کد خبر: ۳۳۰۱۹
 

پرورش دهندگان ماهیان سردابی با توجه به فصل سرما لازم است به توصیه های مقابله با بیماری VHS برای کاهش تلفات عمل کنند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه، «دکتر پگاه رستمی» مسئول اداره بهداشت و مدیریت بیماری های آبزیان اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه در خصوص احتمال شیوع بیماری VHS  در مزارع پرورش ماهیان سردابی با توجه به فصل سرما هشدار داد.

وی بیماری VHS را یک بیماری بسیار کشنده در سطح مزارع پرورش ماهی به ویژه قزل آلای رنگین کمان عنوان کرد و اظهار داشت: این بیماری تمام ارگان های ماهی را در سنین مختلف درگیر می کند.

این مقام مسئول افزود: بیماری مذکور بین انسان و ماهی مشترک نبوده و خطری برای انسان ندارد، اما در صورت شیوع بیماری تلفات شدیدی را در مزارع پرورش ماهی به همراه دارد.

دکتر رستمی تنها راه کنترل بیماری VHS  را پیشگیری برشمرد و تاکید کرد: این بیماری هیچ راه درمانی ندارد و صرفاً با رعایت بهداشت و مسائل قرنطینه ای باید از بروز آن جلوگیری کرد.

مسئول اداره بهداشت و مدیریت بیماری های آبزیان اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه با بیان اینکه کاهش دمای آب یعنی کمتر از 14 درجه سانتیگراد بیشترین احتمال بروز بیماری را به همراه دارد، به پرورش دهندگان ماهی توصیه کرد که از آوردن بچه ماهی به مزارع فعلاً خودداری کنند و یا از وزن های بالاتر ماهی که سیستم ایمنی تکمیل یافته تری داشته و مقاوم ترند استفاده کنند.

وی ضمن تاکید بر خرید ماهی از مراکز زیر نظر و مورد تایید دامپزشکی با گواهی حمل و نقل بهداشتی و قرنطینه ای، بیان داشت قبل از ورد بچه ماهی حتماً مزارع پرورشی را ضد عفونی کنند.

دکتر رستمی خاطر نشان کرد: بعد از ورود بچه ماهی نیز به صورت هفتگی آب را ضد عفونی و روزانه و وسایل و تجهیزات را پاکسازی و ضد عفونی کنند.

مسئول اداره بهداشت و مدیرت بیماری های آبزیان اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه همچنین توصیه کرد که پرورش دهندگان از مکمل های معدنی پروبیوتیک و ویتامین ها برای تقویت سیستم ایمنی بدن های ها استفاده کنند.

دکتر رستمی اظهار داشت: پرورش دهندگان از دستکاری غذای ماهی خودداری کنند، چون یکی از عواملی که ماهی را به این بیماری حساس می کند استرس است، لذا باید از غذای با کیفیت تغذیه کنند.
 
 
نظر شما
ادامه