهیم، از این بابت هم این سازمان منحصر به فرد است و تقریباً هیچ کشوری را نمی توان در دنیا پیدا کرد که تمام این وظایف را همزمان زیر یک سقف (تحت هر نامی) مدیریت یا بهتر بگوییم رتق و فتق کند.

در شرح وظایف وزارت جهاد کشاورزی، معاونت امور تولیدات دامی تعریف شده که تقریباً در تمام کشورهای پیشرفته دنیا نیز این چهارچوب سازمانی و شرح وظایف وجود دارد و زمینه توسعه تولیدات دامی را فراهم و فارم ها را رصد می کند، ولی قرار گرفتن همزمان سازمان دامپزشکی (ولو بصورت هم عرض) با آن وظایف عریض و طویل، زیر نام (شما بخوانید: "در کنار نام") وزارت جهاد کشاورزی کمی عجیب بنظر می رسد. برای مثال در کشور ایالات متحده آمریکا ارگانی غیر دولتی (American Veterinary Medical Association) عمده اختیارات حوزه درمان را در اختیار دارد و در سایر کشورها مثل انگلستان، استرالیا یا حتی امارات متحده عربی نیز وضع به همین منوال است. در واقع نمی توان تصور کرد: یکی از زیر مجموعه های وزارت جهاد و کشاورزی یا نام های مشابه آن بطور مثال مجوزهای مربوط به درمانگاه سگ و گربه را نیز ارزیابی و صادر کند! شاید تنها مصداق خارجی آن "الهيئة العامة لشئونالزراعه والثروة السمكية" کویت باشد!

علی‌رغم اینکه بعد از کشمکش های فراوان، گویا نظام دامپزشکی مسئولیت (یا بخشی از مسئولیت) صدور مجوزها را بر عهده گرفته است، اما نگاهی به چارت سازمانی و سبقه نظام دامپزشکی گواه این مطلب است که استقلال کامل نظام دامپزشکی و "تلاش در جهت پیشبرد و اصلاح امور دامپزشكی" که از اهداف ایجاد نظام دامپزشکی قید شده، نیاز به زمان خیلی خیلی بیشتری دارد! نیمی از اعضای شورای مرکزی نظام دامپزشکی را نمایندگان سازمان ها و وزارتخانه های دولتی تشکیل می دهند و سازمان دامپزشکی در رأس امور اجرایی قرار دارد و بیشترین واژه ای که در چند خط شرح وظایف نظام دامپزشکی به چشم می‌خورد "همکاری" است؛ صد البته این موضوع را از محل استقرار واحدهای نظام دامپزشکی در اکثر استان ها نیز می توان استنباط کرد، "گوشه‌ای از حیاط اداره کل".

در این فضا به نظر شخص نویسنده: اعضای سازمان دامپزشکی حق دارند گاهی دغدغه هایی شبیه به سیاست گذاران وزارت جهاد کشاورزی داشته باشند که به مزاق دامپزشک جماعت نیز خوش نیاید، چراکه قانون این رسالت را بر دوش دیگری انداخته و نظام دامپزشکی مسئول رسیدگی و "تلاش در جهت حفظ شئون حرفه دامپزشكی" است و نباید خرده ای گرفت؛ از طرفی به اعضای نظام دامپزشکی نیز حق می دهم که یک تنه نتوانند تصمیماتی اتخاذ کنند که این حمایت تمام و کمال صورت گیرد، چراکه اختیارات محدود است و ایضاً خرده نباید گرفت! بنابراین به صرف وجود نظام دامپزشکی نمی توان اعلام کرد که دامپزشکی بصورت مستقل اداره می شود.

اصولاً اینکه تولیدات دامی، تاکید می کنم فقط تولیدات دامی و نه درمان، پایش و نظارت بر سلامت تولیدات، در تمام دنیا در حوزه وزارت جهاد کشاورزی قرار می‌گیرد، بدین جهت است که کشاورزان مایحتاج فارم های دامی وابسته را فراهم می کنند و این ارتباط نزدیک موجب شده تا کمک به رشد هر دو حوزه (کشاورزی و تولیدات دامی) در حوزه اختیار وزارت جهاد و کشاورزی باشد. اما با توجه به شرایط اقلیمی کشورمان این سوالات به وجود می آید که: مراتع چه میزان در تولیدات دامی ما نقش دارند؟ چند درصد از اقلام جیره های دامی کشور اعم از ذرت، گندم، جو، سویا و... از تولیدات کشاورزان داخلی بدست می آید؟

