کد خبر: ۳۲۹۷

حکیم مهر -  دانشمندان اعلام داشتند که یک ماهی دراکولا با دندان‌های شبیه به سگ و کرمی که در شب اشعه‌های نورانی را از خود به اطراف پرتاب می‌کند جزو فهرست 8 تایی هیجان انگیزترین موجودات کشف شده در سال 2009 قرار دارند.

موسسه بین‌المللی اکتشاف گونه‌های مختلف در دانشگاه آریزونا و یک انجمن بین‌المللی متخصص طبقه‌بندی گونه‌های حیات نام این‌گونه‌های کشف شده در سراسر دنیا را با عنوان لیست گونه‌های کشف شده در سال 2009 منتشر کرد.

کونتین ویلر، مدیر موسسه بین‌المللی کشف گونه‌ها در دانشگاه آریزونا اظهار داشته: اعضای کمیته با آزادی کامل گزینه‌های انتخابی خود را مطرح کرده و به تشریح دلایل خود برای انتخاب گونه مورد نظر پرداخته‌اند. 8 گونه اول شناخته شده دنیا در لیست سال 2009 عبارتند از:

1ـ ماهی دراکولا: نوعی ماهی همانند ماهی کپور با نام دانیونلا دراکولا در رودهای ایالت کاچین در میانمار توسط دانشمندان کشف شد. جنسیت نر این‌گونه از دندان‌های شبیه به سگ خود برای نزاع با دیگر نرها استفاده می‌کند. آرواره پایینی آنها می‌تواند در حدود 45 تا 60 درجه باز شود. این اولین رکورد در میان گونه‌ها از لحاظ دندان‌هایی با این ویژگی حساب می‌شود.

2ـ کوسه ماهی خیالی: این گونه عجیب در بالی اندونزی کشف شد. اندام این موجود با طرح نارنجی و سفید پیچش‌داری پوشیده شده و تنها چشمان این ماهی به صورت واضح قابل مشاهده است. این تجمع رنگی می‌تواند به این ماهی کمک کند تا در میان مرجان‌های رنگی پنهان شود.

3ـ عنکبوت طلایی: این اولین‌گونه کشف شده از این خانواده از سال 1879 می‌باشد. نافیلا بزرگ‌ترین تارهای عنکبوت را می‌سازد که معمولا بزرگ‌تر از یک متر می‌باشد. ماده‌های این‌گونه در حدود 8/3 سانتی‌متر طول و پاهایی به بلندی 10 تا 12 سانتی‌متر دارند. نرها در مقابل ماده‌ها حدود 5 برابر کوچک هستند.

4ـ اسفنج قاتل: این حیوان گوشتخوار دریایی ابتدا به‌عنوان گونه‌ای که خارهای متفاوت او که به حالت چرخشی هستند کشف شد.

5 ـ کرم بمب افکن: این‌گونه توسط روبات‌های زیردریایی در ساحل مرکزی کالیفرنیا درحالی که در تاریکی در حال پرتاب بمب‌های نوری بود کشف شد. این بالون‌های نوری شبیه به بمب که از قسمت‌های اصلاح شده آبشش‌های این‌گونه تشکیل می‌شوند برای چند ثانیه با نورسبز فسفری می‌تواند شکارچی‌ها را گیج کند.

6 ـ اسب کندرو حشره خوار: این‌گونه در پاک پاهانگ بای در خلیج تایلند پیدا شده. این اسب دریایی از حشرات تغذیه می‌کند و از آنجایی که دیگر اسب‌های دریایی از خزه دریایی و دیگر حیوانات استفاده می‌کنند غیرمعمول است.

7ـ ماهی برقی: این‌گونه با نام جیمنوتوس اوماروروم و یا امارس دارای الکتریسیته بوده و در مواقع نیاز برای دفاع از خود برق تولید می‌کند تا صیاد را از خود دور کند.

8 ـ گیاه پرتابی: این گیاه حشرات را در مایع داخل شاخه‌های پرتابی خود به تله می‌اندازد. این گیاه که مختص جزیره پالاوان در فیلیپین است از طرف متخصصان گونه‌ای کمیاب و در حال انقراض شناخته شده است.

ویلر می‌گوید: تشکیل نمودار برای گونه‌های مختلف دنیا همراه با ویژگی‌هایشان قسمتی از درک تاریخ زندگی است. هنگامی که با رقابت‌های موجود در زندگی مواجه می‌شویم و می‌بینیم که چگونه این رقابت‌ها و این زندگی‌ها دنیا را تغییر می‌دهند بسیار هیجان‌انگیز است.

نظر شما
ادامه