کد خبر: ۳۳۰۳۰
تعداد نظرات: ۱۱ نظر
رئیس انجمن صنفی مسئولین فنی بهداشتی دامپزشکی استان آذربایجان‌‌شرقی:
«دکتر رضا عظیم آذری» افزود: مرثیه‌ای ‌در حال خوانده شدن ‌برای مشاغل فنی بهداشتی دامپزشکی است که در صورت بی‌توجهی، سلامت و بهداشت جامعه دچار مشکلات اساسی خواهد شد ...
 

حکیم مهر - رئیس انجمن صنفی مسئولان فنی بهداشتی دامپزشکی استان آذربایجان‌‌شرقی گفت: مرثیه‌ای ‌در حال خوانده شدن ‌برای مشاغل فنی بهداشتی خدمات دامپزشکی است که در صورت بی توجهی، سلامت و بهداشت جامعه دچار مشکلات اساسی خواهد شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، «دکتر رضا عظیم آذری» امشب در گفت‌و‌گو با خبرنگاران از صدور برخی بخشنامه‌های اخیر از سوی سازمان دامپزشکی در مورد شرایط کاری مسئولان فنی بهداشتی خدمات دامپزشکی ابراز نگرانی کرد و گفت: اخیراً مدیر کل دفتر نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی سازمان دامپزشکی کشور، طی نامه ای خطاب به ادارات دامپزشکی استان‌های سراسر کشور، تاکید کرده است که الزامی به ارائه قرارداد مالی مسئول فنی بهداشتی برای صدور یا تمدید پروانه بهداشتی بهره برداری صنایع وابسته و مسئول فنی بهداشتی نیست.

وی افزود: صدور این بخشنامه آنقدر غیراصولی بود که در وهله نخست ما تصور می‌کردیم که جعلی بوده و حداقل در صورت صحت به سرعت از سوی سازمان  دامپزشکی اصلاح و تکذیب می‌شود، اما هیچ اقدامی در این زمینه صورت نگرفته و تاکنون اعلام نشده است، هرچند انجمن‌های صنفی مسئولین فنی بهداشتی دامپزشکی در سطح کشور اعتراضات شدیدی را در این زمینه  از خود نشان دادند.

رئیس انجمن صنفی مسئولان فنی بهداشتی خدمات دامپزشکی آذربایجان‌شرقی در عین حال خاطرنشان کرد: خوشبختانه در آذربایجان‌شرقی، در مذاکراتی که با مدیر کل دامپزشکی استان در زمینه صدور پروانه‌های مسئولین فنی بهداشتی داشتیم، در خصوص رعایت حق و حقوق مسئولین فنی‌ از یکسو و نیز رعایت مسایل بهداشتی و مقررات لازم، تاکیدات خوبی از سوی دکتر بهداد مدیرکل و دکتر حامی معاون سلامت در این زمینه وجود داشت.

وی با بیان اینکه متاسفانه صدور چنین بخشنامه هایی به طور‌ جدی امنیت شغلی دامپزشکان مسئول فنی بهداشتی را نشانه رفته است، افزود: بر اساس آیین نامه اجرایی کلیه اماکن از جمله  مراکز نگهداری و پرورش دام، کارخانه‌های تولید خوراک دام، کشتارگاه‌ها، کارگاه‌ها، و مراکز تولید، تهیه ‌و عرضه فرآورده‌های خام دامی، ‌سردخانه‌های مواد پروتئینی با منشأ دامی و مراکز جمع‌آوری شیر یا عسل، انبارهای نگهداری مواد اولیه‌، کارخانه های جوجه‌کشی و سایر موارد با تشخیص و ابلاغ رئیس سازمان دامپزشکی‌ موظف به معرفی مسئول فنی بهداشتی می‌باشند و ‌به قطع  یقین این معرفی می‌بایست به همراه قرارداد کاری لازم باشد و صدور بخشنامه مدیر کل دفتر نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی سازمان دامپزشکی کشور در این زمینه به هیچ وجه وجاهت قانونی لازم را ندارد و گامی در جهت تضعیف جایگاه کاری دامپزشکان مسئول فنی خواهد بود که باید مسئولان امر در برابر آن پاسخگو باشند.

وی با بیان اینکه بر اساس آیین‌نامه اجرایی نظارت بهداشتی دامپزشکی مسئول فنی بهداشتی موظف است هرگونه تخلف در واحد تحت نظر را که موجب تهدید خطر بهداشت عمومی می‌شود، به سازمان دامپزشکی گزارش نماید و این درحالی است که دامپزشک مسئول فنی در عین حال عمل به این وظیفه قانونی خود، می بایست حقوق خود را نیز از این کارفرما دریافت کند و قطعاً این امر امنیت شغلی و نحوه دریافت حقوق آنان را به شدت به مخاطره می‌اندازد و با وجود فقدان قرارداد مالی لازم به استناد این بخشنامه شرایط کاری را سخت‌تر خواهد شد.

رضا عظیم‌آذری با اشاره به ماده 19 این آیین‌نامه افزود: بر همین اساس پیش‌بینی شده بود تا به منظور اعمال نظارت بهینه بر فعالیت مسئولین فنی بهداشتی و عدم ایجاد وابستگی مالی آنها به صاحبان‌ و متصدیان واحد تحت نظارت، دریافت وجه از واحدها و پرداخت حقوق مسئولین فنی بهداشتی بر اساس دستورالعملی باشد که توسط سازمان دامپزشکی و با همکاری سازمان نظام دامپزشکی تهیه و ابلاغ شود که طی 8 سال ‌گذشته هیچ اقدامی در جهت اجرایی شدن قاطعانه آن انجام نشده است؛ هرچند اقدام ناموفقی در اجرای طرح نظام سلامت سبز در سال های قبل شاهد بودیم که نتیجه‌ای در پی نداشت.