 

چند روز پیش دکتر صفری، رباست نظام دامپزشکی، متذکر شدند که: "سازمان دامپزشکی به عنوان متولی اصلی سلامت غذا، باید صلابت لازم را در اجرای آئین ‌نامه نظارت بهداشتی دامپزشکی داشته باشد". به این بهانه نگاهی انداختیم به سایر کشورهای دنیا و اینکه متولی سلامت غذا (با منشاء تولیدات دامی) در نهایت چه ارگانی است و جایگاه دامپزشکی کجاست؟

در تمام این سال ها دامپزشکی در کشور ما کمی سمت و سوی متفاوت تری به خود گرفته است؛ چه در بحث آموزش: در سرفصل دروس دامپزشکی دروسی چون طیور، آبزیان، زنبور عسل و کنترل کیفی که در دانشکده های دامپزشکی ما جز سرفصل های اصلی هستند، به عنوان دورس اصلی در دانشکده های دامپزشکی معتبر دنیا تدریس نمی شوند؛ و چه در بحث اشتغال: آن بخشی که به عنوان مسئولین و ناظرین بهداشتی واحدهای تولید، بسته بندی، نگهداری و عرضۀ فرآورده های خام دامی، تبدیل ضایعات، واحدهای پرورش دام و طیور، و همچنین مسئولین فنی شرکت های تولیدکننده، واردکننده و پخش واکسن، دارو و مکمل های دام و طیور زیر نظر دامپزشکی (که بخش عمده ای از وظایف سازمان دامپزشکی و ادارات وابسته را نیز به خود اختصاص داده است) و عمدتاً توسط دامپزشکان اداره می شود نیز در کشور ما منحصر به فرد است و در کشورهای پیشرفته ارگان های دیگری بجز سازمان دامپزشکی وظایف اینچنینی را بر عهده دارد. با این همه، با مقایسه وظایف و اختیارات فوق الذکر در کشورهای مختلف به بررسی این موضوع پرداختیم که چه سازمان یا ارگانی وظیفه نظارت و پایش محصولات با منشاء دامی را برعهده دارد؟

در کانادا این وظایف تجمیع گردیده است و مانند آمریکا دامنه مسئولیت ها گسترده نمی باشد، آژانس بازرسی مواد غذایی در کانادا (Canadian Food Inspection Agency) که زیرمجموعه وزارت بهداشت کانادا است، وظایفی نزدیک به وظایف دامپزشکان مسئول فنی در ایران نیز دارد.

در ایالات متحده آمریکا این وظایف بیشتر زیر نظر سازمان غذا و دارو آمریکا (FDA ) می باشد که برخلاف برخی منابع داخلی، این سازمان وابسته به وزارتخانه های 15 گانه آمریکا نیست و زیر نظر کابینه دولت و تحت رهبری پارلمان اداره می شود. دپارتمان کشاورزی وابسته به وزارت کشاورزی آمریکا (United States Department of Agriculture (USDA) ) نیز نظارت های خود را اعمال می کند ولی با مقایسه اختیارات این دو، وظایف سازمان دامپزشکی بیشتر در زیر مجموعه FDA  قرار می گیرد و نه USDA . در مورد FDA به لحاظ ساختاری نمونه مشابه آن در کشور خودمان می توان از سازمان هواپیمایی کشوری ایران نام برد. در مورد FDA اینکه برخلاف ایران این وظایف از سازمان غذا و داروی آمریکا تفکیک نشده است. بطور مشخص در کشور ایتالیا ارگانی مشابه سازمان دامپزشکی ایران با نام "Department for Veterinary Public Health, Nutrition And Food Safety " زیر نظر وزارت بهداشت فعالیت می کند.

اصولاً اینکه چه سازمانی در دنیا عهده دار این مسئولیت هاست، بسته در هر کشوری متفاوت است، علی رغم مثال های فوق، در برخی دیگر از کشورهای اروپایی مانند انگلستان، آلمان و نروژ این وظایف بیشتر در دستور کار کمیته هایی که به وزارت کشاورزی تعلق دارند و یا مستقل عمل می‌کنند، سپرده شده است. یا حتی برخی کشورها مانند کره جنوبی به علت حساسیت موضوع وزارتخانه ای مستقل (Ministry of Food and Drug Safety) را بدان اختصاص داده است.

