کد خبر: ۳۳۰۹۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
 

یکی از کارشناسان مجرب صنایع غذایی، از رشد قارچ‌گونه لبنیات سنتی، برای سلامتی مردم ابراز نگرانی کرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایانا، رییس کمیته فنی صنایع لبنی کشور گفت: متاسفانه فروشندگان لبنیات سنتی، از هفت دولت آزاد بوده و هیچ دستگاه نظارتی، آنها را کنترل نمی‌کند.

«وحید مفید» با اشاره به اینکه سنتی‌ها ادعا دارند که مجوز خود را از صنف مربوطه دریافت می‌کنند، افزود: صرف گرفتن یک مجوز از صنف، نمی‌تواند مصداقی برای رعایت مسائل بهداشتی باشد و این موضوع، سرپوشی منطقی بر چگونگی عملکرد کارگاه‌های زیرزمینی نیست.

به گفته مفید، متاسفانه بخش‌های نظارتی از حدود یک دهه قبل، به طور کامل این واحدهای فله‌فروشی را به حال خود رها کرده و در همین مدت، شاهد رشد بیماری‌های مشترک در مناطق شهری بوده‌ایم. زیرا گوشتی که از کشتارگاه بیرون می‌آید، شدیدترین نظارت‌های دامپزشکی بر آن اعمال شده و بسیار بعید به نظر می‌رسد بیماری‌هایی مانند تب‌مالت، از طریقی به جز لبنیات آلوده سنتی، منتقل شود.

وی معتقد است که سنتی‌ها چون در تجهیزات، لوازم آزمایشگاهی و کنترل کیفیت هزینه‌ای نمی‌کنند، محصولات خود را ارزان‌تر به دست مشتری می‌رسانند. با این وجود، باز هم حاشیه سود بسیار بالایی داشته و همین امر، موجب رشد قارچ‌گونه این مغازه‌ها شده و دسترسی آسان به آنها برای مردم بسیار خظرآفرین است. ضمن اینکه در برخی از این واحدها هم‌زمان، گوشت و مرغ نیز به فروش می‌رسد.

این کارشناس، با تاکید بر نظارت‌های بهداشتی سختگیرانه‌ای که از طرف وزارت بهداشت و سازمان ملی استاندارد بر لبنیات صنعتی وجود دارد، گفت: دولت اگر به این نتیجه رسیده که می‌تواند از طریق سنتی‌ها و فله‌فروشی‌ها محصول کاملا سالم و بهداشتی به دست مردم برساند که این امر در واقعیت ممکن نیست، پس کارخانه‌ها را نیز به حال خود رها کرده و وضعیت این بخش را دوباره به همان ۵۰ سال قبل برگرداند.

وی تاکید کرد: وقتی شیرخام با مقدار آنتی‌بیوتیک بالا و بار میکروبی بیش از حد مجاز، از ورودی کارخانه‌ها برگشت خورده و مورد قبول واقع نمی‌شود، دامدار هیچ راهی ندارد مگر فروش همین شیرخام به لبنیات‌های سنتی. زیرا آنها دستگاه‌ها و امکانات تجهیزاتی نداشته و نمی‌توانند ناسالم بودن محموله خریداری شده را متوجه شوند. متاسفانه همین شیر یا فراورده‌های مربوط به آن، از سفره‌های مردم سر در می‌آورد.

مفید، دلیل اصلی رشد قارچ‌گونه این فله‌فروشی‌ها را در اعلام ناصحیح برخی مسائل از طرف وزارت بهداشت دانست و افزود: موضوعاتی مانند وجود پالم و غیره که از طرف دستگاه‌های امین مردم عنوان شد و مبنای درست هم نداشت، موجب هجوم مردم به فله‌فروشی‌ها شد که در نهایت این به ضرر مصرف‌کننده تمام می‌شود.
 
 
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۳۰
0
0
بسمه تعالی
با سلام شیر خام در کارخانه های لبنیات از لحاظ آنتی بیوتیک و بار میکروبی تست نمیشوند . بلکه برای خرید شیر از تست های اسیدیته، دانسیته و الکل استفاده میشود. اگر به گزارشات وزارت بهداشت به سازمان دامپزشکی دقت کنیم متوجه میشویم که فاصله مرجوع کردن شیر و گزترش مرجوعی بیش از سه ماه بوده است از طرف دیگر عمده دلایل مرجوعی شدن شیر دانسیته پایین و اسیدیته شیر میباشد. و این به آن معنا است که مرجوعی بودن شیر دلیل بر غیر بهداشتی بودن آن نمیباشد بطور مثال در برخی موارد شیر مرجوعی از یک کارخانه در کارخانه لبنیاتی دیگری تخلیه شده است. از طرف دیگر ممانعت وزارت بهداشت و صنایع شیر و لبنیات از بکار گیری نیروهای متخصص دامپزشکی به عنوان مشاور و مسئول فنی موجب شده که کنترلی بروی شیر خام در کارخانه های شیر وجود نداشته باشد در حالیکه دستور العمل سازمان دامپزشکی در این خصوص کاملا واضح بوده و نقص اجرای قانون در این زمینه تبعاتی را به همراه خواهد داشت. پیشنهاد میشود یا در مراکز و کارخانه های لبنیات مسئول فنی دامپزشکی استخدام شود و یا دستور العمل شیر با وضع موجود از سایت سازمان حذف شود.
محمد نوری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۳۰
0
0
ایشون ........... کارخونه دار هاییه که شیر رو از دامداری که به هزار زحمت تولید میکنه کیلویی هزار میخره، وقتی دیدن که مردم رو آوردن به شیر سالم و بدون روغن پالم و آب و شیر خشک و اینکه بازار لبنیات سنتی که به مراتب بهداشتی تر و سالم تر از لبنیات به قول خودشون صنعتی الان رواج پیدا کرده و دامداران محصولشون رو به این مراکز میدن، رو آوردن به خراب کردنشون، شما محصولتو سالم و درست وارد بازار کن، مردم خودشون شعور دارن که چه محصولی بخرن، لطفا دایه مهربانتر از مادر برا ما مردم نشو
نظر شما
ادامه