کد خبر: ۳۳۰۶۴

 

مدیرکل دامپزشکی قم گفت: بیماری آنفلوانزای پرندگان در این استان کنترل شده است و تمامی مرغداری های گوشتی و تخم گذار به طور مرتب توسط کارشناسان پایش می شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر مهدی رفیعی محمدی» افزود: پس از نمونه برداری از یک واحد مرغ تخم گذار واقع در جاده قم- تهران، مشخص شد که این واحد درگیر بیماری آنفلوانزا شده است.

وی با بیان این که این واحد تخم گذار به مرحله تولید نرسیده بود، اضافه کرد: بلافاصله عملیات ضد عفونی، پایش، قرنطینه و معدوم سازی در این واحد انجام شد و در حال حاضر مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان از طریق ورود پرندگان مهاجر به تالاب ها و آب های ایران شیوع می یابد به نحوی که با آلوده شدن طیور بومی، زمینه ابتلای طیور صنعتی نیز فراهم می شود؛ بیماری آنفلوانزای پرندگان بیماری خطرناکی است که در سال 1918 میلادی در جهان شیوع پیدا کرد و با شیوع آن 60 میلیون تن جان خود را از دست دادند.

ویروس این بیماری به راحتی به انسان منتقل نمی ‌شود و موارد ابتلای انسان به این ویروس به ندرت اتفاق می ‌افتد؛ اکثریت موارد ابتلای انسان به این بیماری در مناطق روستایی اتفاق افتاده‌است و تاکنون هیچ موردی مبنی بر آلودگی بر اثر مصرف گوشت و یا تخم مرغ پخته شده اثبات نشده ‌است.
وی به شهروندان توصیه کرد: از مراکز معتبری که مورد تایید دامپزشکی است، فرآورده های خام طیور را خریدار کنند و از خرید مرغ و پرنده از بازارچه ها و مراکز غیرمجاز خودداری کنند.

وی به مرغداران نیز توصیه کرد: از تردد افراد و خوردروهای متفرقه که می تواند عامل ورود بیماری باشد، به داخل مرغداری ها جلوگیری کنند و از نگهداری پرندگان وحشی در مرغداری ها که عامل انتقال آلودگی هستند، خودداری کنند.

رفیعی افزود: مرغداران باید به صورت مرتب نسبت به ضدعفونی واحدها اقدام کنند و در صورتی که تلفات و یا کاهش تولید در مرغداری مشاهده کردند، با شماره تلفن 1512 در میان بگذارند.

وی با بیان این که استان قم چهارمین استان پر تراکم مرغداری های کشور است، گفت: این استان رشد قابل توجهی در صنعت طیور دارد و به طور میانگین هشت درصد نیاز تخم مرغ و سه درصد نیاز مرغ گوشتی کشور را تامین می کند.

به گفته وی، هشت میلیون مرغ تخم گذار در 171 واحد و و بیش از 6 میلیون مرغ گوشتی در 360واحد در سطح استان قم وجود دارد.

 
 
نظر شما
ادامه