در آخر به نظر شخصی نویسنده، با توجه به اینکه وزارت بهداشت متولی اصلی نظارت بر مواد غذایی را در مقیاس بزرگتری عهده دار است و با توجه به اینکه این مخاطرات سلامت همگانی را به خطر می اندازند، باید در آینده منتظر تحولاتی در این حوزه باشیم، که صد البته نمی توان از تجربیات ارزشمند چند دهه دامپزشکان در این حوزه، چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی چشم پوشی کرد و پیشنهاد می گردد در جهت ارتقاء سلامت عمومی، وزارت بهداشت بجای دید انتقادی از سازمان دامپزشکی، به عنوان بازویی تاثیرگذار سود ببرد و چه بسا که در آینده نزدیک، جابجایی سازمان دامپزشکی نیز میسر شود. ضمن اینکه حوزه هایی چون دارو، درمان و واکسن نیز چندان به وزارت جهاد کشاورزی مرتبط نمی باشند.

دکتر رضا ایجاب

آذر 1395
 
انتشار یافته: ۲۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱۱
ناشناس
|
United States of America
|
۲۱:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۹
0
1
سلام،انسان سالم ،با غذای سالم .غذاها ی مربوط به دامپزشکی ،گوشتها شامل حلال گوشتان مثل گاو گوسفند گاو میش شتر انواع پرنگان مذغابی بوقلمون مرغ تخم مرغ وانواع تخم پرندگان کبک وبلدر چین ،عسل وفراورد ههای گوشتی ،مانند سوسبس کالباس ماهی ومیگو،...باید سالم باشند تا ما نیز سالم باشیم.سارا بختیاری از مریوان
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۹
3
1
در ایران ارگان های خصوصی همیشه فاقد آن صلابت لازم هستند و واگذاری اختیارات معمولا به کندی انجام می گیرد بنابراین اگر قرار باشد سازمان دامپزشکی وابسته به ارگانی باشد بی شک بهترین گزینه وزارت بهداشت است
vet85
|
Singapore
|
۲۱:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۹
0
0
کو گوش شنوا حالا!!!
ملیکا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۹
0
2
یعنی شما میگید بریم زیر نظر بهداشت ولی همزمان افرادی مثل .......... و ........... بر ما نظر بدهند؟!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۹
0
2
این از نظرسنجی اینم از توضیح کارشناسانه این دوست عزیز، باید دید مسولین توجه میکنند یا نه آخرش
احسان كهربا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۹
0
1
واقعا عالي بود ممنون از نويسنده محترم
میثم رسولی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۹
1
0
من میترسم بریم زیر نظر وزارت بهداشت همین چندتا پوزیشن کاری هم ازمون بگیرند
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۰
0
2
تا حالا چند بار پای سخنان وزیر جهاد در برنامه های مختلف نشسته ام ولی تا بحال یکبار هم درباره دامپزشکی کلامی از ایشون نشنیدم
هم وطن
|
United States of America
|
۰۰:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۰
0
4
بسیار مطالب خوب و کاربردی بود
ولی ما در شرایط ایران هستیم و مسوولین تاب تحمل این چنین موسسه های غیر انتفاعی غیر دولتی ناظر بهداشتی را ندارند.
رفتن زیر سیطره وزارت بهداشت با آنهمه مدعی آن وزارتخانه فقط و فقط درآمدن از چاله و رفتن ته چاه هست.هر چه باشد پرسنل دامپزشکی علی رغم زیر مجموعه جهاد بودن خود را از لحاظ علمی بالاتر دانسته و می توانند تا حدی از حقوق دامپزشکی دفاع نمایند.
نظر من استقلال سازمان به مانند محیط زیست هست. لطفا در سایتتان چنین شائبه ای ایجاد نکنید که با رفتن تو دل بهداشتی ها مشکلات مرتفع می شود. از مدیر محترم سایت وزین حکیم مهر می خواهم در صورت امکان پاسخ مرا در همین صفحه درج نمایند. با تشکر
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۰
مشکل دید جهادکشاورزی است که با همان نگاهی که کشاورزان را اداره می کند دامپزشکان هم همینطور ولی در وزارت بهداشت در خیلی از مسایل مثل ریشه کنی بیماری ها، آزمایشگاها، درمان و غیره آنها جلوتر هستند و می توانند تجربیات مدیریتی خود را منتقل کنند از طرفی دامپزشکی هم سود خود را به کشور و آن وزارت خواهد رساند
مصطفی قلاوند
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۰
0
3
ضمن تشکر از مقاله شما جناب دکتر
مطالب خوبی رو اشاره فرمودید، راهکار بومی سازی در این خصوص به نظرتون چه چیزی میتونه باشه؟ متاسفانه پیچیدگی هایی در این روند مشاهده کردم که قضیه انتقال میتونه تا یکی دو دهه طول بکشه...