وی با اشاره به برخی اقداماتی که در زمینه تحقق ماده 19 این آیین نامه صورت گرفته است، افزود: در ماه‌های گذشته اقداماتی در راستای چگونگی اجرای این آیین‌نامه در قالب دبیرخانه کمیسیون ماده 76 برنامه پنج‌ساله با تشکیل برخی جلسات صورت گرفته است که البته اگر حضور برخی از نمایندگان انجمن صنفی مسئولان فنی به ویژه استان تهران و دکتر تشکری نبود، کار به حذف کامل این ماده منجر می‌شد.

رضا عظیم‌آذری خاطرنشان کرد: به هر روی اجرای  ماده ‌19 آیین‌نامه اجرایی نظارت بهداشتی دامپزشکی که خواسته تمامی مسئولان فنی بهداشتی است، در مرحله حرف و حدیث باقی مانده و شرایط کاری فعالان این حوزه رفته رفته با وجود فارغ‌التحصیلان جدید سخت و سخت‌تر می شود و در کنار آن صدور بخشنامه‌های غیرکارشناسی به فعالیت کاری این حوزه لطمه می زند و باید با دقت عمل شود.

وی افزود: بی‌تردید مهم‌ترین هدف در تدوین آئین‌نامه نظارت بهداشتی دامپزشکی تضمین سلامت غذا بوده و نباید شرایط را طوری کرد که از آن فاصله بگیریم.

رییس انجمن صنفی مسئولان فنی بهداشتی خدمات دامپزشکی آذربایجان‌شرقی تأکید کرد: برای تضمین نهایی سلامت غذا و فعالیت صحیح مسؤولان فنی بهداشتی دامپزشکی به جلوگیری از وابستگی مالی آنان از کارفرمایان نیاز است امری که بسیار آشکار بوده و متولیان امر از همان آغاز بر اهمیت آن توجه داشته‌اند، اما این آئین نامه به دلایل مختلفی اجرا نمی‌شود.

وی افزود: شرایط هم به سمتی می‌رود که زمینه را برای اجرایی نشدن این آیین نامه فراهم می‌کند که جدای از امنیت شغلی دامپزشکان، بهداشت جامعه هم به خطر خواهد افتاد که نگران کننده است.

 
 
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۵
0
0
نه آقا بهداشت کیلویی چنده...!! حق و حقوق بخش خصوصی دیگه چیه...!!؟ اولویت فعلا حفظ صندلی برخی از آقایانه و همین ...!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۵
0
0
ظاهرا این از عملکرد مسئولین وقت دامپزشکی میشه برداشت کرد که دفاع از مسئول فنی و ماده 19 فقط در حد حرف بوده و هیچ اعتقادی به مسئول فنی و ناظر ندارم،وبا این رویه ای که پیش گرفتن ازدیاد فارغالتحصیل،آنقدر حقوق پایین میاد مشکلات زیاد میشه که بعد از دو سال عملا شغل مسئول فنی از بین خواهد رفت ظاهرا برای مسئولین وقت دامپزشکی منافع کوتاه مدت و گذرا کارفرما و حفظ میز از بهداشت و منافع مردم با اهمیت تر است
ناشتا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۵
0
0
مسئول فني دامپزشکي در کشتارگاهها الزامي باشه خوبه در بقيه جاها مثل خوراک دام ،سردخانه و بسته بندي ...را يک ديپلمه هم ميتواند انجام دهد و فقط پول کارفرما راهدر ميدهد.
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۵
0
0
ناشتا جان یه کم عسل با زرده تخم مرغ بزن به بدن تا اول گلوکز به مغزت برسه بعد اقدام به نوشتن مطلب کن.تا وقت و هزینه حکیم مهر و مخاطبانش رو نگیری.
یک همکار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۵
0
0
عکس این خبر آدم را یاد عکس از ........... می اندازد
کارشناس شبکه تبریز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۵
0
1
آقای دکتر رضا عظیم آذر شما خودتان چه گلی به سر دامپزشکی زده اید ؟؟؟ ............................................!!!!!و بقیه مسائل ......
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۵
0
0
آقای دکتر فعلا ........... به این بی قانونی های ............... در همین انجمن صنفی سروسامان بده بقیه پیشکش
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۵
0
1
همین تعریف از مدیرکل و معاون او نشان میدهد شما استقلال نداری و این حرفها .........ه
در صورتیکه شما باید مدیر کل مدعی خودتان را فشار بیاورید قانون را اجرا کند که گویا پسرخاله هستید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۶
0
0
اگر خودمون واسه مدرکمون ارزش قایل باشیم و با حقوقای ناچیز کار نکنیم همه چیز درس میشه!!نیازیم به هیچ نهادی نداریم
ناشناس
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۰۸:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۷
0
2
.......................... آقای دکتر رضا عظیم اذری ................................... شما کارمند دولت و در استخدام دانشگاه تبریز هستید و اصلا نمی توانید پروانه بگیرید ................................. توقع دارید دیگران برای شما قانون را رعایت کنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۹
0
0
باسلام مملکتی که نظام دامپزشکی سلطنتی شده چرا شمادامپزشکان صحبت ازحق وحقوق میکنید عرضه برگزاری انتخابات راندارید یک سری افراد درنظام پدرمردم ومرغداران رادرآوردند وبه ریش ادارات می خندن.
نظر شما
ادامه