در خصوص آموزش دامپزشکی در تحقیقات صورت گرفته در اسرائیل با یک سیستم منسجم که آموزش در هم آمیخته پزشکی و دامپزشکی رو به رو هستیم که بخشی از این سیستم رو در حال آزمایشم که با دوستانی که در رشته پزشکی فعالیت میکنند همزمان در حال تحصیل در رشته دامپزشکی مشغول تحصیل کرده ام، نتایج تا الان خوب بوده ولی از اساتید ما در دانشگاه ها به دلیل عقده حقارتی که دارند این دوستان ما رو تا حدودی اذیت میکنند که کمی برای بنده چالش زا بوده.
در صورت انتقال وظایف آموزش دامپزشکی به وزارت بهداشت میتونیم از منابع اونها استفاده کنیم و نظم ببخشیم ولی آیا کسی حاضر هست همچین جان فشانی در حق دامپزشکی انجام بده ؟ هزینه خیلی زیادی برای تامین زیرساخت آموزشی دامپزشکی نیاز هست، در صورت قبول این وزارتخونه آیا این سرمایه گذاری برای این افراد (وزارت بهداشت) بازگشت داره ؟

حالا اگر بخوایم کل سیستم دامپزشکی رو منتقل کنیم به زیر مجموعه وزارت بهداشت، از نظر بعد سیاسی باید این سوال رو از خودمون بپرسیم که آیا وزیر بهداشت میخواهند در صحن مجلس از حقوق دامپزشکان دفاع کنند و مسئولیت این انتقال رو بر عهده بگیرند ؟
با توجه به گراف تصمیمات ایشون به عنوان یکی از فعال ترین وزرا این کابینه باید بگم که نظر مثبتی به این فرد نمیشه داشت با این وجود اگر هم 1 درصد در نظر بگیریم که ایشون بخواهند پا پیش بذارند هم کافی نیست.
ما در سازمان دامپزشکی ارتباط خوبی با وزارت جهاد نداریم و اینکه بگیم اونها کارشناس هستند و ما دکتر به نظر حرف بچگانه ای برخی ها میزنند چرا که در بخش هایی از این تشکیلات افراد متخصصی قرار گرفتند که میتونند مشکلات دامپزشکی رو هموار کنند ولی جلوی این افراد گرفته شده (برای مثال روند اداری معیوب در کشور) بحث رو کوتاه میکنم، برای ادغام باید تمام جوانب رو همراه با طرحی که قابل اجرا در کشور باشه مد نظر داشته باشیم، بومی سازی این انتقال روند پیچیده ای داره که باید از جنبه های مختلف بهشون رسیدگی کرد.

- در حال حاضر سازمان دامپزشکی مشکلات زیاد داخلی دست و پنجه نرم میکنه که انتقال این سازمان میتونه برای کل اعضای مجموعه نارسایی ایجاد کنه و حتما قبل از این کار با بررسی آسیب های سازمان و بعد از عیب یابی و حل مشکلات، به انتقال فکر کرد.
با قدرت باید جلو بیایید در غیر این صورت ضعیف پا مال است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۰
0
1
موضوع دامپزشکی این نیست که سازمان دامپزشکی مستقل باشد یا در کدام وزارت. واقعیت این است که در هیچ کشور بدرد بخوری اصولا چنین تشکیلات عریض و طویل دولتی وجود ندارد. قسمت بهداشت و نظارت یکپارچه و معمولا مستقل است . قسمت کنترل و مبارزه با بیماری ها غالبا در دل تشکیلات کشاورزی است و بخش های اشتغال و امور صنفی کاملا در دست تشکل خصوصی صنفی. این معجون عجیب دولتی که در قانون کشور ما پیش بینی شده اگر حجمش به ده برابر اکنون برسد باز بعید است به اهداف تعیین شده قانونی دست پیدا کند. تنها راه عملی یک پارچه کردن آموزش دامپزشکی با گروه پزشکی و ممانعت از تولید قارچ گونه به اصطلاح دانشکده های دامپزشکی و از سوی دیگر یک پارچه کردن بخش نظارت و بهداشت عمومی دامپزشکی با سازمان غذا و دارو و سپردن امور تصدی گری به بخش خصوصی است. در این حالت یک سازمان دامپزشکی چابک و فنی و تخصصی در دل کشاورزی باقی می ماند که فرصت کافی برای کنترل و مبارزه با آنفلوآنزای مرغی و تب برفکی دامی و وی اچ ای آبزیان خواهد داشت.
ناشناس
|
United States of America
|
۰۹:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۰
0
0
سلام ،لطفا این نظر سنجشی هم بگذارید،که سازمان دامپزشکی ما باید به یک وزارت خانه تبدیل شود ،مثل وزرات خانه بهداشت ،اگر ابنطور باشد باز بهتر است ،یا علوم پزشکی ودامپزشکی ادغام شوند . خ کشاورزی از یاسوج
شاهين
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۰
0
1
با اين همه تفاسير تغيير اين ساختار نياز اساسي پيشرفت كشور است ولي چرا بعضي ها در مقابل آن موضع مي گيرند جاي بسي تعجب است!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۰
1
0
یکی از راهکارهای خوب انحلال این سازمان و انتقال وظایف به سندیکاها و انجمن های علمی است، در ضمن وزارت بهداشت هم آش دهان سوزی نیست و مشکلات زیادی دارد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۰
این بهترین راه است ولی تجربه موفقی از سندیکاها در کشور نداریم متاسفانه
همكار دامپزشك
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۰
4
0
با سلام خدمت همكار و برادر گرامي جناب آقاي دكتر ايجاب
نقد درخصوص مطالب فوق الذكر شما بهتر است در جايي و در زمان ديگري باشد چرا كه پس از خواندن مطالب شما يك سوال به ذهنم رسيد كه شما كه چند وقتي بيش از فارغ التحصيليتان نمي گذرد و بعيد هم ميدانم اطلاعاتي حتي درخصوص چارت اداري و سازماني سازمان دامپزشكي كشور داشته باشيد ................................... شما بجاي نوشتن مطالبي كه هيچ سررشته و تجربه اي نداريد به آنها بپردازيد .............................................
ناشناس
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۲۳:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۰
0
1
به شخصه استقلال دامپزشکی را بجای رفتن زیر یوغ وزارت بهداشت ترجیح میدهم، در ضمن علت برخی مخالفت ها چیست؟!
حتی بعید بنظر می رسد درصورت را به استقلال دامپزشکی وزارت جهاد مخالفتی داشته باشد چون با توجه به شرایط اقلیمی کشور و مشکلات اخیر کشاورزی، دامپزشکی مسولیتی مضاعف محسوب می گردد
دكتر مبين شهراني
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
0
2
همكار دامپزشك كه نقد مطلب آقاي دكتر ايجاب را به زمان و مكان ديگري موكول نموده ايد

يكي از مشكلات اصلي حرفه دامپزشكي وجود امثال شماست ، و اگر دقيقتر بخواهم عنوان كنم بزرگترين مشكل اين كشور وجود شعبان استخواني هايي است كه هر فكري را كه دستور به سركوب آن صادر شود و يا در بدترين حالت آن هر فكري را كه موجبات حسادت ما را فرام آورد بدون كوچكترين ملاحظه اي قلع و قمع خواهيد نمود من براي شما متاسفم كه كودكي مناسبي نداشته ايد كه به واسطه آن تعاليم نامناسبي در روح و جانتان نگاشته شده كه از ميان بردن آن ممارست عظيمي ميطلبد ولي بالاخره بايد از جايي شروع كنيد دير نيست
رضا ايجاب و رضا ايجاب ها در حداقل ظرفيت خود توانايي ايجاد تغييرات شگرفي دارند كه ذهن هاي بسته از درك آن عاجزند
آقاي دكتر رضا ايجاب علاوه بر دكتري عمومي داراي دكتري تخصصي هستند و هيچ كس بعتر از ايشان نميتواند دامپزشكي را تجزيه و تحليل نمايد بنابراي جايي كه شم حسادتتان برانگيخته شد از روانشناسان براي كنترل آن كمك بگيريد ما هم كمكتان ميكنيم اين حجم از نفرت پراكني براي خودتان هم خوب نيست
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
0
1
با خواندن نظرات به این نکته میتوان صد در صد اعتقاد پیدا کرد که دامپزشکی نیاز به تغییر دارد اونم تغییر اساسی بنابراین ما باید با توجه به نیاز کشورمان و بشکل بومی بتونیم تغییر لازم و مفید رو بدیم و کشور ما قابل مقایسه با هیچ کشوری نیست همینطور که دیدید دامپزشکی در کشورهای مختلف به شکلهای مختلف اداره میشه و اینو هم میشه فهمید که سازمان تولید محور کشاورزی به هیچ عنوان گزینه مناسبی برای دامپزشکی نیست و هر روش دیگری بهتر از روش کنونی است. در کشور ما بخش خصوصی مانند کشورهای اروپایی جوابگوی دامپزشکی نیست. و با گذشت چندین دهه از تاسیس سازمان دامپزشکی و با تمام کوته بینی وزارت کشاورزی یا جهاد و الانم جهاد کشاورزی باز سازمان به نسبه خوب کار کرده با کمبود بودجه و هزاران مشکل در کشور تونسته از عهده کارا بر بیاد. کارهای دامپزشکی بیش از 80 درصدش بهداشتی است و هیچ سنخیتی با کشاورزی ندارد مثالهای سایر کشورها در متن بالا نیز همینو میگه. بنابراین بهترین کار به نظر بنده باید کلیه ارگانهایی که با سلامت مردم در ارتباط مستقیم هستند مانند خود وزارت بهداشت،سازمان غذا و دارو،سازمان دامپزشکی،بیمه ها و تامین اجتماعی و حتی محیط زیست را در قالب یک وزارتخانه بنام وزارت سلامت تجمیع کرد شاید برخی دوستان بگویند خیلی وزارت بزرگی میشود بله باید فقط وظایف حاکمیتی را انجام داد و کارای اجرایی را واگذار کرد.که در این صورت پاسخگوی سلامت مردم میشود یک وزیر. به امید آن روز
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
1
1
ایجاد وزارت سلامت که تمامی امور مرتبط با بهداشت و درمان و نظارتها را انجام دهدطرح بسیارخوبی است. لااقل سیاستگزار یک نفر است. ولی در ایران هر کسی من من داره برای خودش
صدای دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۵
1
3
رشته دامپزشکی به همت مسئولین بالا رتبه کلا از بین رفته،شاید دامپزشکی با زیر نظر رفتن وزارت بهداشت وضع بهتری پیدا کنه.امتحانش بد نیست.این رشته در حال حاضر از بین رفته،پس چیزی برای از دست دادن نداره.البته ما که امید و انتظاری از مسئولین بالا رتبه نداریم.تو ایران باید به فکر تغییر شرایط و بهتر شدن هیچ چیزی نباشی،وگرنه وقت تلف کردی.تو ایران اون وقت می تونی حرکت کنی،که هر ایستگاه یا دروازه ای که رسیدی دیدی بسته است صبر نکن و اصلا سعی نکن دروازه رو باز کنی،چون هم وقت از دست دادی هم انرژِی .برو دروازه بعدی.دیدی دامپزشکی از بین رفته برو شغل و کار دیگه.صبر کنی مسئولین ایران ،کاری کنن،یا باید چون حضرت نوع نهصد سالی عمر کنی یا برات مهم نباشه که این رشته زنده می شه یا نه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۶
آقا احسنت حرف دلمون را زدی خدا حفظت کنه
ناشناس
|
Finland
|
۰۹:۳۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۳۰
0
0
سازمان دامپزشکی صلاحیت نداررررررررررررررررررررررد
نظر شما
ادامه